"cantilever suspension"
-
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
- Ort: hägersten, sthlm
gokväll.
denna civicen har ju synts på detta forum tidigare, men bara som bild i inspirationsfråden, vad jag vet.
så vad tror ni om en sån här modifikation? egentligen inget stort eller speciellt svårt, och inget som inte går att återställa. men ser ni någon fördel annat än det som står i tråden? eller ser ni några nackdelar? för i tråden nämns inte speciellt många nackdelar, alla verkar väldigt entusiastiska, men då är det ju å andra sidan lite märkligt att det inte dykt upp fler sånna här byggen, kanske bara är så att de flesta lägger ner några tusenlappar till och får bolt on-stuff pga bekvämlighet? men om det var en bra idé borde det ju finnas färdiga kit att köpa kan man tycka..
TRÅD: <a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=2040195&page=1" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread?id ... &page=1</a>
ingen kan väl dock förneka att det ser jäkligt hårt ut och att det ser ut att vara ganska smidigt, såvida det inte orsakar kass väghållning. besiktning skulle ju inte heller vara något problem, bara byta till orginaldämpare då.
bilen i tråden har ratio 1:1 (ni förstår vad som menas med det om ni läser lite i tråden).. detta säger trådskaparen är lite väl hårt för gata men ger väldigt fin väghållning. borde ju inte vara alltför svårt att tillverka ett "L" med ratio 1:1, som man kan åka med på bana, och även ratio 1:2 och 1:3 som ger mer fjädringsvåg och antagligen vore bekvämare på gata.
Av vad jag har läst i tråden verkar ju inte detta dumt alls.. orginal fjäderben till cbr 600 rr finns dessutom i massor för billig peng på ebay, med justeringsbar komprission och rebound..
så vad tror ni om en sådan här setup på t.ex. en crx:)? väldigt olämpligt att köra med hojdämpare på en bil? kan inte så mycket om detta så lär mig!:D
/Fredde
denna civicen har ju synts på detta forum tidigare, men bara som bild i inspirationsfråden, vad jag vet.
så vad tror ni om en sån här modifikation? egentligen inget stort eller speciellt svårt, och inget som inte går att återställa. men ser ni någon fördel annat än det som står i tråden? eller ser ni några nackdelar? för i tråden nämns inte speciellt många nackdelar, alla verkar väldigt entusiastiska, men då är det ju å andra sidan lite märkligt att det inte dykt upp fler sånna här byggen, kanske bara är så att de flesta lägger ner några tusenlappar till och får bolt on-stuff pga bekvämlighet? men om det var en bra idé borde det ju finnas färdiga kit att köpa kan man tycka..
TRÅD: <a href="http://www.honda-tech.com/zerothread?id=2040195&page=1" target="_blank">http://www.honda-tech.com/zerothread?id ... &page=1</a>
ingen kan väl dock förneka att det ser jäkligt hårt ut och att det ser ut att vara ganska smidigt, såvida det inte orsakar kass väghållning. besiktning skulle ju inte heller vara något problem, bara byta till orginaldämpare då.
bilen i tråden har ratio 1:1 (ni förstår vad som menas med det om ni läser lite i tråden).. detta säger trådskaparen är lite väl hårt för gata men ger väldigt fin väghållning. borde ju inte vara alltför svårt att tillverka ett "L" med ratio 1:1, som man kan åka med på bana, och även ratio 1:2 och 1:3 som ger mer fjädringsvåg och antagligen vore bekvämare på gata.
Av vad jag har läst i tråden verkar ju inte detta dumt alls.. orginal fjäderben till cbr 600 rr finns dessutom i massor för billig peng på ebay, med justeringsbar komprission och rebound..
så vad tror ni om en sådan här setup på t.ex. en crx:)? väldigt olämpligt att köra med hojdämpare på en bil? kan inte så mycket om detta så lär mig!:D
/Fredde
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
För en bil som väger ca 5-600kg så skulle detta kunna funka ok, problemet är hållfastheten på infästningar och armar.
Samt responsen då¨det är långa armar med okalibrerade vinklar, fysik är inte lätt, det är därför det kostar miljoner för honda att ta fram nya produkter.
ser skitbalt ut, man jag skulle personligen inte bygga detta då jag inte är konstruktör.
Du finner liknande konstruktiolner på formelbilar, samt caterham och super seven tror jag :whatever:
men dessa har inte lika agresiva vinklar mellan fjädrad och ofjädrat ben i förhållande till infästningen.
