Kommer inte in i bilen

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Hej hej,

Pga vädret har jag inte kört min bil på runt en månad och stackarn har stått utomhus och frusit. Men idag när jag skulle in i bilen lyckades jag inte låsa upp dörren. Funkade varken med knappen på nyckeln eller med nyckeln i låset... Följaktligen är jag helt utestängd från bilen... Eller finns det något hemligt sätt att öppna motorhuven på från utsidan?

Verkar som att batteriet har dött men svårt att veta. Någon som har någon ide?

Bilen i fråga är en Honda Civic Type-R från 07 (FN2).
Niklas Sandler
gasamatte
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 januari 2009, 22:23
Ort: Stockholm, Haninge

Har du testat om det går genom passagerardörren eller bakluckan, med nyckeln dvs.
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Nu blir jag osäker men har bestämt för mig att det inte finns nyckelhål på passagerardörren eller bakluckan.
Niklas Sandler
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Fyll ett par PET-flaskor med så hett vatten du får ut kranen och häll på/runt dörren. Funkar varje gång.

Om inte så kan du värma nyckeln med tändare innan du stoppar in den i låset.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Om problemet är att låset är fruset rekommenderar jag en annan metod, det är att ta ett par plastpåsar (dubbla så de inte går sönder) och fyller med hett vatten, håll sedan påsen mot låset en stund så brukar det tina upp tillräckligt. Är det riktigt kallt kan man behöva byta påse nån gång men det är sällan.

Nackdelen med att hälla vatten är att man riskerar frysskador istället om det är riktigt kallt. Och skall man bara köra en kort sträcka har man gararanterat en helt hopfrusen dörr igen på nolltid.
Användarvisningsbild
Foz
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 september 2004, 20:53
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson
Ort: Kalmar

Tobbera skrev:Om inte så kan du värma nyckeln med tändare innan du stoppar in den i låset.
Går nog på en gammal bil men vanlig nyckel, men en nyckel med fjärrupplåsning etc hade jag nog inte gjort så med tanke på elektroniken
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Du kan ju råkat ut för lilla buggen som vissa har fått med att bilen inte kan öppnas med knappen på nyckeln förrän man tryckt in bagageluckans öppningsknapp. Har själv råkat ut för det ett antal gånger och den i kombination med fruset lås är ingen höjdare.
Men som sagt försök öppna bagageluckan en gång och testa att öppna med fjärrlåset på nyckeln efter det.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Tack för tipsen, men att låset är fruset kan vi nog utesluta, igår var det 6 plusgrader och sol när jag inte kom in i bilen.

Ska prova med att trycka på bagageluckan!
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Om batteriet är helt dött så måste man ju ta sig in manuellt. Då borde det ju funka med nyckeln i förardörren tycker jag...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Det kan man verkligen tycka! Jag kanske bara var inkompetent igår, ska prova snart när jag kommer hem...
Niklas Sandler
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Vet inte om det var "baklucksknapp-trycket" som gjorde det men nu lyckades jag öppna dörren iaf, yay! :D

Men batteriet är dött... Undrar varför det laddade ur...
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kanske är det larmet som suger ström. Kanske hade du glömt innerbelysniingen på?
Min bil har klarat två veckor utan att köras någon gång, men då minns jag att det var på gränsen att batteriet orkade dra runt startmotorn.
Jag har iofs en EP3.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Har inget larm. :) Men visst kan det ha hänt att man glömt belysningen på...

Har ett ganska fett slutsteg i bilen också, möjligen ligger detta och tar lite ström.
Niklas Sandler
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Har du inget larm på din FN2!? Är det race-versionen eller?
Slutsteget kan möjligen också vara en orsak.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

Nä, ingen race men heller inget GT-paket. Är väl en "normal" då eller vad man ska kalla det. :D Ingen AC heller. Jag tycker vi säger att det är en Race. ;)
Niklas Sandler
G4il1
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 april 2004, 15:03
Namn: Nicklas Lövebrant
Ort: Upplands Väsby

Är du säker på det?
Jag kollade broschyren för 07:an på Honda.se och det är samma säkerhetsnivå på båda bilarna:

Rolling code ECU engine immobiliser • •
Honda Superlocks (deadlocks) • •
Externally visible Vehicle Identification Number (VIN)• •
Remote keyless entry • •
Central locking • •
Lockable glovebox • -
Interior and perimeter alarm system (CAT 1) • •

