Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Startmotorproblem
Skulle dra igång bilen igår, och fick slå av tändningen och försöka igen två gånger, för att efter startmotorn dragit runt 2-3 varv så började den "snurra fritt", eller hur jag nu ska beskriva det.
Om den är glapp eller bara slut kanske blir svårt att svara på, men är det något fel som drabbat fler K20A2-motorer? Motorn ska ju ha gått under 5500 mil.
Om den är glapp eller bara slut kanske blir svårt att svara på, men är det något fel som drabbat fler K20A2-motorer? Motorn ska ju ha gått under 5500 mil.
Integra Type R - K20A2
-
green_civic
- Bil: Integra K24-R
- Namn: Stefan Abelson
- Been thanked: 1 time
"Snurra fritt" :blink: låter som att kuggar på svänghjulet låssnat!
Stefan Abelsson
DCK24-R
DCK24-R
Va, det låter ju otroligt märkligt? det måste ju ha hörts väl, isåfall? Och vrider jag av tändningen och startar igen så biter den ju direkt och drar runt motorn..green_civic skrev:"Snurra fritt" :blink: låter som att kuggar på svänghjulet låssnat!
Men sen när jag hade kört i lite över en timme och stannade, provade jag att stänga av och starta bilen tre gånger - det behövdes ju inte många varv då för att den skulle starta, men den gjorde det utan problem iaf.. Kanske inte snurrade många gånger nog för att den skulle glappa?
Integra Type R - K20A2
Liten snabb update: Var precis och åkte en runda. Startmotorn "slog ifrån" direkt när jag vred på nyckeln, men släppte bara och försökte igen efter 2 sek, då drog den runt tills bilen startade. Körde och stannade efter två minuter, lät den stå medans jag handlade på mataffären, sen när jag kom ut startade den igen utan problem.
Nått som är glappt kanske?
Nått som är glappt kanske?
Integra Type R - K20A2
99% säker på att det är solenoiden som skjuter ut startdrevet som är dålig, då snurrar bara starten men den skjuter aldrig in i startkransen på svänghjulet. Ganska vanligt att det händer med startmotorer och oftast så byter man bara hela startmotorn annars så kanske det kan gå att renovera men det är nog inget man gör hur som helst.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Dålig jord på motorn.
Dåligt med kräm i batteriet.
Dålig solenoid i startmotorn.
Att några kransar på svänghjulet skulle vara borta låter lite absurt..
Dåligt med kräm i batteriet.
Dålig solenoid i startmotorn.
Att några kransar på svänghjulet skulle vara borta låter lite absurt..
Detta tror faktiskt jag på med. Den arbetar, men som du säger, startkransen biter inte.xzbatt skrev:99% säker på att det är solenoiden som skjuter ut startdrevet som är dålig, då snurrar bara starten men den skjuter aldrig in i startkransen på svänghjulet. Ganska vanligt att det händer med startmotorer och oftast så byter man bara hela startmotorn annars så kanske det kan gå att renovera men det är nog inget man gör hur som helst.
Men det kan alltså hända också "mitt i en start"? Alltså den biter och drar runt, men sen glappar solenoiden och den släppter svänghjulet så den snurrar fritt igen?
Integra Type R - K20A2
Okej, jag tror det kan vara någon form av jordningsfel? När den glappade så märkte jag samtidigt att tutan inte fungerade. Så jag öppnade huven och bara kände på alla jordningspunkter och lite kablar, hade inte tillfälle eller ork för att göra något mer. Sen dess har jag kört bilen ungefär 6-7 gånger, och den har startat utan problem varje gång, och tutan funkar den med..
Integra Type R - K20A2