Prelude '98 - Kopplingen död - Hydraliken ?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Chrome
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 juli 2007, 11:27
Bil: Prelude BB6 H22
Namn: Tobias Rastbäck
Ort: Malmö
Kontakt:

Hej, hittade ingen med liknande problem, så jag måste få fråga er experter. ...

Bilen har fungerat uten problem, har stått stilla i 5 dagar. Det var i natt ett par grader minus för första gången i år.
Det är en Prelude 98 vti, ca 14.000 mil. Tyskimporterad. Motorn har aldriv varit lyft vad jag vet, allt ska vara orginal. Välskött.

När jag kommer ut och ska starta bilen, så sjuker kopplingen hela vägen i botten, det är bara de 2 centimetrarna i botten som jag har mot-tryck.

#Systemet är tomt på vätska, behållaren är tom.
#När man trycker kopplingen i botten, och får mottryck, så rör sig slavcylindern någon centimerer
#Hittar ingen pöl med vätska, inget ljud eller skvätt när man trycker på kopplingen, så jag vet inte var jag ska börja felsöka.

Det har hänt när bilen stog stilla, efter 4 mil lugn körning, inget märkvärdigt.

Någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara ?

Alla svar mottages tacksamt!

Bild
Bild
Kopplingskrets Prelude 98 vti
Senast redigerad av Chrome den 17 december 2007, 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Prelude H22
garaget.org/Godspeaker
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Fyll på med ny vätska och lufta på nippeln på slavcylindern och se om det läcker nånstans.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
tuleboy80
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 december 2007, 00:13

Ispropp=sprucket rör???
Senast redigerad av tuleboy80 den 21 december 2007, 00:50, redigerad totalt 1 gånger.
Gert Johansson
MikaelR.
Inlägg: 117
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Om du inte hittar vart det läckt. Fyll på o lufta som sagts tidigare. Dessa läckage brukar var långsama läckage(tack vare att det finns en hel del i reserv i behållaren). Och sedan hålla koll på slav och huvudcylindern angående läckage.
Om det är panik, kör och håll koll på nivån i "kopplingsbehållaren" och fyll på vid behov med bromsvätska.
Mikael Rautio


*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
Skriv svar