Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Examensarbete
Hejsan hejsan!
Jag måste börja fundera på mitt examensarbete så småningom till nästa vår.
Och jag har funderat på att ev. bygga (och då menar jag bygga!) in en dator i bilen samt fixa in några/någon LCD skärm..
Jag går på en datalinje, för dom som inte vet
Men jag skulle behöva lite tips på hurdan dator man skulle kunna bygga, var man ska placera den, hur stor den ska vara osv.
Har funderat på att lägga in flashminnen ist för hårddiskar då hdd's tar för mycket ström, bl.a.
Ev. försöka banta ner Windows till ca ½gb och såna saker.
Vet ni någon som gjort något liknande?
Länkar eller något sånt?
Skulle vara super med länkar! :whatever:
Har sökt runt överallt men inte hittat någge
Som sagt brainstorma lite!
Hjälp mig på traven.. Skulle bara behöva få någon grund i det hela
Jag har ca 180 timmar på mig
Så tid finns det
Jag måste börja fundera på mitt examensarbete så småningom till nästa vår.
Och jag har funderat på att ev. bygga (och då menar jag bygga!) in en dator i bilen samt fixa in några/någon LCD skärm..
Jag går på en datalinje, för dom som inte vet
Men jag skulle behöva lite tips på hurdan dator man skulle kunna bygga, var man ska placera den, hur stor den ska vara osv.
Har funderat på att lägga in flashminnen ist för hårddiskar då hdd's tar för mycket ström, bl.a.
Ev. försöka banta ner Windows till ca ½gb och såna saker.
Vet ni någon som gjort något liknande?
Länkar eller något sånt?
Skulle vara super med länkar! :whatever:
Har sökt runt överallt men inte hittat någge
Som sagt brainstorma lite!
Hjälp mig på traven.. Skulle bara behöva få någon grund i det hela
Jag har ca 180 timmar på mig
Så tid finns det
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Om du skall bygga in datorn i bilen som examensarbete måste du nog först speca upp vad du vill kunna göra med den.
Att du skall få bra betyg på det som examensarbete ser jag inte att du bara stoppat in en dator du spelar musik och film från... utan snarare att du fått den att kommunicera med resten av bilens elektronik också, men det är vad jag tycker.
Vad gäller flashminnen som disk så skall du då kolla på SSD diskar, Solid State Diskar. Det är just minnen som HD.
Att du skall få bra betyg på det som examensarbete ser jag inte att du bara stoppat in en dator du spelar musik och film från... utan snarare att du fått den att kommunicera med resten av bilens elektronik också, men det är vad jag tycker.
Vad gäller flashminnen som disk så skall du då kolla på SSD diskar, Solid State Diskar. Det är just minnen som HD.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
jag har sökt i forumet först ja.Clabbe skrev:testa SÖK funktionen först och främst.
E väl en 2-3 medlemmar som pillat på det i just en honda förr
det var det första jag gjorde, jag skrev ju att jag hade sökt redan men inte hittat något
Loki: jo, det har jag sett också men tänkte mera på att bygga en helt själv. alltså inga nåt färdigt köpt för då blir det lite för lätt.
Så jag svetsar ihop en egen "låda" lr vad det nu blir i slutändan. Så kom med förslag
Släpp fram det!
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
bumi, om du skall bygga själv skall du ju inte svetsa nån låda utan då skall du verkligen bygga in datorn nånstans så att den inte syns och göra allt seemless. Men frågan är fortfarande, vad skall du göra med själva databiten? För om du går datalinje så tror jag inte det ger så höga poäng att montera en dator i en bil.
Kör:
Kör:
-
bakos
- Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
- Namn: David Bakos
gömma datorn bra nånstans, sen en inbyggd touchscreen någonstans och ett rack i mittkonsollen för usb och minneskortläsare hade vart fett,
men som krister sa att något mer än bara en dator får det väl vara, annars är det ju bara att lägga burken i reservhjulsbaljan och en skärm i passagerarstolen
men som krister sa att något mer än bara en dator får det väl vara, annars är det ju bara att lägga burken i reservhjulsbaljan och en skärm i passagerarstolen
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Prelude -92 röd
Jag gjorde det på min förra civic, linux baserat o inklämd i mittkonsollen samt med wireless för att ladda på musik. Körde dock utan skärm så blev väll sådär halvlyckat tappade intresset ganska fort o köpte en iPod istället
. Kolla om du kan hitta min gamla projekttråd i projektforumet annars kan jag maila dig ett worddokument om jag hittar det.
