Kabelbrand i bilen? hjälp mig felsöka

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

22 mars 2009, 14:38

Bilen crx -89 d16z5(DOHC)
Var ute o körde med bilen o plötsligt så började den tveka o hacka som fan, motorlampan tändes.. tempen for upp till max jag stannade direkt o stängde av bilen.. efter en stund så startade jag igen men nu började det ryka bakom instrumentpanelen.. jag tog av instrumentpanelen och såg att en tråd hade brunnit av på baksidan av panelen. inte kabelstocken utan baktill. nu är allt hel konstigt, när jag bromsar så klickar alla reläer i bilen, eller tänder lamporna så går tempmätaren upp till max(bilen avstängd), allting är helt cp, bilen startar, har inte vågat ha igång den längre stund, databoxen visade iaf 17, kanske 15 och 16 också inte helt säker. jag får byta hela kabelstocken i bilen nu eller? hur ska jag gå till väga?

usch va trist 2 dagar efter man tar ut den efter vintervilan så händer dethär.. körde med bilen igår och allt fungerade helt perfekt, hann inte ens komma till affären idag innan jag fick bogseras hem igen.
Senast redigerad av 1 Marven, redigerad totalt 23 gånger.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

22 mars 2009, 16:16

har varit ute och felsökt igen o det är huvudreläet som klickar som fan, som om där e glapp, för nu är all el dött, bara startmotorn fungerar allt annat e dött. hittar inga brända kablar eller nånting, databoxen blinkar till när man slår på tändningen men visar ingen felkod. tar man ut huvudreläet lyser lampan konstant till databoxen, alla säkringar e hela. skitskumt
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 mars 2009, 18:05

Då har jag fått ut instrument panelen och börjat felsökningen. Där e ett par saker jag undrar över. En sän här grunka <a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=602054" target="_blank">http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... =602054</a> vad gör den för något? den klickar när jag tänder ljuset, inget ljus tänds dock men den klickar, sen klickar ett annat relä <a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=602055" target="_blank">http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... =602055</a> ... vad är det för något? sen klickar skitsnabbt (som om där e glapp) fortfarande huvudreläet i samband med dessa.

slår på tändningen så går inte bränslepumpen eller spridarna, huvudreläet klickar som vanligt (snabbt 2 ggr, sen väntar den 2 sekunder o klickar igen.) fast det händer inget mellan.

den första grunkan verkar inte ha något med de o göra ens? där går ju vakuumslangar in i den o sånt. har även delat på kabelhärvan som går från säkringsboxen till mätarna, och stereon o vissa andra knappar där runt om kring, o hittar inte nån smält eller skalad kabel som skulle kunna kortsluta något.

lite hjälp tips vore tacksamt.
Senast redigerad av 1 Marven, redigerad totalt 23 gånger.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Quick
Användare
Användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 januari 2007, 21:38
Namn: Olof Karlsson
Ort: Väckelsång

23 mars 2009, 18:52

Har du kollat alla kabelgenomförningar igenom torpedväggen? I fall kablarna legat emot plåten och skavt sönder isoleringen så det blivit kortis.
Olof Karlsson
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

23 mars 2009, 18:54

Marven skrev:sen klickar ett annat relä <a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=602055" target="_blank">http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... =602055</a> ... vad är det för något? sen klickar skitsnabbt (som om där e glapp) fortfarande huvudreläet i samband med dessa.

På andra bilden skriver du "sen klickar ett annat relä" och undrar vad det är på bilden. Det är ett relä..

Du har ju fått kabelbrand och vid en sån här allvarlig sådan är det bara att börja riva inredning och kolla kablar, relän, säkringar osv. Om det blivit överslag så borde säkringar gått. Om du då ser vilken säkring det är så söker du på hela den kedjan var felet sitter. Tex om torkarnas säkring gått så kollar du kablarna och allt som tillhör just den säkringen.

Kolla alla relän och allt sånt.
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 23 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 mars 2009, 19:06

Yobaman skrev:<!--quoteo(post=536554:date=23 Mar 2009, 18:05:43:name=Marven)--><div class='quotetop'>QUOTE(Marven 4 23 Mar 2009, 18:05:43) <a href="index.php?act=findpost&pid=536554"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->sen klickar ett annat relä <a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=602055" target="_blank">http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... =602055</a> ... vad är det för något? sen klickar skitsnabbt (som om där e glapp) fortfarande huvudreläet i samband med dessa.

På andra bilden skriver du "sen klickar ett annat relä" och undrar vad det är på bilden. Det är ett relä..

Du har ju fått kabelbrand och vid en sån här allvarlig sådan är det bara att börja riva inredning och kolla kablar, relän, säkringar osv. Om det blivit överslag så borde säkringar gått. Om du då ser vilken säkring det är så söker du på hela den kedjan var felet sitter. Tex om torkarnas säkring gått så kollar du kablarna och allt som tillhör just den säkringen.

Kolla alla relän och allt sånt.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag har kollat alla säkringar både vid motorn och under panelen alla e hela.. pratade med en kompis han sa att det kan vara ett jordfel efter att han hade kollat på mitt intrumenthus.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

23 mars 2009, 19:09

Quick skrev:Har du kollat alla kabelgenomförningar igenom torpedväggen? I fall kablarna legat emot plåten och skavt sönder isoleringen så det blivit kortis.
det har jag inte hunnit kolla än, ska göra det nästa gång tack för tipset. det måste vara något sådant, tror inte det är på övre halvan det har blivit kortslutning för jag har i princip kollat allt inne i bilen. ska felsöka vidare i motor utrymmet nästa gång.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

23 mars 2009, 21:15

Att säga "jordfel" har blivit som en helt vanlig fras så fort det är elfel i en bil.. Trött på att alltid höra "det måste vara jordfel". Menar han då att det saknas jord någonstans eller att något har kommit i kontakt med jord (kortis)? Då kan man ju lika gärna säga att det är elfel på bilen men det är väl självklart.
Säger jag jordfel menar jag att det kanske är något med spänning som ligger på jorden och då ballar allt ur.

Det är ju klart större sannolikhet att felet ligger på utsidan av bilen med tanke på att det är där väta och skit kommer åt att oxidera kontakter.
Jag skulle gått lös med multimeter och felsökt. Lättare att mäta, allt ser man inte med blotta ögat. Hoppas du har tur och hittar något :)
Senast redigerad av 1 Yobaman, redigerad totalt 23 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 juni 2006, 21:05
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa
Ort: Åstorp

24 mars 2009, 17:25

Yobaman skrev:Att säga "jordfel" har blivit som en helt vanlig fras så fort det är elfel i en bil.. Trött på att alltid höra "det måste vara jordfel". Menar han då att det saknas jord någonstans eller att något har kommit i kontakt med jord (kortis)? Då kan man ju lika gärna säga att det är elfel på bilen men det är väl självklart.
Säger jag jordfel menar jag att det kanske är något med spänning som ligger på jorden och då ballar allt ur.

Det är ju klart större sannolikhet att felet ligger på utsidan av bilen med tanke på att det är där väta och skit kommer åt att oxidera kontakter.
Jag skulle gått lös med multimeter och felsökt. Lättare att mäta, allt ser man inte med blotta ögat. Hoppas du har tur och hittar något :)
Ja man har fått höra det några gånger. det hjälper inte så mycket precis.. ja det blir o felsöka kontakter o skit som du säger. så allvarligt som det är borde man kunna lokalisera var felet e. efter all rök så borde ju nån kabel smält haha. kollar vidare. i värsta fall så blir det byte av kabelstock inte så himla jobbigt när man har av hela instrumentpanelen.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Skriv svar