d15b7 + z6 insug + a6 kam aksel.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
jomppa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

27 september 2009, 18:55

hejsan. tänkte höra här för troligtvis vet ni bra mycket mer än jag. Har alltså en civic coupe med d15b7 motor som jag hade tänkt få lite piggare. Jag har läst på d-series osv osv. att z6 insug + a6 kam aksel och ställbart kamdrev ev. y7 kamdrev ska ge lite mer effekt i maskinen. Just nu AEM Cai och iNvidia g200 cat-back på bilen. Vad för slags effektökning kan jag vänta med insugs byte och kam aksel byte + 4-2-1 grenrör ev. 4-1 grenrör. Stiger avgas värdenä för mycket med dessa delar för att gå igenom besiktningen.?

tack på förhand.
Senast redigerad av 1 jomppa, redigerad totalt 27 gånger.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
jomppa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

28 september 2009, 19:09

ingen som gjort något dylikt? eller ingen som orkar skriva en rad? :) fått svar om avgaserna. dem ska tydligen inte förändras drastiskt. men vad för slagt effektökning kan jag vänta mig? 130-140 hästar har det skrivits på d-series men låter lite för mycket i mina öron.
Senast redigerad av 1 jomppa, redigerad totalt 28 gånger.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Mattias Svensson
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 januari 2008, 22:02
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Ort: Runt Oskarshamn
Been thanked: 1 time

28 september 2009, 19:25

tyvärr så är d-serien väldigt underskattad här på forumet. tråkigt men sant.

d-serie har några trevliga motorer. är själv d-serie freak.

Dock har jag nog inget bra svar på din fråga. Men lite mera effekt kommer de ge ja. Med mappning så kan du säkert landa på 120-130hk
jomppa
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 29 juni 2007, 21:58
Ort: Sirkka/Finland

28 september 2009, 19:50

jo de är ju det. snackat med en D motor "trimmare" på finska forum och han plocka ut 173whp NA ur sin d16 så nog får man ut hästar men det är den en annan sak hur mycket pengar man är villig att lägga ut. själv tycker jag det är billigt om jag får 15-25 hästar för runt 500-550euro. visst så skulle en esi vara "smartare" men alla är slutkörda som finns t salu här i finland eller har såpass mycket rost. men tiden visar sig. insug på G iaf. och kam aksel snart det med.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Användarvisningsbild
SuperSupra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
Bil: Civic B20EG-T
Namn: Daniel Lindegren
Ort: Örkelljunga
Has thanked: 1 time
Kontakt:

29 september 2009, 23:02

Jag har en själv en Coupe D15b7 med Z6 insug (använd B7 delar på insuget). Dessutom så har jag planat toppen ca 0.75mm samt en toppackning av stål på ca: 0.65mm...Letar också efter A6 kam och y7drev just nu.


Kan säga att det blev en rejäl skillnad bara på det jag har gjort. Hänger nästan med original VTi civics (b16a2) och prelude H23a2... Toppar ca: 215-220Kmh

Många som är imponerade när jag säger att det är en 1.5L motor :)

Hade inga problem vid besiktningen!
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
youtube@Supersupra
Användarvisningsbild
nenilsson
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 751
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

2 oktober 2009, 11:27

Om man ändå ska byta kam varför inte satsa på en eftermarknadskam som är lite vassare?
Jag kan nog ha några A6-kammar liggandes om nån är sugen annars.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Skriv svar