Kostnad renovering B16A1?
Jo, det är så att jag känner på mig att min kära CRX VT som jag bara haft en månad kommer att behöva en genomgång.
Dragit över en liter olja på 150 mil och drar orimligt mycket bensin (runt litern, även vid snålkörning, en bit över litern vid mer "optimistisk" körning). Dessutom sotar den som tusan, gör jag rent i ändröret är det ändå en tjock svart beläggning efter några mil. Bränt luktar den också och det beror inte på kampluggen som jag fick tips om, för den är tätad ordentligt.
Så vad behöver göras och vad kan det tänkas kosta? Jag är inte alls kunnig själv, så jag måste försöka få tag på någon som kan göra det åt mig. Är det kolvringar, vevlager, ventiltätningar, honing av blocket, slipning av ventilsäten, sotningssats... ja, hela paketet?
Vad går sådan här renovering på i materialkostnader ungefär? Försökt söka runt lite men hittar inga uppgifter om det. Jobbet på en verkstad antar jag skulle gå på långt över 10 lök? Någon som vet någon som gör detta för lite mer humana priser?
Kruxet är att jag väldigt gärna skulle vilja vara med och lära mig :whatever:
Tack på förhand.
Så vad behöver göras och vad kan det tänkas kosta? Jag är inte alls kunnig själv, så jag måste försöka få tag på någon som kan göra det åt mig. Är det kolvringar, vevlager, ventiltätningar, honing av blocket, slipning av ventilsäten, sotningssats... ja, hela paketet?
Vad går sådan här renovering på i materialkostnader ungefär? Försökt söka runt lite men hittar inga uppgifter om det. Jobbet på en verkstad antar jag skulle gå på långt över 10 lök? Någon som vet någon som gör detta för lite mer humana priser?
Tack på förhand.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Om du inte ska renovera själv är det bättre att köpa en annan motor som är i bättre skick.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
hörruu osen!!
jag skickade ett sms till dig för någon vecka sedan men fick inget svar
jag å sebastian ger dig gärna råd och tipps...har skruvat en hel del B-serie förr
mitt råd är annars att du är noga med att fylla på olja resten av sommaren så fixar vi motorn i vinter!
PMa mig eller Sebastian så ska vi nog få ordning på de hela
jag skickade ett sms till dig för någon vecka sedan men fick inget svar
jag å sebastian ger dig gärna råd och tipps...har skruvat en hel del B-serie förr
mitt råd är annars att du är noga med att fylla på olja resten av sommaren så fixar vi motorn i vinter!
PMa mig eller Sebastian så ska vi nog få ordning på de hela
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
Sotar den så mycket som du beskriver så är jag nästan säker på att det måste borras för att få ett bra resultat.
det du behöver för en sådan renovering är:
Sotningssats topp (packningar) ca: 1000:-
Packningar botten ca: 5-600:-
Kolvar och ringar ca: 1000:- från usa
Lager, honda original ca 2500:- Acl ca 500:-
Renovering av ventiler och topp ca: 2500-3000:- det förutsätter att alla ventiler och styrningar är ok. Annars tillkommer det.
Borrning, planing av block ca: 2500:-
Kamrem, vattenpump 1500-2000:-
Eventuellt behövs oljepumpen bytas men det får man mäta upp. Den har jag inte en aning om pris på.
Som Martin säger, försök hitta en annan motor om du inte kan skruva själv.
Renovering av ventiler och topp ca: 2500-3000:- det förutsätter att alla ventiler och styrningar är ok. Annars tillkommer det.
Eventuellt behövs oljepumpen bytas men det får man mäta upp. Den har jag inte en aning om pris på.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Ojoj, det där plus allt jobb, hehe, det blir en del. Får se om jag får tag på motor, annars blir det kanske att köra såhär i sommar och fundera på renovering/motorbyte i vinter. Tack för infon!adio skrev:Sotar den så mycket som du beskriver så är jag nästan säker på att det måste borras för att få ett bra resultat.
green_civic, du har PM och SMS
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 52 times
Adio vad är det som kostar 2500:- i toppen att renovera?
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
2500 för en renoverad topp är ju inga pengar..
16 nya styrningar, 16 ventiler att slipa in, 16 säten att slipa, riktplana, 16nya ventiltätningar sen kanske även de vore bra att tvätta den och kanske glasblästra kanalerna för att få de fina? Har man otur så är ju kammarna kanske slitna eller ngåot annat som har med kammarna att göra så 2500 är billigt! man renoverar inte en topp genom att slipa in ventilerna med pasta direkt..
Mvh
Uffe
16 nya styrningar, 16 ventiler att slipa in, 16 säten att slipa, riktplana, 16nya ventiltätningar sen kanske även de vore bra att tvätta den och kanske glasblästra kanalerna för att få de fina? Har man otur så är ju kammarna kanske slitna eller ngåot annat som har med kammarna att göra så 2500 är billigt! man renoverar inte en topp genom att slipa in ventilerna med pasta direkt..
Mvh
Uffe
Ulf Norss
För 2500:- så slipar de ventiler, fräser ventilsäten, trycker toppen så den är hel, planfräser och mäter upp styrningar.
Skulle någon styrning vara dålig så tillkommer det, har nyligen renoverat två toppar om du läser min projekttråd så det är färska priser.
Styrningarna tror jag kostar runt 70:-/st sen om någon ventil är krökt och du ska ha original då blir det jävligt dyrt! Tror de kostade runt 3000:- om jag inte minns fel. Några av mina var nämligen krokiga på första toppen men då köpte jag nya från usa, 800:- för alla 16.
Skulle någon styrning vara dålig så tillkommer det, har nyligen renoverat två toppar om du läser min projekttråd så det är färska priser.
Styrningarna tror jag kostar runt 70:-/st sen om någon ventil är krökt och du ska ha original då blir det jävligt dyrt! Tror de kostade runt 3000:- om jag inte minns fel. Några av mina var nämligen krokiga på första toppen men då köpte jag nya från usa, 800:- för alla 16.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
ny oljepump honda org kostar ca 2400 (d16z6) senast jag kolla en vecka sedan.
Lämna själv bort en del jobb på min motor jag fixar nu, gick på 14 000 o då
planslipa de topp o block, slipade ventiler o ventilsäten, lättade svänghjul (tog bort 1,9 kg) balanserade vevparti (remhjul vevaxel o svänghjul inkl koppling) kontoll o riktning stakar samt pressa ur gamla kolvpinnar o dit med nya till mina högkompkolvar.
Detta var då en d16z6. ska själv skruva ihop då jag inte känner för att bränna hela månadslönen på detta. så visst hade det varit billigare köpa "ny" motor men funkar inte om ska trimmas.
mvh
Lämna själv bort en del jobb på min motor jag fixar nu, gick på 14 000 o då
planslipa de topp o block, slipade ventiler o ventilsäten, lättade svänghjul (tog bort 1,9 kg) balanserade vevparti (remhjul vevaxel o svänghjul inkl koppling) kontoll o riktning stakar samt pressa ur gamla kolvpinnar o dit med nya till mina högkompkolvar.
Detta var då en d16z6. ska själv skruva ihop då jag inte känner för att bränna hela månadslönen på detta. så visst hade det varit billigare köpa "ny" motor men funkar inte om ska trimmas.
mvh
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->
Civic hb Esi -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic coupe esi -94<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Civic hb Esi -92<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#2E8B57--><span style="color:#2E8B57"><!--/coloro-->Civic coupe esi -94<!--colorc--></span><!--/colorc-->