Senast redigerad av Lynxen den 20 april 2007, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
nej, jag har inte sagt så mycket vad jag ska göra med den faktiskt..Krister skrev:bumi, om du skall bygga själv skall du ju inte svetsa nån låda utan då skall du verkligen bygga in datorn nånstans så att den inte syns och göra allt seemless. Men frågan är fortfarande, vad skall du göra med själva databiten? För om du går datalinje så tror jag inte det ger så höga poäng att montera en dator i en bil.
men några ideer jag kommit på hittills är iaf:
banta ner XP till ca 400-500gb
fixa så den fungerar med bilens el som du sa jo
ljudet ska kopplas till den (baslåda,och alla 6 högtalare samt slutsteg och det där)
1 LCD touchscreen skärm, har funderat på att programmera själva lcd skärmen själv men tror det blir för stor utmaning..
och bara det där med att banta ner XP är ett jävla jobb!
sen ska jag fixa så att själva winamp är huvudspelaren och att man ska kunna styra volymen med fjärrkontrollen, och då ska volymen ändras i winamp. så det lär ju behövas IR lr bluetooth till lite saker också
men i huvudsak ska jag ha den till musik.
och det där med att laga lådan själv är bara något jag tänkt ihop snabbt. som sagt!
inget är klart ännu så därför tänkte jag fråga lite vad ni har för ideer..
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
bakos skrev:gömma datorn bra nånstans, sen en inbyggd touchscreen någonstans och ett rack i mittkonsollen för usb och minneskortläsare hade vart fett,
jaa, det skulle vara schysst om du kunna maila åt mig så jag kan få lite ideerLynxen skrev:Jag gjorde det på min förra civic, linux baserat o inklämd i mittkonsollen samt med wireless för att ladda på musik. Körde dock utan skärm så blev väll sådär halvlyckat tappade intresset ganska fort o köpte en iPod istället. Kolla om du kan hitta min gamla projekttråd i projektforumet annars kan jag maila dig ett worddokument om jag hittar det.
bakos: inte så dum ide!
det där med trådlöst nätverk ska jag fundera på också..
Mera ideer!
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
-
bjornligan
banta ner xp till 400-500GB klarar jag utan problem, det är inget jobb alls. om du vill att jag ska säga hur så är det bara att fråga
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
CTR -05 Såld
CTR -05 Såld
haha, sry!bjornligan skrev:banta ner xp till 400-500GB klarar jag utan problem, det är inget jobb alls. om du vill att jag ska säga hur så är det bara att fråga
400-500 mb ska det ju va förstås
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Jag har en leverantör som säljer VIA-baserade datorer som passar i bilens stereoplats. Drivs på den vanliga strömmen till stereon med vanlig ISO-kontakt. Har batteri som varar i några minuter som används vid avstängning utav datorn. Tar emot signal liknande den från en UPS när strömmen går när man slår av bilen så att den hinenr avsluta och slå av sig. Har även en fördröjd start när man drar igång bilen så att den inte försöker starta direkt när man vrider om nyckeln för att sedan dö en stund när man försöker starta motorn. Gjort för Windows XP. På framsidan finns USB-kontakter och slot-in-cd/dvd-spelare. Halvrolig pryl...
Tzn
oh, nice!Tizian skrev:Jag har en leverantör som säljer VIA-baserade datorer som passar i bilens stereoplats. Drivs på den vanliga strömmen till stereon med vanlig ISO-kontakt. Har batteri som varar i några minuter som används vid avstängning utav datorn. Tar emot signal liknande den från en UPS när strömmen går när man slår av bilen så att den hinenr avsluta och slå av sig. Har även en fördröjd start när man drar igång bilen så att den inte försöker starta direkt när man vrider om nyckeln för att sedan dö en stund när man försöker starta motorn. Gjort för Windows XP. På framsidan finns USB-kontakter och slot-in-cd/dvd-spelare. Halvrolig pryl...
låter fräänt. men den lär nog kosta en del också :whistling:
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
du kan ju lätt få in en dator bakom stereokonsolen.. sen tycker jag du ska koppla den till värmepaketet så du sätter en stor touch screen i konsolen som det går att styra luft, musik, film etc från
sen ang strömförbrukningen: det är inga probs att köra en vanlig laptop kopplad till 12v uttaget i bilen så varför en massa special?
edit: sen skulle det gå att sätta en skärm istället för hastighets och varvräknaren.. fast allt sånt här kanske är lättare på en modern bil..
sen ang strömförbrukningen: det är inga probs att köra en vanlig laptop kopplad till 12v uttaget i bilen så varför en massa special?
edit: sen skulle det gå att sätta en skärm istället för hastighets och varvräknaren.. fast allt sånt här kanske är lättare på en modern bil..
Senast redigerad av Jay-c den 20 april 2007, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
oj, det där sku va så jävla rått! 
det där ska jag googla lite på när jag kommer hem ikväll..
fan vad fett det sku va
blir mycket att fundera på nu..
fått mycket ideer nu bara på nån timme.
keep going! :thumbup:
det där ska jag googla lite på när jag kommer hem ikväll..
fan vad fett det sku va
blir mycket att fundera på nu..
fått mycket ideer nu bara på nån timme.
keep going! :thumbup:
Senast redigerad av BuuMi den 20 april 2007, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Tyvärr verkar det som att filen ligger på min stationära burk hemma i sverige så får inte tag på den. Lite tips angående styrning av fläktkontroller osv om du verkligen vill lära dig nått är ett linuxbaserat system och sedan fixa en extern kontroller som du kan styra tex via serieport vilket inte är helt trivialt... Kräver massa jobb o programmering men det går, o du lär dig kopiöst mycket.
