Har nu bytt motor ifrån en rasad till en fungerande, och idag vart jag klar, men jag har en tomgång som ligger runt 1400 rpm.
Är detta ovanligt högt för dessa motorer?
Hur gör man isf för att ställa ner den?
Att notera är att det är en väldigt stabil tomgång, så det känns inte helt åt helvete.
Läste nånstans om en tomgångsventil, vart sitter denna på en d16z6?
Tack på förhand
/Tom
Tomgångsfunderingar d16z6
sitter antagligen på spjället.. eller så kan de vara tomgångs skruven som sitter på spjället med
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
- Wannabe
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 7 oktober 2008, 22:25
- Ort: Borås
Hur vet jag vilken som är tomgångsskruven?Elvis_EG2 skrev:sitter antagligen på spjället.. eller så kan de vara tomgångs skruven som sitter på spjället med
Skall den skruvas inåt eller utåt för en lägre tomgång?
skruven är lite guldaktig och sitter typ på den sidan man sätter på insugsröret fast över de om du förstår vad jag menar... de finns bara en guldig skruv , du ska skruva innåt för att sänka tomgången, ska va ca: 1 varv från botten.
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- Micke 16v
- Kunnig
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
- Ort: Enköping
Den sitter brevid slangarna på övre delen av spjället. Skruvas in för lägre tomgång. Använd en stor mejsel så blir det enklast för den kan sitta rätt hårt.
Kan även vara så att din gasvajer är för spänd efter motorbytet?
Kan även vara så att din gasvajer är för spänd efter motorbytet?
0736316013
- Malkolm
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 5152
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Ja, precis som Kristian säger, kolla allt annat innan du börjar skruva på den skruven, finns massor med andra felkällor.
-gaswire, sitter fel eller behöver justeras
-gasspjället stänger inte 100%, kärvande spjäll, gaswire eller stoppskruv.
-luft i kallstarts- och eller tomgångsmotorn, dvs i vattenledningarna
-felkopplade vattenledningar
-vacumläckage
-felkolpplade vacumslangar
-tomgångsmotor trasig
-kallstartventil trasig
När man har felsökt och testat alla ovanstående grejer så kan det vara värt att enligt WSM justera in luftskruven på spjällhuset. Är ett rätt krångligt schema som man måste gå igenom för att få till skruven rätt enligt WSM. Som sagt så brukar den aldrig stå fel.
-gaswire, sitter fel eller behöver justeras
-gasspjället stänger inte 100%, kärvande spjäll, gaswire eller stoppskruv.
-luft i kallstarts- och eller tomgångsmotorn, dvs i vattenledningarna
-felkopplade vattenledningar
-vacumläckage
-felkolpplade vacumslangar
-tomgångsmotor trasig
-kallstartventil trasig
När man har felsökt och testat alla ovanstående grejer så kan det vara värt att enligt WSM justera in luftskruven på spjällhuset. Är ett rätt krångligt schema som man måste gå igenom för att få till skruven rätt enligt WSM. Som sagt så brukar den aldrig stå fel.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
-
- Användare
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
eller om du inte vill felsöka kan du ju enkelt ta insuget med tillhörande delar från din föregående motor..
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Wannabe
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 7 oktober 2008, 22:25
- Ort: Borås
Efter att ha avvaktat lite har jag sett att den går ner till ca 800 när den är varm och glad 

-
- Användare
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
så är det på istort sett alla bilar när dom är kalla, man höjer tomgången för att snabbare få upp motortemperaturen till sin arbetsnivå
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT