Oljefilter - Honda original diskussion
Jo, jag har aldrig köpt ett originalfilter förut, men eftersom så många hävdar att Hondafiltret är bättre så tänkte jag att man kan ju prova. Sagt och gjort. Så nu sitter ett Honda originalfilter på bilen.
Men jag funderar på skillnaden mellan tex Mann och Honda. Filtret som satt på innan (Mann) var säkert dubbelt så stort i volym. Mahle är ett annat känt (bra) märke.
Åsikter kring oljefilter. Har någon skurit upp filter och kollat?
Men jag funderar på skillnaden mellan tex Mann och Honda. Filtret som satt på innan (Mann) var säkert dubbelt så stort i volym. Mahle är ett annat känt (bra) märke.
Åsikter kring oljefilter. Har någon skurit upp filter och kollat?
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
finns bara en åsikt, kör org aldrig pirat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Yes, det finns en gammal tråd med någon som skar upp ett filter, kommer dock inte ihåg vem.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Är det så lätt att se en skillnad? Sitter det något sorts filter det är det inte så lätt att se vad det filtret flödar.
Antar det just är vtec motorerna som är känsliga då det borde bli en del olje-tryck skillnad när vtec går i och ur.
Mann är säkert bra filter men dom kanske kör ett och samma filter till alla bilar fast med olika anslutningar så det passar olika bilar.
För några år sedan skar en motor direkt beorende på ett filter byte (nämner inga namn) till annat än orginal filter.
Det är möjligt att MANs filter har blivit bättre men varför chansa när det rör sig om några tior, när man vet at Hondas filer är gjorda för Honda motorer med VTEC.
Mvh, Per
Antar det just är vtec motorerna som är känsliga då det borde bli en del olje-tryck skillnad när vtec går i och ur.
Mann är säkert bra filter men dom kanske kör ett och samma filter till alla bilar fast med olika anslutningar så det passar olika bilar.
För några år sedan skar en motor direkt beorende på ett filter byte (nämner inga namn) till annat än orginal filter.
Det är möjligt att MANs filter har blivit bättre men varför chansa när det rör sig om några tior, när man vet at Hondas filer är gjorda för Honda motorer med VTEC.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Hur ser egentligen smörjsystemet ut i motorerna? Sitter filtret direkt efter oljepumpen så att alla olja tvingas genom oljefiltret innan den går ut till övriga oljekanaler?
Som hydraulikingenjör så tycker jag ibland de här filterdiskussionerna med prat om tryck och flöde inte alltid stämmer överens med hur dessa egentligen hänger ihop. Inte heller anser jag användandet av ett annat fabrikat av (kvalitets) filter kommer att få motorn att skära ihop, då är smörjsystemet feldimensionerat. Att en motor skurit ihop direkt efter att ha monterat en annan filter låter som en skröna, det skulle troligen gå att köra motorn en väldigt lång tid utan filtreringsfunktion överhuvudtaget.
Om smörjsystemet ser ut som jag beskriver ovan så kan inte filtret inte påverka vare sig flödet eller oljetrycket i någon större utsträckning.
Som hydraulikingenjör så tycker jag ibland de här filterdiskussionerna med prat om tryck och flöde inte alltid stämmer överens med hur dessa egentligen hänger ihop. Inte heller anser jag användandet av ett annat fabrikat av (kvalitets) filter kommer att få motorn att skära ihop, då är smörjsystemet feldimensionerat. Att en motor skurit ihop direkt efter att ha monterat en annan filter låter som en skröna, det skulle troligen gå att köra motorn en väldigt lång tid utan filtreringsfunktion överhuvudtaget.
Om smörjsystemet ser ut som jag beskriver ovan så kan inte filtret inte påverka vare sig flödet eller oljetrycket i någon större utsträckning.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Problemen har väl varit att det höga flödet genom filtret har fått filter att kavitera och därmed hindrat flödet avsevärt. Därav motorras.
Senast redigerad av Steffo den 1 januari 2009, 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Om systemet nu ser ut som jag tänker mig så är pumpen en kugghjulspump med mekanisk koppling från vevaxeln eller någon mellanaxel. Detta betyder att flödet från oljepumpen är proportionellt mot varvtalet på motorn. Filtret är av fullflödestyp, dvs alla olja från oljepumpen går direkt genom filtret för att inte ha några partiklar i sig när oljan väl kommer ut till lager och kolvringar. Eventuellt kan filtret ha en övertrycksfunktion så att filtret inte går sönder om det blir helt igentäppt.Steffo skrev:Problemen har väl varit att det höga flödet genom filtret har fått filter att kavitera och därmed hindrat flödet avsevärt. Därav motorras.
Filtret i sig kan inte påverka flödet från oljepumpen, även om vi har två olika filter som är olika jobbiga att trycka olja igenom så betyder det bara att vi får ett något högre oljetryck innan filtret, men fortsatt samma flöde. (De två filtren är i princip två olika stora strypningar, och för att få ett konstant flöde vilket kugghjulspumpen ger (som funktion av varvtalet) så får vi ett högre tryck innan den mindre strypningen.)
Sedan så ger inte ett högt flöde i sig kavitation. Kavitation uppträder när oljan får så lågt tryck att den övergår till gasform. När dessa gasbubblor sedan går tillbaka till vätskeform får vi bland annat enormt höga lokala temperaturer vilket kan i princip äta bort metall. Enligt bernoullis ekvation så ger visserligen hög strömningshastighet lågt statiskt tryck, men att vi skulle få hög strömningshastighet någonstans i ett filter som är större än den kanal som oljan från början kommer från är inte speciellt troligt. Då skulle troligen tryckvakten som räddar filtret från att gå sönder lösa ut.
Även om vi mot förmodan skulle få kavitation i filtret så skulle det snarare vara ett lokalt fenomen. Vi har fortfarande ett konstant oljeflöde och ett tillräckligt oljetryck genom de strypningar där oljan ska portioneras ut (dvs lagerskålar mm). Kavitationen kan inte hindra det flöde som pumpen levererar.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Honda rekomendera att använda orginal filter för att den är testade med deras motoren,det är inte så att dem vill att vi ska köpa orginal för att tjärna pengar på det.Då pirat kostar offtas mer ändå.
Så varför ens titta på ett annat filter?för att det är större? för att dem säger deras filtrera bättre?för att den har ett känt namn?
Så varför ens titta på ett annat filter?för att det är större? för att dem säger deras filtrera bättre?för att den har ett känt namn?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
M Scotte
- Kontakt:
Det du inte har med i beräkningarna är de plötsliga variationerna vid vtec samt den ökade mängd som ska upp till toppen, det är oftast här piratfilterna fallerar då de inte lyckas bibehålla mängden olja upp till toppen. På åldre motorer är utväxlingsförhållandet 1:1 mellan oljepump och vevaxel, på nyare motorer, K2X, F2X, R18, R20 är oljepumpen inte direkt kopplad på vevaxeln utan ligger via utväxling i betyldigt högre hastighet än motorvarvtalet (1:6) allt för att bibehålla tryck och flöde till Vtec och I-vtec. En modern I-vtec med Dohc vtec kräver enormt av sitt oljesystem, om en sådan viktig passage som oljefilter fallerar tappar man trycket och flödet i resten av systemet, vilket kan ge,(men bara i sällsynta fall) felkoder på VTC och vtecsystem, men oftast märker inte ägaren detta förrän man ser nedslitna kammar och vippaggregat, samt felkoder på VTC.
Med all denna info i åtanke kan jag inte ens förstå hur man väljer ett piratfilter framför Honda org, endast om man är okunnig och inte vet ovanstående.
Garantimässigt så vill jag direkt säga att inga motorgarantier gäller om icke Hondafilter har använts, oavsett vad ett gruppundantag säger. Har inte Honda satt sin stämpel på produkten är den inte godkänd av oss heller. Vem som monterat filtert bryr jag mig inte ett dugg om så länge det är Honda org.
Med all denna info i åtanke kan jag inte ens förstå hur man väljer ett piratfilter framför Honda org, endast om man är okunnig och inte vet ovanstående.
Garantimässigt så vill jag direkt säga att inga motorgarantier gäller om icke Hondafilter har använts, oavsett vad ett gruppundantag säger. Har inte Honda satt sin stämpel på produkten är den inte godkänd av oss heller. Vem som monterat filtert bryr jag mig inte ett dugg om så länge det är Honda org.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Alla tillverkare vill ha en eftermarknad för att kunna tjäna pengar, så är det alltid! (Även på företaget jag jobbar på) Honda godkänner bara sina egna produkter för att försöka tjäna mer pengar. Eftersom det inte är några större prisskillnader på oljefilter så finns det kanske ingen direkt anledning att välja något annat fabrikat, men vad jag reagerar på är när det diskuteras saker som inte har någon direkt verklighetsförankring. Om man går och tror att det är någon större skillnad på hur hur ett mahle filter filtrerar oljan mot vad ett honda original gör så är man bara naiv. Om man dessutom tror att motorn kommer att skära ihop direkt om man monterar ett mahle filter så har man nog inte tänkt till ordentligt hur smörjningen fungerar i en motor.Xchai skrev:Honda rekomendera att använda orginal filter för att den är testade med deras motoren,det är inte så att dem vill att vi ska köpa orginal för att tjärna pengar på det.Då pirat kostar offtas mer ändå.
Oljefiltret inverkar inte i hur smörjsystemet påverkas av variationer i oljeförbrukningen. Oljepumpen gör det däremot i hög grad. Anledningen till att den har en högre utväxling är just att tillse att oljetrycket inte faller vid högre varvtal eller om det sker någon plötslig förandring vid VTEC / I-VTEC.M Scotte skrev:Det du inte har med i beräkningarna är de plötsliga variationerna vid vtec samt den ökade mängd som ska upp till toppen, det är oftast här piratfilterna fallerar då de inte lyckas bibehålla mängden olja upp till toppen. På åldre motorer är utväxlingsförhållandet 1:1 mellan oljepump och vevaxel, på nyare motorer, K2X, F2X, R18, R20 är oljepumpen inte direkt kopplad på vevaxeln utan ligger via utväxling i betyldigt högre hastighet än motorvarvtalet (1:6) allt för att bibehålla tryck och flöde till Vtec och I-vtec. En modern I-vtec med Dohc vtec kräver enormt av sitt oljesystem, om en sådan viktig passage som oljefilter fallerar tappar man trycket och flödet i resten av systemet, vilket kan ge,(men bara i sällsynta fall) felkoder på VTC och vtecsystem, men oftast märker inte ägaren detta förrän man ser nedslitna kammar och vippaggregat, samt felkoder på VTC.
Oljefiltret kan bara ha två extremlägen, antingen genererar det ett lägre motstånd vilket gör att vi får ett lägre tryck innan filtret. Flödet som bestäms av pumpen varierar inte. Det andra extremfallet är att filtret är mycket tätt och genererar ett stort motstånd. Då får vi ett något högre tryck innan oljefiltret. Flödet är dock detsamma.
Vad som sedan händer efter oljefiltret med VTEC mm. spelar ingen roll. Det är flödet igenom filtret som spelar roll, och så länge oljepumpen snurrar som den ska är detta flöde konstant! Ett filter som ger ett lägre motstånd kommer alltså inte att kunna hjälpa mot tryckfall efter själva filtret. Om detta sker behöver man en ackumulator!
Sedan är det självklart så att dålig filtrering ger ökat slitage (vilket dock brukar ta lång tid att se). Här är det ju så att en ökad filterareal troligen ger bättre filtrering, så det är inte helt felaktigt att tro att ett större mahle-filter skulle kunna ge bättre filtrering och då mindre slitage. Det är dock helt klart att ett originalfilter är dimensionerat för att med råge ge tillräcklig filtering samtidigt som det förstås ska kosta så lite som bara möjligt.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
M Scotte
- Kontakt:
Med dina teorier i ryggen, förklara för oss mindre vetande hur ett Bosch eller Mahle då kan orsaka felkod på vtec system till följd av för långt oljetryck? Dina teorier går lite isär.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Detta blev en mycket intressant tråd som jag ska följa med spänning.
Jag skulle oxå väldigt gärna få förklarat för mig hur ett oljefiterförflyttningskit kan göra att man får så mycket lägre oljetryck så att vtec inte aktiveras. Ledningarna hade en dimension på ca 12mm, orginal reglerar oljepumpen ner trycket till 7bar, men med förflyttningskitet kom trycket bara upp i ca 4,7bar, sen byttes en slang ut och filtervåfflan portades upp för att få bort lite skarpa böjar, då steg trycket till ca 5,5bar och då va det precis så att vtec aktiverades.
Så om ett förflyttningskitet kan göra så står skillnad, varför skulle inte då ett pljefilter kunna göra det?
Jag skulle oxå väldigt gärna få förklarat för mig hur ett oljefiterförflyttningskit kan göra att man får så mycket lägre oljetryck så att vtec inte aktiveras. Ledningarna hade en dimension på ca 12mm, orginal reglerar oljepumpen ner trycket till 7bar, men med förflyttningskitet kom trycket bara upp i ca 4,7bar, sen byttes en slang ut och filtervåfflan portades upp för att få bort lite skarpa böjar, då steg trycket till ca 5,5bar och då va det precis så att vtec aktiverades.
