Rekommenderade ljuddämpare

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nu inför sommaren har jag tänkt fixa ett nytt avgas som låter så lite som möjligt utan att strypa effekt. Jag vet, det är en besvärlig ekvation, men omöjlig ska den inte vara.

Jag har fått erbjudande om att speciallbygga ett system efter mina krav, och då vill jag ha så mycket input som möjligt innan jag bestämmer vilka komponenter jag ska ha.

Rostfritt är ett krav. Låg ljudnivå är ett annat krav. Högt flöde är det sista kravet och låg vikt är ett plus.

Apple racing har tydligen tagit fram något som ska vara skitbra enligt dem själva.
<a href="http://www.nitroz.se/apple/" target="_blank">http://www.nitroz.se/apple/</a>

Simons känns lite B, men jag kanske har fel.
Ferrita är tunga som as, men håller bra. Men egen erfarenhet efter att ha kört med ett sådant system (specialbyggt av Ferrita) är att det gav på tok för mycket resonanser i motorvägsfart. Men inget är avfärdat i nuläget.

Jag var sugen på en Hytech twinloop för att den uppfyller alla krav utom möjligen vikten,men dollarn är hög och de ska visst ha en helvetes väntetid på sina grejor.

Fortsätt att ge era synpunkter och tips på annat!!! :)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Den finns tyvärr endast i 3'', har pratat med dem.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->"Apple Racing's 3" Multi-Frequency får tyst på allt och alla"<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Jag skulle nog provat på ett system från Piper, verkar riktigt prisvärda och går även att få med valfri slutpipa.
<a href="http://www.pipercams.co.uk/exhaustshop/ ... ts_id=4395" target="_blank">http://www.pipercams.co.uk/exhaustshop/ ... id=4395</a>
Användarvisningsbild
\/ision
Bil: Honda Civic Vti EK4 Night Rider
Namn: Calle Berletin

kan varm rekomendera appleracing
Calle Berletin -Kalmar
#Honda Civic Vti EK4 Night Rider-00 -------SÅLD
#Honda Jazz-02

SuperStage 1.28

Innehavare av snabbaste tiden i Sverige på Lunda banan med fwd bil
sug på den Benci ;) och lycka till iår!
Junior

Finns ju titan Js som david_lundin kör med, det är nog fonzekas gamla.

Jag tycker att det är grymt avgas, låter inte alls mycket som bc4, bc3, sen väger den 5-6 kg rikigt lätt.

Nackdelen priset :(
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
intothered
Namn: Christian Homrighausen

benci skrev:Den finns tyvärr endast i 3'', har pratat med dem.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->"Apple Racing's 3" Multi-Frequency får tyst på allt och alla"
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ursäkta en kanske dum fråga, men varför är det "tyvärr"?
fonzeka skrev:Jag skulle nog provat på ett system från Piper, verkar riktigt prisvärda och går även att få med valfri slutpipa.
<a href="http://www.pipercams.co.uk/exhaustshop/ ... ts_id=4395" target="_blank">http://www.pipercams.co.uk/exhaustshop/ ... id=4395</a>
De såg trevliga ut, då kan man behålla originalutseendet också...
Christian Homrighausen
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Hehe, mantorp närmar sig? :-)

Jag var också inne på apple till min ep3, men problemet är att det finns väldigt få storlekar att välja mellan. Har för mig att det blev väldigt trångt för den bakre med 2,5". Mitt tips är att du mäter upp allt först, då kanske valen minskar. För att få till en bra krök ville jag inte ha det för trångt.

Hytechen är gjord för rsx som har lite mer utrymme, jag kom ändå fram till att den skulle passa. Har också sett en ep3 med den.

Simons har väl gjort förbättringar sedan tiden då allt brann ut...Andra tillverkare kan vara magnaflow eller vibrant. Kolla på summit racing, de har listat väldigt många utländska märken...ferrita dämpar bra och håller länge, tycker själv att ljudet är lite tråkigt på dem bara.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag är i dagsläget alltså inte ute efter ett färdigt katback, så J's är inte intressant (priset). Jag är ute efter lösa dämpare som man kan bygga ihop ett eget system av.

Piper hade ju lite sjyssta slutburkar rent utseendemässigt. Men jag fattade inte om man kunde köpa dem separat eller om det bara gick att välja till när man köper ett komplett system?
Stockholm
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

christer_carlsson skrev:Hehe, mantorp närmar sig? :-)

Jag var också inne på apple till min ep3, men problemet är att det finns väldigt få storlekar att välja mellan. Har för mig att det blev väldigt trångt för den bakre med 2,5". Mitt tips är att du mäter upp allt först, då kanske valen minskar. För att få till en bra krök ville jag inte ha det för trångt.

Hytechen är gjord för rsx som har lite mer utrymme, jag kom ändå fram till att den skulle passa. Har också sett en ep3 med den.

