Trimma h22 Vti år97

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
candor

Hej Jag är ny här för jag hade tänkt att köpa en prelude 2,2 vti.
Jag har letat igenom en hel del på forumet om att trimma denna bil men hittar bara massa grekiska ord för mig så min fråga är vad kan man få ut ur en h22 på ett enkelt sätt dvs chip, avgassystem, luftfilter lite enkel trimm.
Sen om någon kunde ge mig lite tips om bilen i sig vad man ska tänka på vid köp ev denna modell?

Tack på förhand...
Johan
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

Välkommen.

Som vanligt är det avgassystem och CAI (Cold Air Intake), alltså ett rör som tar luft från ett kallt ställe med öppet luftfilter på som är det första och lättaste.
Att chippa är inte så stor mening om du inte gör det hos någon på klubben som kan göra det på riktigt.
Scotte tex.
Vem som helst kan göra ett chip men de flesta är inte bra.

Sen blir det lite mer avancerat med kammar och komphöjning.

Det beror på hur mycket du vill lägga ner och hur mycket du kan göra själv.

//Peter
Senast redigerad av Peter_Karlsson den 25 mars 2009, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
kasal
Namn: Johan Svensson

Luftfilter+ avgas och racekatt/kattersättare e väl bra att börja med. Dom moddsen kör jag med i dagsläget(filter,avgas,racekatt). Kan säga att org grenröret verkar göra sitt jobb ganska bra. En vän till mig bytte till ett DC rör och fick -2hk med nya röret. Bänkade före och efter. Dock olika dagar så kan ju vart andra omstädigheter som gjorde också men ändå lite snopet :)

Sen att chippa med bara avgas/filter trim ger inte särskilt mycket. Min polare har programerbart AEM sprut på sin men mappningen efter trimmet gav inte mer än några ynka hk. Tror han fick ut 197hk tillslut. Dock har denna motor gått 30000mil så kanske har tappat nån polle på vägen ;)

Vill man ta de längre kan man ju skruva i kammar o kolvar från Accord Type R eller JDM H22. Finns säkert eftermarknads prylar som funkar också.

Ska bänka min när tid finns, kan återkomma med effekt siffror då. //Mvh Johan
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
NeMoo
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

Jag har en Prelude 98 till salu med filter, CAI, Extractorgrenrör, sportkat och 2.5" avgas färdiga på bilen.
:)

Se annons i signaturen nedan.

Priset går att diskutera.
Senast redigerad av NeMoo den 25 mars 2009, 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
candor

Tack för alla tips det va precise sånt jag ville veta...
NeMoo bilen är hel klart av intresse jag kollade på den den va fin.
jag skickar mess till dig så kan vi snacka där =)

Mvh Johan
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Skriv svar