Så om ett förflyttningskitet kan göra så står skillnad, varför skulle inte då ett pljefilter kunna göra det?
Senast redigerad av Malkolm den 1 januari 2009, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Mina teorier som jag skrivit angående flödet genom filtret är riktiga, men jag har antagit att flödet från oljepumpen är konstant. Det finns faktiskt ett tillfälle när detta eventuellt inte är riktigt. Det jag kan tänka mig är att oljepumpen är väldigt känslig mot höga mottryck och får ett stort läckage när detta sker (Men kugghjulspumpar brukar vara stabila). Eventuellt pga att det inte finns någon övertrycksfunktion över filtret (Jag vet alltså inte om det finns en sådan, har inte skruvat isär någon honda-motor, men någon annan kanske kan bekräfta / dementera?) om man då har ett filter som ger ett större mottryck skulle man kunna få ett stort (?) läckage då motorn hastigt varvar upp och eventuellt tappa flöde från pumpen.M Scotte skrev:Med dina teorier i ryggen, förklara för oss mindre vetande hur ett Bosch eller Mahle då kan orsaka felkod på vtec system till följd av för långt oljetryck? Dina teorier går lite isär.
Så, ok, det är inte omöjligt att man skulle kunna få problem med att oljepumpen är känslig för höga tryck, men min erfarenhet av kugghjulspumpar i hydrauliksystem är att de är stabila, (till skillnad från vingpumpar!) Eller är det nån slags vingpump som agerar oljepump? I så fall skulle det kunna krävas ett filter med mindre mottryck vilket egentligen betyder sämre filtrering.
Har du (M Scotte) sett felkoder någon gång även med originalfilter när de varit starkt smutsade?
Mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
M Scotte
- Kontakt:
Nope. Endast om främmande föremål hamnat i filtert. Packningsklister, tillsatser etc kan förstöra vilket filter som helst om de används i för stor omfattning eller felaktigt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Lite av anledningen till att jag började skriva i den här tråden är att jag gärna skulle vilja veta hur smörjsystemet är uppbyggt mer exakt, jag har försökt hitta schematiska skisser förut men inte lyckats. Från din beskrivning så låter det som om det skulle sitta en tryckbegränsningsventil direkt på oljepumpen innan oljefiltret. Om detta är fallet och att denna dumpar oljan direkt tillbaka till oljetråget så kan ni gömma det som jag skrivit tidigare angående konstantflöde. I så fall så finns det ju en väg förutom läckage och genom filtret som oljan kan färdas. Om denna tryckbegränsningsventil är ställd på 7 bar som du säger så spelar det stor roll hur stort delta_P (tryckfall) man får över filtret. (Och oljetrycket mäts troligen på "rätt" ställe och inte där TB-ventilen reglerar)malkolm666 skrev:Detta blev en mycket intressant tråd som jag ska följa med spänning.
Det jag tänkte mig var en kugghjulspump direkt ansluten till filtret med bypassfunktion som inte gick till oljetråget utan vidare till oljekanalerna. Sedan en tryckbegränsningsventil i slutet av oljekanalerna. I så fall skulle man ha ett stabilare tryck där det behövs, eventuellt med problemet med läckage som jag beskrev ovan. Nackdelen med detta system skulle vara två "tryckbegränsningsfunktioner".
Som sagt, jag vet inte exakt hur det ser ut. Men om någon har en schematisk skiss så vore det intressant att få se den så kan vi diskutera vidare! =)
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
M Scotte
- Kontakt:
Igbad: På en Honda har man tryckregleringen direkt vid pumpen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Ok, ser man på bilderna som malkolm666 la upp så ser det ut som en kugghjulspump av nåt slag, man ser ju också precis som M scotte och Welen XLR8 Performance säger att TB-ventilen sitter direkt på pumpen.
Jag gjorde en liten skiss på de olika systemen. Systemet till vänster är så som jag kunde tänka mig att systemet såg ut. Då reglerar man det tryck som är mest intressant och man är inte speciellt beroende av hur högt delta_p man får över filtret. Detta ger stabilare tryck.