Tips är att köra på ett VIA epia kort, med lämpligt bilaggregat hade ett M1-Atx i min, litet o smidigt samt med funktioner för start med tänding, bil batteri konservering etc samt inte så blodigt dyrt.
Tips är att köra på ett VIA epia kort, med lämpligt bilaggregat hade ett M1-Atx i min, litet o smidigt samt med funktioner för start med tänding, bil batteri konservering etc samt inte så blodigt dyrt.
Per Björe-Dahl, Göteborg
-
captain_nemo
Det du definitivt skall göra - det gjordes i och för sig redan på sjuttiotalet - är en lcd i stället för backspegel. Jag tänker på Il Tempo Gigante, som i o f s hade radar...
Sedan som någon sade - en koppling till hela motorsystemet som visar allt - alla temperaturer, flöden etc där det finns givare. Kan man plocka något ur ECUn?
En kamera för rethinal scan som startspärr.
Internet, GPS, navigator och DVD ser jag som rena hygienfaktorer. Du måste upp i nivå - annars är det bara att lägga ner.
En modern bil har ju redan en datorkraft som överstiger den i Apolloraketerna.
Röststyrning av vissa delar vore ju också nice.
Att banta ner XP tycker jag verkar helt onödigt - lägg kraften på att få till lite balla features istället och välj ett enklare operativ från början. Någon nämnde Linux...
Jo...
//nemo
Sedan som någon sade - en koppling till hela motorsystemet som visar allt - alla temperaturer, flöden etc där det finns givare. Kan man plocka något ur ECUn?
En kamera för rethinal scan som startspärr.
Internet, GPS, navigator och DVD ser jag som rena hygienfaktorer. Du måste upp i nivå - annars är det bara att lägga ner.
En modern bil har ju redan en datorkraft som överstiger den i Apolloraketerna.
Röststyrning av vissa delar vore ju också nice.
Att banta ner XP tycker jag verkar helt onödigt - lägg kraften på att få till lite balla features istället och välj ett enklare operativ från början. Någon nämnde Linux...
Jo...
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
det låter intressant det där med fläktstyrning och temperaturer och hela tjosan hejsan 
och det där med att sätta in xp tror jag att jag ändrar lite på, lite mera utmaning att börja fiffla med linux. så det tror jag handledaren min gillar också ^^,
efter lite tänkande så tror jag linux blir bra, plus som sagt att det är lite mera utmaning
men jag ska börja kika lite på det där med fläktstyrning och lite sånt..
men hittar ni nånting intressant lr kommer på nåt så skriv !
sen får jag väl se vad jag ska göra.
ni har redan hjälpt mig en bit på traven!
och det där med att sätta in xp tror jag att jag ändrar lite på, lite mera utmaning att börja fiffla med linux. så det tror jag handledaren min gillar också ^^,
efter lite tänkande så tror jag linux blir bra, plus som sagt att det är lite mera utmaning
men jag ska börja kika lite på det där med fläktstyrning och lite sånt..
men hittar ni nånting intressant lr kommer på nåt så skriv !
sen får jag väl se vad jag ska göra.
ni har redan hjälpt mig en bit på traven!
David Boman
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Åland / Finland
+358407246444
Civic EG K20 -92
Kawasaki KXF 250 -05
Bra att du skippat det med XP för det är faktiskt en barnlek... görs varje dag på större företag.
Som jag sagt, om du bara bygger en dator i en bil så är du mer bilstereobyggare än datavetare.
För att din handledare skall bli imponerad så måste du göra något själv med själva datorn och mjukvaran.
Som jag sagt, om du bara bygger en dator i en bil så är du mer bilstereobyggare än datavetare.
För att din handledare skall bli imponerad så måste du göra något själv med själva datorn och mjukvaran.
Kör:
Kör:
-
Hamlet

- Bil: B18 CRX
- Namn: Daniel Lundberg
<a href="http://www.mp3car.com" target="_blank">http://www.mp3car.com</a>
<a href="http://www.mini-box.com" target="_blank">http://www.mini-box.com</a>
<a href="http://www.cartft.com" target="_blank">http://www.cartft.com</a>
<a href="http://www.soekris.com" target="_blank">http://www.soekris.com</a>
<a href="http://www.sdlsystem.se" target="_blank">http://www.sdlsystem.se</a>
<a href="http://www.mini-box.com" target="_blank">http://www.mini-box.com</a>
<a href="http://www.cartft.com" target="_blank">http://www.cartft.com</a>
<a href="http://www.soekris.com" target="_blank">http://www.soekris.com</a>
<a href="http://www.sdlsystem.se" target="_blank">http://www.sdlsystem.se</a>
Daniel Lundberg, medlem 1617, Älvängen
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
vad jag skulle vilja ha är en IPOD i bilen som styrs via en 7" skärm..
kan du få det att lira ihop med en vanlig touchscreen så är iaf jag högintresserad av att köpa den..
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->( det går ju tex att köra Linux på IPODen)<!--sizec--></span><!--/sizec-->
kan du få det att lira ihop med en vanlig touchscreen så är iaf jag högintresserad av att köpa den..
Senast redigerad av smacke den 22 april 2007, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364