181 NM på vevlagerbultarna ???

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Står 181nm i Haynesboken för "övriga motorer" utöver d14 d15 o d16 typ....

Hittade även denna sida som säger 171nm men låter VÄLDIGT mycket...
<a href="http://cars.homenetcs.co.uk/honda-civic ... ements.htm" target="_blank">http://cars.homenetcs.co.uk/honda-civic ... nts.htm</a>

mvh johan
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

har svårt att tro det stämmer

om jag inte minns helt fel drog jag mina 26Nm först och sedan 50-55Nm

EDIT: Crankshaft pulley bolt e inte vevlagerbultarna utan det du ser där e åtdragningsmoment för bulten till remhjulet.
Senast redigerad av Ali den 31 mars 2009, 21:43, redigerad totalt 1 gånger.
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Dem ska dras 40-45 nm, har jag för mig. Några hundra nm är det Verkligen inte.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Tankevurpa av mig !! Min Engelska sviker mig :whistling:

Här är de rätta momenten..

De yttre ska alltså dras 73nm medans de inre ska drar med 64nm...

mains
stage 1// 25nm
stage 2// bearing caps 1 + 5 73nm
stage 3// bearing caps 2,3,4 64nm


Tack i alla fall för snabba svar. Nu går jag ut i garaget igen !!! :)
/johan
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Kunde ha gått hur som helst. Sluta supa när du skruvar wissen :D
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Du kanske känner dig lite...vissen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA....jaja OK :(
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

haha. Ja, jag ska lägga från mig flaskan :D

Men så går det när man jobbar hela dagarna, leker med tösen fram till 20 för att sedan gå ut i garaget o meka en timme eller 2 max.

181nm, hmm, gängpaj så det heter duga förmodligen. 8)
Vet inte hur jag tänkte, men förmodligen inte alls. Mycket som snurrar i hårddisken nu...

Tur att jag har er vänner här på HPC :thumbup:
/Wissen !!
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

DANI > 5 poäng till dig! Den hade jag aldrig hört förut.. :hmm: :D :whistling:
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Försätt skruva mantorp närma sig ;)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Junior > Mantorp ja, det blir det garanterat, men förmodligen inte på hondaklubbens träff :( Kommer nog inte o hinna är jag rädd. tur att det skall köras varannan måndag där hela sommaren ändå via www.5100.se

Welen > Ja, jag vet !!! ska skaffa en WSM idag !!!!!!!!!! :)

Har dragit lagrena till veven enl. ovan nämnda moment:
mains
stage 1// 25nm
stage 2// bearing caps 1 + 5 73nm
stage 3// bearing caps 2,3,4 64nm

Stakarna är Eagle eftermarknads och de är nu dragna till 43Nm enl. Eagles rekomendationer på lappen som följde med i kartongen.

Av ren nyfikenhet: Hur mycket tolerans har man på dessa siffror. Vad händer om det blir 40Nm. el 47nm på stakarna ? Tänkte mest då inte alla har tillgång till exakt kalibrerade verktyg.
Om det blir 80Nm på vevlagren. kommer skiten rasa då ??

Om inte annat så kan jag i alla fall dra runt hela motorn för hand nu (om man tar i lite). Kolvar o allt sitter ju i.
Bör väl vara ett gott tecken. Har som sagts tidigare aldrig meckat dessa motorer förr. Jänkarnas gamla cheva-motorer (i båtsammanhang) känns inte lika väl ihopskruvade om man ska göra en jämförelse :D

/Wissen
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Användarvisningsbild
wissen
Inlägg: 544
Blev medlem: 18 september 2005, 09:57
Bil: MB6 VTI-T
Namn: Johan Wiss
Ort: Mantorp
Kontakt:

Heynes boken är inkastad i braskaminen nu !!!!!!!!!!!!!!!!! Där gjorde den bättre nytta. fick jag lite värme i huset om inte annat....
Johan Wiss
Banracingbil - MB6 VTI Turbo...
Pendlarbil - Saab 9-5 Aero
Familjebil - Audi A6 Avant
Långsam på vattnet - Flipper 470GT
Snabb på vattnet - Yamaha FX SHO kompressor
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Det är ingen fara om det diffar några nm.
Du har ju 4% felmarginal på momentnyckeln så den kanske inte visar 100 heller.

Fick du tag på nya sprutare?

//Peter
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

wissen skrev:Junior > Mantorp ja, det blir det garanterat, men förmodligen inte på hondaklubbens träff :( Kommer nog inte o hinna är jag rädd. tur att det skall köras varannan måndag där hela sommaren ändå via www.5100.se

Welen > Ja, jag vet !!! ska skaffa en WSM idag !!!!!!!!!! :)

Har dragit lagrena till veven enl. ovan nämnda moment:
mains
stage 1// 25nm
stage 2// bearing caps 1 + 5 73nm
stage 3// bearing caps 2,3,4 64nm

Stakarna är Eagle eftermarknads och de är nu dragna till 43Nm enl. Eagles rekomendationer på lappen som följde med i kartongen.

Av ren nyfikenhet: Hur mycket tolerans har man på dessa siffror. Vad händer om det blir 40Nm. el 47nm på stakarna ? Tänkte mest då inte alla har tillgång till exakt kalibrerade verktyg.
Om det blir 80Nm på vevlagren. kommer skiten rasa då ??

Om inte annat så kan jag i alla fall dra runt hela motorn för hand nu (om man tar i lite). Kolvar o allt sitter ju i.
Bör väl vara ett gott tecken. Har som sagts tidigare aldrig meckat dessa motorer förr. Jänkarnas gamla cheva-motorer (i båtsammanhang) känns inte lika väl ihopskruvade om man ska göra en jämförelse :D

/Wissen
Kolla på lappen igen och säg mig om det verkligen står att en 3/8 ARP 2000 bult ska dras med 43 NM???
Anger vekligen ett amerikanskt företag moment i NM, det är ju det man kan fråga sig?
ft.lbs frågetecken
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Stakarna ska dras 43 nm enl eagle. Va jag vet så sitter dem kvar i motorn än idag hehe.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Sen finns det en motorbyggnationstråd som är bra att sammla sådana här typer av frågor i.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

43nm låter väldigt lite, parner rekomenderar 60nm med olja med 3/8 arp 2000 på sina stakar, dom är i samma stål som eagle stakarna.
tom 60 lät lite tyckte jag, så jag ringde och diskuterade saken med gubben.
60 it was..
iofs så säger parner själv att hans stakar är "förstärkta" jämfört med eagle stakarna som är skrämmande lika i design och utseende annars.
är det med olja eller arp molyfett som dom rekomenderar 43?
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Simon
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

Junior skrev:Stakarna ska dras 43 nm enl eagle. Va jag vet så sitter dem kvar i motorn än idag hehe.
Ja så står det då inte på dom lappar jag har läst e! Sen brukar det ju även stå på låden (torque to 43 ft.lbs with arp moly lube) så stog det på mina K24 stakar, och de är för en 3/8 2000 bylt.
Och sånna sitter det på hans å!

43x1.3558=58.3 Nm (5.94 kg/m)
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Skriv svar