Antagligen är det en kostnadsfråga, det är troligen billigare/enklare att sätta TB-ventilen direkt på pumpen så som ni säger (Som jag ritat till höger). Nackdelen är att man inte reglerar rätt tryck och då påverkas mer av tryckfall över filtret och andra förändringar/variationer hos de funktioner som förbrukar olja.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Skulle det vara utan den reglerventilen och man skulle ha ett mindre flödande filter skulle pumpen få jobba upp ett högre tryck innan filtret och med högre tryck kommer mer olja genom filtret även om det är tätare och har sämre flöde än det ska. Dock är antagligen inte oljepumpens flödes kapacitet linjärt med trycket så om det kommer funka så i praktiken är tveksamt..<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Precis det jag tänkte, angående pumpens förmåga så påverkas pumpars volumetriska effektivitet dels av varvtalet och dels av tryckförhållandet över pumpen. Jag tror det skulle bli ett väldigt bra system om man implementerade det, tryckfallet över filtret kan nog inte bli så stor att pumpen på allvar skulle börja läcka mer än 10-15%. Innan dess så går nog filtret sönder.
Jag gjorde en liten skiss på de olika systemen. Systemet till vänster är så som jag kunde tänka mig att systemet såg ut. Då reglerar man det tryck som är mest intressant och man är inte speciellt beroende av hur högt delta_p man får över filtret. Detta ger stabilare tryck.
Antagligen är det en kostnadsfråga, det är troligen billigare/enklare att sätta TB-ventilen direkt på pumpen så som ni säger (Som jag ritat till höger). Nackdelen är att man inte reglerar rätt tryck och då påverkas mer av tryckfall över filtret och andra förändringar/variationer hos de funktioner som förbrukar olja.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Skulle det vara utan den reglerventilen och man skulle ha ett mindre flödande filter skulle pumpen få jobba upp ett högre tryck innan filtret och med högre tryck kommer mer olja genom filtret även om det är tätare och har sämre flöde än det ska. Dock är antagligen inte oljepumpens flödes kapacitet linjärt med trycket så om det kommer funka så i praktiken är tveksamt..<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Precis det jag tänkte, angående pumpens förmåga så påverkas pumpars volumetriska effektivitet dels av varvtalet och dels av tryckförhållandet över pumpen. Jag tror det skulle bli ett väldigt bra system om man implementerade det, tryckfallet över filtret kan nog inte bli så stor att pumpen på allvar skulle börja läcka mer än 10-15%. Innan dess så går nog filtret sönder.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Om du menar den vänstra bilden så är det riktigt att det är möjligt att få ofiltrerad olja att passera förbi filtret. Anledningen är att bypassen bara är till för att förhindra att filtret går sönder och att man då tappar all olja (vilket garanterat får motorn att skära). Det är faktiskt väldigt vanligt att det finns en sådan funktion på filter i allmänhet. Jag vet att det finns andra typer av motorer som har denna lösning också. Bypassen är då ställd för att öppna kanske 2-3 bar över det som anses normalt för ett starkt smutsat filter. Den är altså aldrig öppen så långe inte något allvarligt fel uppstår. Fördelen är då att man får smörjning istället för att tappa trycket. Dock bör styrsystemet få en indikation att bypassen löst ut.Welen XLR8 Performance skrev:Om jag fattar ditt schema rätt så kommer ju tryckreglerventilen att skicka ofiltrerad olja genom motorn och det går ju bort helt..
Ni som har tillång till verkstadshandböcker, finns det några fler komponenter som listas som tillhörande smörjsystemet? Vad kallas de och var sitter de?
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
M Scotte
- Kontakt:
0.2 bar för att lampan ska släckas generellt, så den lampan är egentligen utan någon som helst nytta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Bongo
- Bil: Crx/Civic
- Namn: Daniel Fernerö
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Jag & freedy skar isär filter till en 1,5 turbo med original filter & visst fann man rikgtigt fina metall spån där!
(Bättre att finna spån där än i motorn!) Men vet ej om ni var intresserade av detta eftersom jag känner på mig att deta blev mer som
en K20 tråd. Men iallafall kör original eftsrsom de är testat!
/Danne
(Bättre att finna spån där än i motorn!) Men vet ej om ni var intresserade av detta eftersom jag känner på mig att deta blev mer som
en K20 tråd. Men iallafall kör original eftsrsom de är testat!
/Danne
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
--Daniel Fernerö--
070-2662372
HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
En liten rolig "halv-OT" kommentar där är att motsvarande värde för en Volvo B23 är 1.0 Bar....M Scotte skrev:0.2 bar för att lampan ska släckas generellt, så den lampan är egentligen utan någon som helst nytta.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Jag undrar om inte originalfrågan förlorade lite av sin frågeställning iom den alltid så hätska diskussionen om orig vs icke orig.