Första pricken (•) är för vanliga Type-R den andra pricken är för GT modellen

Som du ser är det 2 prickar efter alla valen utom för Lockable glovebox (eftersom GT:n har Refrigerated Lockable Glovebox)
Senast redigerad av G4il1 den 19 mars 2009, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
sk8micke
Inlägg: 487
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:03
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

står en bil i mer än 2 veckor brukar batteriet va rätt dött men en så ny bil e lite konstigt att det redan e dött!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
iqbad
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

Laddar era batterier ur på 2 veckor? Jag har haft min s2000 stående i tre månader och det var inga problem att starta den efteråt.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Anar
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 augusti 2007, 12:15

G4il1 skrev:Är du säker på det?
Jag kollade broschyren för 07:an på Honda.se och det är samma säkerhetsnivå på båda bilarna:

Rolling code ECU engine immobiliser • •
Honda Superlocks (deadlocks) • •
Externally visible Vehicle Identification Number (VIN)• •
Remote keyless entry • •
Central locking • •
Lockable glovebox • -
Interior and perimeter alarm system (CAT 1) • •

Första pricken (•) är för vanliga Type-R den andra pricken är för GT modellen

Som du ser är det 2 prickar efter alla valen utom för Lockable glovebox (eftersom GT:n har Refrigerated Lockable Glovebox)

Hmm, kanske har något slags larm då... Men har aldrig märkt av det. Får väl testa att bryta mig in i bilen och se vad som händer. D:
Niklas Sandler
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Du har något i canbussystemet som gör att bilen inte går ned i "sleep"mode. Då drar den 0.5A, vilket gör att även med fulladdat batteri klarar inte bilen att stå längre än 90 timmar innan den är helt tom, (45Ah batteri) Det kan också vara så att den trillar ned i half sleep och då drar den 0.2A. En Civic som din ska inte dra mer än 0.02A vid sleepmode, och med den faktan om allt fungerar som det ska ska din bil kunna stå lång tid utan att den inte är tom i batteriet. dock förutsätter det att batteriet var fulladdat innan den ställdes.
Det räcker att du har lite fuktinträgning i säg bakluckekontakten för att bilen ska hålla sig "vaken". Du har inga dörrar öppna på bilen, och när du larmar, bekräftar bilen med blinkers att den är larmad? Om inte är något öppet.

Om du har förändrat något i bilen så är det inte lönt att åka till din Hondaverkstad och hävda garantiåtgärd, utan mät upp mellan bilens minuspol och minuskabel hur många ampere bilen drar precis efter att du larmat den och även efter 5 min.

Då hittar du svart på vitt om något ligger och drar ström.
Senast redigerad av M Scotte den 19 mars 2009, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Steffo skrev:Kanske är det larmet som suger ström. Kanske hade du glömt innerbelysniingen på?
Min bil har klarat två veckor utan att köras någon gång, men då minns jag att det var på gränsen att batteriet orkade dra runt startmotorn.
Jag har iofs en EP3.
14 dagar gånger 24h= 336h.

Batteriet är på 45Ah om jag inte minns fel.

Din bil ligger och drar ca 0.1A om den precis orkade starta och batteriet var helt fulladdat, men det är väl kanske en osäkerhetsfaktor, plus lite ålder på batteri och kallt ute?

Med den uträkningen och samma förutsättning varje gång så kan inte din bil stå mer än 16 dagar i följd om den ska orka starta, den kräver trots allt knappt 200cca vid starttillfället.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Vad är det för säkerhetssystem på EP3? Nyfiken nu när jag fick se listan på FN2.

Vet immobilizer och larm men är det mer? Också nyfiken på om det är bältessträckare och sånt när det gäller personlig säkerhet.

Hur känsligt är larmet? Går det igång om man tex sparkar på bilen eller knäcker en ruta? Ser inte att det sitter glaskrossensorer.. Är det bara om dörrar/huv/baklucka öppnas?
Senast redigerad av Yobaman den 23 mars 2009, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jag har ju fått den buggen då å då, med att det inte går att låsa upp bilen å man trycker in bagageluckeknappen så funkar det igen.
Idag när jag skulle starta bilen så hände inget alls när jag tryckte in startknappen, gick då bak å öppnade bagageluckan å stängde den.
Då funkade startknappen igen.
Ska det inte komma nån fix på dessa saker?
Honda Civic Type R -15
Skriv svar