Kul att folk provar, och tycker att det lirar, men jag är inte villig att köra över honda teknikerna ännu :worthy:
Samt responsen då¨det är långa armar med okalibrerade vinklar, fysik är inte lätt, det är därför det kostar miljoner för honda att ta fram nya produkter.
ser skitbalt ut, man jag skulle personligen inte bygga detta då jag inte är konstruktör.
Du finner liknande konstruktiolner på formelbilar, samt caterham och super seven tror jag :whatever:
men dessa har inte lika agresiva vinklar mellan fjädrad och ofjädrat ben i förhållande till infästningen.
Kul att folk provar, och tycker att det lirar, men jag är inte villig att köra över honda teknikerna ännu :worthy:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Den enda anledningen att köra sånt här är om du kan få tag på väldigt bra dämpare väldigt billigt
men annars så ökar du ofjädrad vikten, ökar tyngdpunkten, fler rörliga delar som kan flexa.
Men det ser ballt ut!
Mvh, Per
men annars så ökar du ofjädrad vikten, ökar tyngdpunkten, fler rörliga delar som kan flexa.
Men det ser ballt ut!
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Jag tror säkert att det skulle kunna vara bra, men inte med MC dämpare och inte infäst på det sättet som han har gjort.
Ska man lägga ner den tiden på ombyggnad så ska man nog försöka setill att ha ändamålsenliga dämpare, troligen är inte MC dämparna gjorda för den vikten dom utsätts för.
Jag skulle aldrig fästa övre delen av dämparen så långt in på ett rör, röret kommer att flexa med materialutmattning som följd, och det är inte fjäder och dämpare som bestämmer avgör vilka fjäderkonstanter och dämpar värden du har.
Fördelarna är att dämparna sitter mer skyddat och dom blir lättare att justera om man vet vad man håller på med.
Ska man lägga ner den tiden på ombyggnad så ska man nog försöka setill att ha ändamålsenliga dämpare, troligen är inte MC dämparna gjorda för den vikten dom utsätts för.
Jag skulle aldrig fästa övre delen av dämparen så långt in på ett rör, röret kommer att flexa med materialutmattning som följd, och det är inte fjäder och dämpare som bestämmer avgör vilka fjäderkonstanter och dämpar värden du har.
Fördelarna är att dämparna sitter mer skyddat och dom blir lättare att justera om man vet vad man håller på med.
Kristian, Hondalös.
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Justerbarheten är ju en stor fördel. Man kan även studera fjäderbenets rörelser på ett bra sätt. Man minskar den ofjädrade vikten och flyttar vikt närmre bilen mittpunkt. Det finns säkert stora fördelar med detta om man kan mycket om hur man ställer in dämpare vs utväxlingen på den ledade armens olika armlängder. Det borde vara ett fördelaktigt sätt att få större arbetsområde på dämparen om man ändrar utväxlingsförhållandet på armarna på den ledade delen. Inget jag skulle ge mig på någonsin utan hjälp av någon riktigt kunnig i ämnet men en klart häftig mod icke desto mindre.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Förklara gärna gärna hur man minskar den ofjädrade vikten.
Har du en bra EG dämpare på en EG som inte ger mer material än nödvändigt så bör inte dämparen vara längre än den liggande + halva röret ungefär.
Nu har du lagt till mer rör + L formade profilen.
Sen kanske att dämparen är mer skyddad och lättare att justera så här köper jag.
Men sen höjjer du tyngdpunkten med.
,Per
Har du en bra EG dämpare på en EG som inte ger mer material än nödvändigt så bör inte dämparen vara längre än den liggande + halva röret ungefär.
Nu har du lagt till mer rör + L formade profilen.
Sen kanske att dämparen är mer skyddad och lättare att justera så här köper jag.
Men sen höjjer du tyngdpunkten med.
,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Japp, man höjer tyngdpunkten lite, men flyttar samtidigt in den närmre centrum på bilen vilket skall ge bättre egenskaper. Mindre roterande massa när bilen utsätts för sidoacceleration bör ju vara bra, dock så är ju frågan om det gynnar mer än det missgynnar att höja tyngdpunkten något?