Jag kan lätt förstå att man blir lite kluven när man hör att man skall ha orig för att de flödar bättre osså när man får sitt honda orig filter (franska antar jag) och klart man reagerar på att det är något helt fantastiskt litet. (jämfört med tex s2000-fltret).
Jag kan lätt förstå att man blir lite kluven när man hör att man skall ha orig för att de flödar bättre osså när man får sitt honda orig filter (franska antar jag) och klart man reagerar på att det är något helt fantastiskt litet. (jämfört med tex s2000-fltret).
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
något som jag inte hittar i tråden är oxå att de finns två olika honda oem filter.
(inte läst varända rad i tråden dock)
et franskt JÄVLA SKIT filter och sen S2000 filtret.
tyvär funkar inte min server så kan inte vissa hur mitt franska skit filter såg ut.
men gummimembranet (de oranga) inne i hade losnat o skrynklat sig.
enligt krister på rosenholtz har dom även fått in bilar där detta hänt.
t.ex passar inte s2000 filtret på nya type-R:en då där är en gjuten klak på nya k20 motorn som är ivägen
och man får då köra skit filtret på dessa motorer....'
så honda i all ära men deras filter litar jag lika mycke på som andra större kända märken...
(inte läst varända rad i tråden dock)
et franskt JÄVLA SKIT filter och sen S2000 filtret.
tyvär funkar inte min server så kan inte vissa hur mitt franska skit filter såg ut.
men gummimembranet (de oranga) inne i hade losnat o skrynklat sig.
enligt krister på rosenholtz har dom även fått in bilar där detta hänt.
t.ex passar inte s2000 filtret på nya type-R:en då där är en gjuten klak på nya k20 motorn som är ivägen
och man får då köra skit filtret på dessa motorer....'
så honda i all ära men deras filter litar jag lika mycke på som andra större kända märken...
Senast redigerad av LinusE den 5 januari 2009, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Vi har väl fortfarande inte helt lyckats reda ut hur smörjsystemet ser ut, inte heller vet vi om det skiljer mellan olika motorer. Den skiss som malkolm666 la upp var väl från en F20C om jag förstår rätt? Där ser vi i alla fall var tryckbegränsningsventilen sitter vilket om det inte finns någon till tryckbegränsande funktion i alla fall säger följande: Tryckfallet vi får över filtret spelar roll för tillgängligt oljeflöde och förmåga att klara stora variationer (tex VTEC inslag).
OM systemet till F20C ser ut som till höger i min skiss förut så kan man dra följande slutsatser som vi pratat om i tråden.
1. Hur pass lätt oljan flödar genom filtret kommer att påverka oljetrycket ut till lager mm.
2. S2000 filtret filtrerar troligen sämre än eftermarknadsfilter (mahle mfl) som annars har gett problem med VTEC pga variationer i oljetrycket. (Som alltså troligen uppstår eftersom filtret är för tätt = dvs filtrerar för bra och ger ett för högt delta_p)
Är det någon som har några sprängskisser på andra oljepumpar som vi kan se på?
OM systemet till F20C ser ut som till höger i min skiss förut så kan man dra följande slutsatser som vi pratat om i tråden.
1. Hur pass lätt oljan flödar genom filtret kommer att påverka oljetrycket ut till lager mm.
2. S2000 filtret filtrerar troligen sämre än eftermarknadsfilter (mahle mfl) som annars har gett problem med VTEC pga variationer i oljetrycket. (Som alltså troligen uppstår eftersom filtret är för tätt = dvs filtrerar för bra och ger ett för högt delta_p)
Är det någon som har några sprängskisser på andra oljepumpar som vi kan se på?
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag tycker inte att du ska skriva att ett s2000 oljefilter filtrerar sämre än ett Mahlefilter, det vet du ingenting om. Att filtrera med högt flöde behöver inte göra att det rengör sämre, utan snarare att man lagt ner lite forkning om det och använt ingenjörskonst som är top of the line. Med andra ord har honda använt bra teknik när de konstruerade filtret.
Honda är högteknologiska och leder utvecklingen inom många områden, så om nån kan konstuera ett oljefilter med både bra flöde och bra filtrering så är det dem.
Varför skulle Mahle lägga ner någon tid eller energi på att tillverkade ett så bra filter ifall det inte behövs i 99,5% av alla fordon?
Honda är högteknologiska och leder utvecklingen inom många områden, så om nån kan konstuera ett oljefilter med både bra flöde och bra filtrering så är det dem.
Varför skulle Mahle lägga ner någon tid eller energi på att tillverkade ett så bra filter ifall det inte behövs i 99,5% av alla fordon?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Har sett många snackat om just den fysiska storleken på filtret och vissa antar att större = bättre men så är det inte. Gamla jänkare kan ju ha filter som är som hinkar men sen är de motorerna i en helt annan klass (avsevärt lägre) än högteknologiska, moderna motorer.
Jag använder s2k filter i min så jag vet inte hur stort ett CTR original är men det är inget jag lägger någon större notis om då jag bytt olja på många olika bilar många gånger och det varierar kraftigt i storlekar men det hänger vare sig med motorvolym eller märke utan mer då motorerna och jag har inte kunskap nog att säga att "de borde ha ett större filter i den här motorn". S2k filtret tror jag filtrerar minst lika bra om inte bätter än originalfiltret eftersom detta är för typ F20 som är snäppet vassare än K20 men ändå har mycket gemensamt.
Honda och alla andra bilmärken har testat sina motorer med flera olika sorters filter och avgjort vilken som passar deras krav och om man följer det när det gäller Honda så tror jag man kan vara ganska trygg.
Mahle skulle man nog kunna använda men varför? Samma pris men man vet att de inte haft filtret på motorer i fabriker och testat dessa utförligt på just denna motorn.
Jag har använt mahle på andra bilar förut men dessa har inte haft några nämnvärda motorer heller och ligger således förmodligen i området på de motorer som Mahle testar sina filter på.
Jag använder s2k filter i min så jag vet inte hur stort ett CTR original är men det är inget jag lägger någon större notis om då jag bytt olja på många olika bilar många gånger och det varierar kraftigt i storlekar men det hänger vare sig med motorvolym eller märke utan mer då motorerna och jag har inte kunskap nog att säga att "de borde ha ett större filter i den här motorn". S2k filtret tror jag filtrerar minst lika bra om inte bätter än originalfiltret eftersom detta är för typ F20 som är snäppet vassare än K20 men ändå har mycket gemensamt.
Honda och alla andra bilmärken har testat sina motorer med flera olika sorters filter och avgjort vilken som passar deras krav och om man följer det när det gäller Honda så tror jag man kan vara ganska trygg.
Mahle skulle man nog kunna använda men varför? Samma pris men man vet att de inte haft filtret på motorer i fabriker och testat dessa utförligt på just denna motorn.
Jag har använt mahle på andra bilar förut men dessa har inte haft några nämnvärda motorer heller och ligger således förmodligen i området på de motorer som Mahle testar sina filter på.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Nej, jag kan inte veta hur bra de filtrerar förrän jag i så fall genomfört en mätning. Därför skrev jag också "troligen". Men det finns några saker som gör mitt påstående till en ganska bra gissning! (Förklaring kommer nedan)malkolm666 skrev:Jag tycker inte att du ska skriva att ett s2000 oljefilter filtrerar sämre än ett Mahlefilter, det vet du ingenting om. Att filtrera med högt flöde behöver inte göra att det rengör sämre, utan snarare att man lagt ner lite forkning om det och använt ingenjörskonst som är top of the line. Med andra ord har honda använt bra teknik när de konstruerade filtret.
Jag måste först säga att jag tvivlar starkt på att Honda eller någon annan biltillverkare själva har haft någon utveckling på oljefiltersidan. De köper in från underleverantörer som sköter utvecklingen. Nu har det i princip inte hänt nåt rörande oljefilter på säkert 20 år, det är inte speciellt avancerat nämligen. Jag tror att Honda (precis som alla andra bilföretag) köpt in de filter som var billigast men som uppfyllde deras minimikrav på maximalt delta_p samt filtrering. Därmed inte sagt att det skulle vara världens bästa filter.
Oljefilter fungerar så att de tar in oljan genom de hål som finns i utkanterna, sedan får oljan passera genom ett veckat filtermaterial för att sedan passera in till motorn genom den hängande tapp som man skruvar på filtret på. Hålen i utkanten samt hålet i tappen är så lika mellan olika oljefilter att jag tror det är i princip omöjligt att ens mäta upp någon tryckskillnad för dessa med samma flöde. Dvs in och utportarna har ingen inverkan för flödet. Det har däremot filtermaterialet. Filtermaterialet är i princip ett mycket finmaskigt nät, ju finare maskorna är desto mindre partiklar samlas upp men samtidigt blir det svårare att flöda oljan igenom filtret. Detta kan man då kompensera något med en större filterarea. Vill man alltså ha ett stor flöde (Eller litet delta_p) så måste man antingen acceptera att större partiklar kan passera, eller så får man se till att ordna en större filterarea.
