Rost på skärmkanter, hur gör jag?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mekkarn
Användare
Användare
Namn: Fredrik Lagerqvist

23 augusti 2009, 14:16

Jag vet att jag bör svetsa eller blästra men jag har varken svets eller tryckluft:)
Min plan var att ta bort så mycket jag kan med rondellen och sen använda plastspackel och sen bygga upp grunden med sånt där nät?
Är det en dum ide?
Jag vet att rosten måste bort så riktigt dåliga plåtdelar skär jag bort med rondellen. Det är då jag tänkte använda nätet för att bygga upp det som saknas där.
Mattias Svensson
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Been thanked: 1 time

23 augusti 2009, 14:29

Vart bor du? tänkte ifall de finns någon som kan hjälpa dig och svetsa.

annars blir de inget bra.

men visst de går och bygga upp med spackel.
Dennies
Användare
Användare
Namn: Dennis Gullberg

23 augusti 2009, 14:33

Slipa så gott du kan, sen försöka köra på lite rostomvandlare eller rostlösare (något bra)
rostskyddsfärga, spackla slipa spackla lite mer och sen lägg lite färg och klarlack på det.

Annars är det bara o byta skärmkantern =)
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
mekkarn
Användare
Användare

23 augusti 2009, 14:42

Jag bor i Umeå om det finns nån som kunde hjälpa mig svetsa:) Det hade ju vart det absolut bästa!
Jag tror nog jag skulle fixa det men känner ingen som har svets.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

23 augusti 2009, 16:59

För att slippa att det forsätter att rosta så gäller det att byta ut en STOR bit runt rosten, svetsa dit en ny bit och tennspackla. Om man inte tennspacklar så kommer det alltid tillbaka förr eller senare. Och givetvis spruta nån rostskyddsmassa på insidan av plåten.

Att laga rost genom att spackla är riktigt fusk då det både kommer att spricka och fortsätta att rosta.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
eko
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

23 augusti 2009, 18:29

Du säger själv att du inte har tillgång till svets och känner ingen, då är det inte lönt du får samma svar att du ska svetsa nya skärmkanter, det blir fusk såhär men kapa bort rosten tills det kommer ren plåt som är rostfri, skippa nätet om det är stålnät du menar för de kommer rosta, du kan bygga upp försiktigt med glasfiber spackel och förstärka insidan med glasfibermatta och polyester blandning, utsidan gör du konturerna med glasbiberspacklet och när du har fått fram konturerna så jämnar du ut det och fyller i luftbublor från glasfibret med finspackel.
Sedan när du fått till precis den formen som e korrekt så gott du kan, lägg hellre ner flera timmar på detta för underarbetet syns! iaf, nästa steg blir en grundfärg, matta ner detta med slip papper med kornstorlek 500, spruta på grundfärg igen o gör det en gång till, slipa inte så mycke så spacklet kommer fram utan du ska ha grundfärgs ytan över hela delen du ska lacka, annars kan du få linjer och man ser delningar där grundfärgen saknas o spacklet är, efter detta tar du lackfärg med rätt färgkod och lackar, och när det är torrt så tar du klarlack ut över klarlacken på bilens org lack. låt torka 2-3 dagar och ta 2000 vattenslip papper och polera försiktigt med lätt rörelse över "dimman" där bilens org lack och din målade klarlack möts, när du fått fram jämn yta så polera med en rubbing, och sedan fint vax. klart!

tänk på att låta allt torka innan du går vidare till nästa steg!

Jag rekomenderar dig inte göra det egentligen men eftersom det är ditt enda alternativ så är det givetvis bättre och göra såhär än att bilen ska fortsätta rosta vidare. Då är det lika bra du gör på detta sättet då de kommer hålla bättre än andra alternativ utan byte av plåten o svetsa.

Dessutom måste man inte tenna för att hålla rosten borta, tenna gör man dels för bättre rostskydd, men även för att tenn inte sjunker som spackel kan göra med tiden, en duktig svetsare behöver inte tenna men det är mindre risk att rosten kommer tillbaka. Däremot är vissa bilar svåra o tenna då plåten slår sig allt för mycke, som honda plåt, men även här är det så att en duktig plåtare även klarar tenna utan att plåten slår sig.

Nu har du fått veta fusk jobb och jag hoppas ingen tar o gör detta och istället byter plåten. Men vi alla vill ha fina bilar så vi gör vad vi kan.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
mekkarn
Användare
Användare

25 augusti 2009, 08:04

Hej!
Tack för alla svar:)
Visst funkar det både att använda glasfibernät eller sånt där aluminumnät?
Jag kommer att svetsa nästa gång det är dax:)
Skriv svar