Simons har väl gjort förbättringar sedan tiden då allt brann ut...Andra tillverkare kan vara magnaflow eller vibrant. Kolla på summit racing, de har listat väldigt många utländska märken...ferrita dämpar bra och håller länge, tycker själv att ljudet är lite tråkigt på dem bara.
Apple 2.5" oval som är 420 lång är inga problem om man är lite händig att få på en EP3.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Blir det tyst och resonansfritt?
Jag är intresserad av den där 3" superdämparen som tar hand om allt. Guds gåva till den motorintresserade :).
Men den kanske är för fet?
L=650mm B=225 H=130mm

Jämfört med 2 olika 2,5"
Slimline
L=420, B=225, H=130
Slimlong
L=550, B=225, H=130
Stockholm
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Steffo skrev:Blir det tyst och resonansfritt?
Jag är intresserad av den där 3" superdämparen som tar hand om allt. Guds gåva till den motorintresserade :).
Glöm den!
I och med att den är 3'' så släpper den igenom mer ljud än en 2,5'' med motsvarande dämparkropp.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Arson
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

fonzeka skrev:Jag skulle nog provat på ett system från Piper, verkar riktigt prisvärda och går även att få med valfri slutpipa.
Jag mailade Pipercams och frågade om fraktkostnad till Sverige som låg på 40£, helt ok!

Är det någon som har erfarenhet eller vet mer om Pipers avgassystem?
//Mattias Aronsson
christer_carlsson

Tror faktiskt att den där 3" multigrejen är bra! Dels med tanke på längden.
Men på en ep3 funkar det inte om man inte ska lägga den under bilen och minska markfrigången med 13cm :-)

Alltså det finns ingen plats att gömma eller sätta in stora dämpare, iallafall om man som jag vill få in dem i originalläget. Alla dämpare som är 225 breda blir också för stora som mittdämpare. Givetvis får det plats om det monteras lite på snedden, tummar lite på höjden eller minskar på marginalen att det tar i bilen. Tycker bara det inbjuder till problem med att det tar i, antingen i bilen eller i marken. Tänk på att det ska kunna röra sig också. Titta på slimbore som mittdämpare vetja..

Jo, det funkar nog med en 420mm lång slutburk om den vinklas lite upp mot anslutningen, frågan är om det blir snyggt bara? Kör man med jdm kränghämmare är det ännu mindre plats att forma röret. Nu var det ett år sedan jag mätte och jag tror att original var 350mm lång bak.

Lägger in en bonusfråga när vi ändå diskuterar avgas:
Hur påverkas ljudet om mittdämparen sitter lite längre framåt eller bakåt?
Vet att frågan varit uppe någongång...
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Arson skrev:Jag mailade Pipercams och frågade om fraktkostnad till Sverige som låg på 40£, helt ok!

Är det någon som har erfarenhet eller vet mer om Pipers avgassystem?
De har nyligen börjat sälja systemen till CTR så det finns nog tyvärr inte så mycket erfarenheter här.
Men kika på det brittiska forumet, finns några trådar där med bla bänkningresultat.
<a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/viewforum.php?f=29" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... hp?f=29</a>
kasal
Namn: Johan Svensson

Jag kör med hemmasnickrat 2,5" avgassystem med dämparburkar från Raka rör. En oval lång främre dämpare och en stor oval 400mm lång dämpare bak. Jag har resonans i kupen utav bara fan! Ljudet utvändigt är ok men jag hade hoppats på lägre även där. Man hörs ju lätt ett par kilometer bort, så arga kärringar har god tid på sig att ladda upp med stenar o krattor :)
Verkar vara en hel vetenskap de här med att bygga avgassytem. Funderar lite på kvaliten på Raka rörs burkar? E ju bra pris på dom men vad får man? Funderar på att sätta en Magnaflow icke fullflödes som slutdämp. Hoppas man inte tappar för mycket på detta... Ska testa slänga på org dämparn bak o bänka bilen o se hur ljudet och effekten blir.

Lycka till med ditt bygge Steffo! Blir de bra kanske man kan kopiera delar av de ;)
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Att bygga avgassystem för bästa ljuddämpning är sjukt svårt om man ska slippa resonanser. Det är därför biltillverkare har en hel avdelning som jobbar med att simulera och testa tills man har något som är tyst nog.
Vi har en tjej som är audioingenjör på jobbet som tidigare sysslat med detta på Scania. Man kanske skulle konsultera henne lite :)
Det är just resonanser som jag vill slippa i mesta möjliga mån.
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Stockholm
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Här är någon som inte verkar ha några resonanser i bilen att prata om iaf!

Kör med bl a Moroso (hela systemet står specat i beskrivningen).

Utifrån:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value=""></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Och inifrån:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value=""></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Senast redigerad av David Lundin den 30 mars 2009, 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
christer_carlsson

Det är ju en snigel ivägen :-)

Jag tror själv på teorin att storleken har betydelse och dessa ser rätt smala ut, men jag har inte hört någon som provat. Det där med resonans får man räkna med om det byggs på egen hand, det visar sig först efter en provtur...har man tur ligger de på varvtal som inte betyder så mycket. Även nya avgas har vissa resonanser, svårt om det ska vara fullflödes.