Jag har fått för mig att de mahlefilter som finns till s2000 är större rent fysiskt än vad originalfiltret, om detta är korrekt så är det troligt att de också har en större filterarea. Har de större filterarea men ändå ger problem med flödet så har de högst sannolikt ett tätare filtermaterial vilket då betyder att de filtrerar bättre.
Jag tror mahle försöker göra så bra filter som möjligt, och tycker snarare att Hondas smörjsystem verkar lite känsligt.
Jag har bestämt fått för mig att det kan sitta en överströmningsventil inne i filtret och för att kolla detta kommer jag nästa gång jag åker till Sverige att ta isär ett s2000-filter och se om jag kan dra några slutsatser om smörjsystemet och filtret i sig. Om jag lyckas få tag i ett mahlefilter så kan jag göra samma sak med detta, dessutom jämföra filterarean och se om det kanske med mikroskåp går att se hur pass täta materialen är. (måste bara få tag på ett mikroskåp, kanske inte helt lätt..) Jag postar här igen när jag genomfört detta!
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag reagerar på att du skriver
"Jag tror att Honda (precis som alla andra bilföretag) köpt in de filter som var billigast men som uppfyllde deras minimikrav på maximalt delta_p samt filtrering. Därmed inte sagt att det skulle vara världens bästa filter."
Visst, de är inte bäst i världen men det kan ju faktiskt vara så att Honda inte tog in de filtren som ligger i minimikrav utan kanske satsade på ett lite bättre filter? Det kan ju faktiskt hända och jag tror att det beror på vilken tillverkare av bilar det är. Exempel kan jag tänka mig att de dåliga bilmärken med väldigt billiga bilar kanske tar de absolut billigaste de kan hitta som uppfyller kraven men jag hoppas och tror nog att Honda har höga krav och bättre filter med tanke på deras rykte och förtroende i motorbranschen och detta gör ju då att det förmodligen är ett bra filter.
En så pass billig detalj gör väldigt stor skillnad i driftsäkerhet och kvalitet. Jag anser att man måste vara riktigt korkad om man tullar ner en 50-lapp och kompromissar med kvaliteten, det är inget som påverkar priset till kund över huvud taget mer än då kanske 50:-.
Sen om någon annan gör själva filtret är ju ingen överraskning med tanke på att det bara är ett simpelt filter och det bara kan göras på x antal olika sätt. Men man har nog en del olika kvalitet att välja emellan när man ska bestämma vilket filter som ska sitta i motorn man byggt och det är då man hoppas de valt ett bra filter.
"Jag tror att Honda (precis som alla andra bilföretag) köpt in de filter som var billigast men som uppfyllde deras minimikrav på maximalt delta_p samt filtrering. Därmed inte sagt att det skulle vara världens bästa filter."
Visst, de är inte bäst i världen men det kan ju faktiskt vara så att Honda inte tog in de filtren som ligger i minimikrav utan kanske satsade på ett lite bättre filter? Det kan ju faktiskt hända och jag tror att det beror på vilken tillverkare av bilar det är. Exempel kan jag tänka mig att de dåliga bilmärken med väldigt billiga bilar kanske tar de absolut billigaste de kan hitta som uppfyller kraven men jag hoppas och tror nog att Honda har höga krav och bättre filter med tanke på deras rykte och förtroende i motorbranschen och detta gör ju då att det förmodligen är ett bra filter.
En så pass billig detalj gör väldigt stor skillnad i driftsäkerhet och kvalitet. Jag anser att man måste vara riktigt korkad om man tullar ner en 50-lapp och kompromissar med kvaliteten, det är inget som påverkar priset till kund över huvud taget mer än då kanske 50:-.
Sen om någon annan gör själva filtret är ju ingen överraskning med tanke på att det bara är ett simpelt filter och det bara kan göras på x antal olika sätt. Men man har nog en del olika kvalitet att välja emellan när man ska bestämma vilket filter som ska sitta i motorn man byggt och det är då man hoppas de valt ett bra filter.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98