motorproblem - startar ej

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
apoteket00

hejsan hondaägare, jag har problem med min honda prelude.
hon vägrar starta. motorn går runt utan problem och soppa kommer fram men jag saknar gnista. jag har mätt säkringarna och alla tycks vara hela.
tanken går nu till reläerna. vilket relä styr tändningen? eller det kanske rent av är styrboxen som sagt upp sej? fram på fördelaren sitter 2 st kontakt-stycke, ett med 2 trådar och ett med ett flertal. hur är spänningarna vid styckena? eller skall jag felsöka någon annanstans? jag vill verkligen ha ut bilen snart, har ju meckat hela vintern. så jag är hjärtligt tacksam för hjälp mvh stefan
stefan "steve" stiffe" trucken" basnisse"larsson
prelude 92:a la luna projekt

roligt o roligt...grisar skall inte ha roligt
Kristian

Det "brukar" vara tändspolen eller ignitern som har gått sänder om du inte får någon gnista, spolen kan man mäta upp men det är inte 100% säkert att den funkar även fast den ger bra värden. Ignitern är däremot svårare att mäta...

hursomhelst skulle jag börja i den änden.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Har precis för mig jag sett instruktioner för hur man kan mäta upp Ingitern också, åtminstone på en Civic om de nu inte är helt olika.

EDIT: Här var det: <a href="http://www.askmehelpdesk.com/cars-truck ... -9924.html" target="_blank">http://www.askmehelpdesk.com/cars-truck ... 24.html</a>
Senast redigerad av David Lundin den 30 april 2009, 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian

Självklart kan man mäta den men resultatet går inte att lita på eftersom dom kan visa bra mätvärden och ändå vara trasiga.
Kristian, Hondalös.
apoteket00

tackar och bugar och bockar. som tur är för mej så hade en kompis en motor som skurit. och han hade hela huset med tändningsspole och fördelare o hela köret, bytte skitet och nu spinner hon igen. vilken lättnad=) tusen tack för att ni tog er tid! mvh stefan
stefan "steve" stiffe" trucken" basnisse"larsson
prelude 92:a la luna projekt

roligt o roligt...grisar skall inte ha roligt
Skriv svar