På ett vanligt fjäderben så brukar man ju räkna allt under fjädern som ofjädrad vikt. Så där gjorde jag en liten tankevurpa, för med en stång så blir det ju faktiskt MER förutsatt att man använder samma storlek på dämpare. Dock så bör man ju kunna klara sig med ett mycket mindre/lättare "fjäderben" med denna lösning, så det är ju beroende på vad man väljer för dämpare om man får lägre ofjädrad vikt eller inte.
Dock så bör man kunna få STORA fördelar av att kunna reglera arbetsområdet på dämparen utan att få mer hjulrörelse upp och ner. Man slipper bygga om LCA för att ändra utväxlingsförhållandet.
Sedan tillkommer ju sådana saker som slitage på dämpare/fjäder i hjulhuset kontra i kupén samt möjligheten att köra bredare fälgar/däck i kombination med mycket camber utan att karossbredda bilen.
På ett vanligt fjäderben så brukar man ju räkna allt under fjädern som ofjädrad vikt. Så där gjorde jag en liten tankevurpa, för med en stång så blir det ju faktiskt MER förutsatt att man använder samma storlek på dämpare. Dock så bör man ju kunna klara sig med ett mycket mindre/lättare "fjäderben" med denna lösning, så det är ju beroende på vad man väljer för dämpare om man får lägre ofjädrad vikt eller inte.
Dock så bör man kunna få STORA fördelar av att kunna reglera arbetsområdet på dämparen utan att få mer hjulrörelse upp och ner. Man slipper bygga om LCA för att ändra utväxlingsförhållandet.
Sedan tillkommer ju sådana saker som slitage på dämpare/fjäder i hjulhuset kontra i kupén samt möjligheten att köra bredare fälgar/däck i kombination med mycket camber utan att karossbredda bilen.
Senast redigerad av Mooseman den 22 oktober 2008, 10:47, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
fördelen med denna konstruktion är att du har olika radier på infästningen i vipparmarna, man kan bygga så att denna går att justera och på så sätt kan du påverka utväxlingen på dämparen/fjädern. på en formelbil brukar man ha en liknande konstruktion men med skillnaden att stötstången eller vad man vill kalla det sitter infäst i övre del av navet i hjulet, då får man en dragkraft i den istället för tryck vilket är fördelaktigt. man får även en lägre tyngdpunkt då dämparna ligger i golvet typ.
det roliga är just att man busenkelt kan justera t.ex höjden av bilen utan att påverka fjädringen sen att en mc dämpare ofta är justerbar och ganska billig är ju inte fel heller
det roliga är just att man busenkelt kan justera t.ex höjden av bilen utan att påverka fjädringen sen att en mc dämpare ofta är justerbar och ganska billig är ju inte fel heller
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Förklara gärna hur du får en dragande kraft i "stötstången" vid kompression.Jay-c skrev:på en formelbil brukar man ha en liknande konstruktion men med skillnaden att stötstången eller vad man vill kalla det sitter infäst i övre del av navet i hjulet, då får man en dragkraft i den istället för tryck vilket är fördelaktigt.
Det är ju precis det du inte får på våra bilarJay-c skrev:man får även en lägre tyngdpunkt då dämparna ligger i golvet typ.
Det kan man ju ändå om man köper coilovers med den funktionen, och hur menar du att det skulle gå till på ett bra sätt med konstruktionen på bilden?Jay-c skrev:det roliga är just att man busenkelt kan justera t.ex höjden av bilen utan att påverka fjädringen
Det blir inte så billigt när du behöver andra fjädrar och en omshimsning av dämparen efter kurvor du inte känner till?Jay-c skrev:sen att en mc dämpare ofta är justerbar och ganska billig är ju inte fel heller
Detta är så mycket mer komplext att få bra än man kan ana. Vi här i klubben kan ju inte ens justera originalkonstruktionens avsedda coilovers på ett bra sätt, än mindre denna konstruktion där knappt ett enda värde är känt på förhand..
Team Kalmar
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Det är ju en jättetrevlig egenskap som ger bättre stabilitet i bakvagnen under inbromsning, särskilt om man praktiserar lite trailbraking. Iaf i mina ögonen, det finns säkert tävlingsfolk som inte gillar det alls.Welen XLR8 Performance skrev:Org bak är det ju så att toe ökas vid inbromsning tex.. Jag kan inte avgöra hur bra det är och ha eller inte och om man kan ta bort det..