Kasal, du har ingen bild på hur ditt ser ut? Eller kanske mått på dämparna.
Medlem #1538
NeMoo
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

Kollat min projekttråd Steffo?
<a href="http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2e920091022529436" target="_blank">http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2e9 ... 2529436</a>
Ok att det är en prelude med större överhäng o mer plats men min bil är TYST och orestrikerad i rören med undantag av katen.

Du har inte tänkt på att lägga sista dämparen på tvären baktill?

Köp inga pluttedämpare om du vill ha tyst, som farbro barbro säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ;)
Senast redigerad av NeMoo den 31 mars 2009, 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag är också skeptisk till flödet i en Morosodämpare. Gaserna tvingas ju runt som i en annan isborr och det borde väl skapa en del mottryck tycker jag. Men ur dämpningssynpunkt är det säkert bra. Originalavgassystemet dämpar ju jättefint, men det stryper också fint.

Nemoo, att lägga en dämpare på tvären a´la Volvo 240 tror jag inte går på en EP3. Storleken på dämparna är inte heller så mycket man kan välja. Det finns ingen plats helt enkelt och man kan bara bända in dämpare upp till en viss storlek innan antingen underredet börjar ta i (då snackar vi resonanser) eller markfrigången blir omöjlig att köra med till vardags.

Jag måste alltså hitta något smart som dämpar bra, flödar bra och inte tar så stor plats. Resonanslådan (främre burken) på mitt BC IV är ju grymt bra. Den dödar resonanser under vissa varvtal och vid mindre gaspådrag så att man kan köra väldigt tyst vid jämn gas. Tyvärr så är slutburken på BC IV väldigt liten och den dämpar inte mycket alls. Jag kanske ska vara så modig att jag sågar sönder mitt BC IV och sätter dit en annan slutburk. Men det tar emot att såga sönder ett handbyggt japansystem som väger några få kilo :dunno:
Senast redigerad av Steffo den 31 mars 2009, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Köp en apple 2.5" 420mm lång och bygg nytt från bakre flänsen med en nedåtpip, det kommer säkerligen duga mer än tillräckligt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Välskriven, lättförståelig och matnyttig övergripande artikel om avgas.
<a href="http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneo ... theory.htm" target="_blank">http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneo ... ory.htm</a>
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

M Scotte skrev:Apple 2.5" oval som är 420 lång är inga problem om man är lite händig att få på en EP3.
Den passar nog bra och är ju dessutom billig. Men är den rostfri? Jag hittar inte ett ord om rostfritt på deras hemsida...
Stockholm
christer_carlsson

Turbocenter säljer dem och där står det aluminiserad plåt som beskrivning. Vet att jag sett ett ställe till som har listat dem, ska se om jag hittar det.
Medlem #1538
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

<a href="http://www.nsc.co.jp/en/tech/report/pdf/7109.pdf" target="_blank">http://www.nsc.co.jp/en/tech/report/pdf/7109.pdf</a>

Lite om egenskaperna på materialet...

Verkar vara specifikt framtaget för att vara ett korrosionsbeständigt material för avgassystem på bilar.
Senast redigerad av David Lundin den 2 april 2009, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

M Scotte skrev:Köp en apple 2.5" 420mm lång och bygg nytt från bakre flänsen med en nedåtpip, det kommer säkerligen duga mer än tillräckligt.
Har du nån erfarenhet av den dämparen? ja dör snart av all resonans osv i min kärra, bara kört i 2 dar nu och har redan ont i öron och huvve :(
(har 3" från turbon med simons minsta 3" dämp i slutet)
0736316013
christer_carlsson

KGtrimning var det jag tänkte på, men de skriver inget om material.
Jag tror faktiskt inte det är rostfritt...den artikeln handlar om aluminesrad rostfri stål, om man ska gå efter turbocenter är det vanlig plåt som är behandlad. Vanligtvis är de ju pigga på att skylta med rostfritt.

Möjligt att de håller bra ändå.
Medlem #1538
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Jag kommer inte att blanda rostfritt med annat. Jag kommer att avnända främre delen av mitt BC IV och låta bygga nytt på slutet.
Nu lutar det åt att beställa Magnaflow-slutdämp. Men kruxet är att street-grejorna som jag helst vill ha (dubbla utblås) bara finns i 2,25" in. Racegrejorna är i 2,5" eller 3", men bara ett rakt hål genom dämparen=inte så snyggt men ger framförallt kanske för hög ljudnivå.
Piss att det alltid ska vara så bökigt!

Ge mig ett tips på en universal rostfri slutddämpare som håller hög kvalitét, låg ljudnivå och ger bra flöde. Själva ändröret /ämdrören kan jag köpa separat om det ska behövas. Men det är ett plu som det redan sitter sådana på. Ytterligare plus om det är dubbla utblås så att det liknar original, men blir lite fetare bara.
Stockholm
Skriv svar