D16 turbo projekt planering behöver tips

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa

21 juni 2009, 22:49

Har nu efter 2 års velande fram och tillbaka kommit fram till att jag vill testa med att börja ett turbo projekt. Har läst på en del och samlat information. har gjort en lista på vad jag tänker köpa och göra med motorn. Har börjat köpa saker så smått och vill ha lite tips på vägen av lite kunnigare personer. Vet att man måste porta oljepump och modifiera blocket för att Eagle stakarna ska gå fritt.

Lämna in block för balansering TIPS?
Växellåda civic 1.6
Lamell o hårdare tryckplatta till önskade effekten dvs. runt 250-300 hk
Bränslepump Walbro 255 In tank Pump
Spridare 660cc
Apexi bränslestyrning
BTR
Databox OBD1
Kabelhärva konvertering OBD0-OBD1
Givare o kringutrustning för OBD1
Handdator med log program
Turbo grenrör med 38mm wastegate
Turbo t3/t4
Dumpventil
Tryckrör och slangar till turbo
DP (Svesta själv)
IC 2.5"
Kylare från civic EG
H22 spjäll
Eagle H-Profil stakar
Y.C.P vitara lågkompskolvar
Eagle Block guard
Arp bultar till hela motorn
Topplockspackning från Civic ESI

Såhär tänkte jag att det skulle se ut på ett ungefär. Beräknar byggkostnaden till ungefär 25-30,000kr, o då gör jag rätt så mycket själv. Låter det rimligt?
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
Ali
Användare
Användare
Namn: Ali T

22 juni 2009, 10:27

skippa blockguarden

du behöver inte göra något med oljepumpen, men däremot måste du notcha blocket för att stakarna ska gå fritt.

Vilket d16-motor bygger du på?
Marven
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EH9
Namn: Sinan Mustafa

22 juni 2009, 19:13

Ali skrev:skippa blockguarden

du behöver inte göra något med oljepumpen, men däremot måste du notcha blocket för att stakarna ska gå fritt.

Vilket d16-motor bygger du på?
Jaha ok så original flödar tillräckligt då? vad menas med notcha? jag har läst och titta på bilder på att man måste modifiera blocket för eagle stakarna.

vet du kanske nånstans man kan få bilder på anslutningarna till databoxen? ska köra på p28 tror den heter. OBD1 då. ska koppla in datalogger i diagnostik kontakten.
jag har inte påbörjat bygget än, men jag tänkte bygga på d16a6. ska ha i en knacksensor också.

sen har jag en till fråga angående koppling och växellåda, har tittat runt och hittat 2 olika storlekar på lamellerna samt ena har 20 splines och den andra har 21. iom att jag ska fixa ny låda så undrar jag vilken modell jag ska ta det från? och isåfall passar svänghjulet från samma motor på en d16a6 från en CRX -88?

spridare ska jag nog köpa från en mitsubishi evo vilken generation vet jag inte än men där är en modell som har 560 cc spridare, dom är högohmiga så jag får köra med motstånd.
Senast redigerad av 1 Marven, redigerad totalt 22 gånger.
Kör:

Honda Civic EH9 K20Z4
Volvo V70 2.4D Business Momentum D5244T14 -2010
Mercedes 300 CE M104 Turbo
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!

23 juni 2009, 06:01

Har för mig att moggesthlm kör A6 turbo men i civic
han kan nog ge dig en del goda tips.

Skippa BTR kör oem tryck på soppan, skippa även Apexin.
Kör Hondata eller Crome sprut långt bättre å tillförlitligare
finns folk som kan mappa åt dig ifall du inte gör de själv.

D har ett sämre oljeflöde än tex B-serie så. har du tillgång till
theoldones howto är de inte helt fel att porta oljepumpen.

mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

23 juni 2009, 07:56

Jag tror att det är meningslöst att balansera veven.
Om ingen har erfarenhet av skeva axlar.
Spara de pengarna och lägg de på andra fina saker.

Jag kollade min vev för att vara säker. Dock en B18 LS vev.
Den var helt perfekt från fabrik.
Däremot kan du ju kolla lagerspelen med plastigage för den goda sakens skull och använda lagren du har om de har rätt spel och är fina.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

24 juni 2009, 16:53

kör org olje pump. för den effekten du siktar påöö

skippa apexin och skaffa ett hondata s300 med boost solenid..(laddtrycksstyrning) Då får du den långt mer driftsäker och med den elektroniska laddstyrningen tidigare ladd.

Skippa justerbar btr men skaffa en bränsletrycksmätare. Ser du att trycket drar iväg över vad det ska vara org så ska det i så fall bero på att org är fär trån och inte kan flöda undan det som walbro pumpen levererar. På civic/CRX vt klarar den av det i alla fall.

För den effekten och varvtal du kör skippa balansering om allt i övrigt är ok eller inget speciell anledning förekommer..

ARP bulltar räcker om du kör till toppen.. Till vevstakarna kommer det med om du byter upp dig.. Ska du byta kolvar tycker jag du ska köra typ wiseco mfl i stället.

Det skulle typ ge 50 hkl i effektökning på en sådan överladdad motor om du skaffa en esi topp soch vtec.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Skriv svar