Team Kalmar
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
på den som är i länken får du en tryckande kraft. och en högre tyngdpunkt så den är inte perfekt någonstans.
det jag syftade på var hur det ser ut på en formelbil. då p-rod är infäst vid infästningen för övre länkarmen och ledad i chassiet nära infästningen för nedre länken, då när hjulet trycks uppåt får man en dragande istället för tryckande kraft. jag ritade en liten bild, ganska dålig men jag hoppas du förstår vad jag menar, nu ser det inte ut exakt som på bilden men principen är samma. exempel 2 är så som killen på länken gjort och exempel 1 är så det ser ut på en normal formelbil.
om man bygger vipporna annorlunda mot vad killen här gjort så går det att bygga så man steglöst kan ställa t.ex utväxlingen på fjädern, han har också flera hål för infästning av dämparna, då kan han flytta infästningen och på så sätt justera höjden. man kan då genom att ändra utväxlingen påverka styvheten för hjulupphängningen, risken är dock att man får dämparen att gå i botten.
det jag syftade på var hur det ser ut på en formelbil. då p-rod är infäst vid infästningen för övre länkarmen och ledad i chassiet nära infästningen för nedre länken, då när hjulet trycks uppåt får man en dragande istället för tryckande kraft. jag ritade en liten bild, ganska dålig men jag hoppas du förstår vad jag menar, nu ser det inte ut exakt som på bilden men principen är samma. exempel 2 är så som killen på länken gjort och exempel 1 är så det ser ut på en normal formelbil.
om man bygger vipporna annorlunda mot vad killen här gjort så går det att bygga så man steglöst kan ställa t.ex utväxlingen på fjädern, han har också flera hål för infästning av dämparna, då kan han flytta infästningen och på så sätt justera höjden. man kan då genom att ändra utväxlingen påverka styvheten för hjulupphängningen, risken är dock att man får dämparen att gå i botten.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Men så kan ju aldrig en fjäder jobba i en konventionell coilover. Fjädern ska ju hålla bilen på en viss höjd när bilen kör, det gör ju coilovern med hjälp av fjädern, om du har en dragande kraft så kommer ju dämparen alltid vara i sitt yttersta läge i "vilande" läge och inte kunna erbjuda en enda millimeter rebound om man inte komprimerat den innan. Jag kan inte acceptera denna konstruktion i huvudet iaf.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
om du tittar på bilden som jag bifogade ser du att det är en tryckande kraft på fjädern/dämparen i båda fallen, hela grejen med en vippa är att man genom rätt placering av lederna så kan man av en tryckande kraft få antingen tryckande ut eller dragande och tvärt om.
om du nu kollade på en f1 hjulupphängning så borde du insett att det är samma princip för dämpningen, bak har dom flesta fjädern liggandes ovan enbart för att den inte får plats under eftersom där ligger en växellåda.
om du nu kollade på en f1 hjulupphängning så borde du insett att det är samma princip för dämpningen, bak har dom flesta fjädern liggandes ovan enbart för att den inte får plats under eftersom där ligger en växellåda.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Bild 1 är så kallade pull rods men fjädern är tryckande.
Bild 2 är push rods där fjädern oxå är tryckande.
Så bilden är rätt ritad. Kolla noga hur vipporna rör sig Erik så ser du.
En modern F1 bil använder pushrods med ganska högt placerade dämpare, självklart är detta inte bra ur tyngpunks perspektiv men kanske bra aerodynamiskt sett. (för få in luft under bilen.
Finns äldre F1 bilar som har pull rods vetjag.
När man säger att Toe vinkeln ökar vilket håll går hjulen åt då innåt eller utåt med fram ändan?
Bild 2 är push rods där fjädern oxå är tryckande.
Så bilden är rätt ritad. Kolla noga hur vipporna rör sig Erik så ser du.
En modern F1 bil använder pushrods med ganska högt placerade dämpare, självklart är detta inte bra ur tyngpunks perspektiv men kanske bra aerodynamiskt sett. (för få in luft under bilen.
Finns äldre F1 bilar som har pull rods vetjag.
När man säger att Toe vinkeln ökar vilket håll går hjulen åt då innåt eller utåt med fram ändan?
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Jag kollade ju på en nyare F1-bil, och de har pushrods iaf, dock vore det ytterst intressant att se en pullrod-konstruktion på bild.
Edit: Har kollat på båda konstruktionerna nu och den slutsats jag drar är att den enda fördelen med pullrod är att man får ned tyngdpunkten på hjulupphängningen samt eventuellt att kraften i push/pullroden vid kompression gör att man kan köra med en tunnare/klenare/lättare pullrod än motsvarande pushrod. Dock så är ju angreppsvinklarna så mycket elakare på en pullrod.
Jobbigt att komma på vad som är bäst, i F1 verkar de ha valt pushrod numera enbart för att de prioriterar att kunna utforma golvet på bilen på ett bättre sätt aerodynamiskt samt tillgängligheten för inställning som pushrod ger. Varför ska allt vara så jävla komplicerat jämt... :wallbash:
Edit: Har kollat på båda konstruktionerna nu och den slutsats jag drar är att den enda fördelen med pullrod är att man får ned tyngdpunkten på hjulupphängningen samt eventuellt att kraften i push/pullroden vid kompression gör att man kan köra med en tunnare/klenare/lättare pullrod än motsvarande pushrod. Dock så är ju angreppsvinklarna så mycket elakare på en pullrod.
Jobbigt att komma på vad som är bäst, i F1 verkar de ha valt pushrod numera enbart för att de prioriterar att kunna utforma golvet på bilen på ett bättre sätt aerodynamiskt samt tillgängligheten för inställning som pushrod ger. Varför ska allt vara så jävla komplicerat jämt... :wallbash:
Senast redigerad av Mooseman den 23 oktober 2008, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Jag dumförklara mig själv duktigt nu när jag läst på lite i ämnet.. :snurrig:Mooseman skrev:Men så kan ju aldrig en fjäder jobba i en konventionell coilover. Fjädern ska ju hålla bilen på en viss höjd när bilen kör, det gör ju coilovern med hjälp av fjädern, om du har en dragande kraft så kommer ju dämparen alltid vara i sitt yttersta läge i "vilande" läge och inte kunna erbjuda en enda millimeter rebound om man inte komprimerat den innan. Jag kan inte acceptera denna konstruktion i huvudet iaf.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
- Ort: Kalmar
Det där är en djungel. Positiv och negativ toe verkar skilja lite beroende på vilken hjulinställningsmaskin man använder t o m. Jag väljer att kalla det toe-in och toe-out istället.Aerodynamic skrev:När man säger att Toe vinkeln ökar vilket håll går hjulen åt då innåt eller utåt med fram ändan?
Dock verkar det som att det rent fackmässigt skall kallas positiv toe när det blir toe in.
Senast redigerad av Mooseman den 23 oktober 2008, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
precis, jag kollade på några bilar med rörchassie också då dom valt att ha push-rod, dvs dämparna uppe, det verkar vara enklare helt enkelt att sätta dom ovanpå chassiet istället för att knö in den mellan alla rör. har också sett f1 bilar med endast en stötdämpare, så dom har alltså som ovan fast ytterligare en vippskiva imitten.. intressant kolla bild så kanske ni fattar va jag menar, visst äre snygga bilder jag gör
edit: hitta en bild nu
<a href="http://www.engr.colostate.edu/RamRacing ... /high7.jpg" target="_blank">http://www.engr.colostate.edu/RamRacing ... gh7.jpg</a>
edit: hitta en bild nu
<a href="http://www.engr.colostate.edu/RamRacing ... /high7.jpg" target="_blank">http://www.engr.colostate.edu/RamRacing ... gh7.jpg</a>
Senast redigerad av Jay-c den 23 oktober 2008, 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 1532
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
<a href="http://www.scarbsf1.com/Minardi/50Minar ... t_view.jpg" target="_blank">http://www.scarbsf1.com/Minardi/50Minar ... iew.jpg</a>
här är en bild på en bil med pullrods.
Mvh, Per
här är en bild på en bil med pullrods.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Kolla långt ner på Görans hemsida så finns det lite bilder på Speedlab Corvetten som har pushrod
<a href="http://hem.passagen.se/hemipanter/" target="_blank">http://hem.passagen.se/hemipanter/</a>
tex
<a href="http://hem.passagen.se/hemipanter/" target="_blank">http://hem.passagen.se/hemipanter/</a>
tex
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
<a href="http://www.mulsannescorner.com/WR2003-1.html" target="_blank">http://www.mulsannescorner.com/WR2003-1.html</a>
man ser ungefär hur det ser ut här, skulle kunna ta en bild på formel student bilen som står i verkstan nästa gång jag är där
man ser ungefär hur det ser ut här, skulle kunna ta en bild på formel student bilen som står i verkstan nästa gång jag är där
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT