Mappa S2000 ??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
kallett
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 juni 2008, 10:23
Namn: Karl Nilsson
Ort: Karlshamn

14 november 2009, 13:37

Tjena tänkte höra om det är någon här som vet något om att mappa en s2000 eller om det behövs? Har bytt grenrör, katten till testpipe samt 70mm catbacksystem och aem cai. Behöver jag en ny data styr enhet eller kan man mappa om orginalen? Finns det någon firma eller kunniga människor som gör detta ?
Mvh Kalle
Karl_nilsson@spray.se
2x s2000
2x ep3 type-r
nu ek4 vti rött ska det va!
Användarvisningsbild
Pirro
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Ort: Borås
Kontakt:

14 november 2009, 14:10

kallett skrev:Tjena tänkte höra om det är någon här som vet något om att mappa en s2000 eller om det behövs? Har bytt grenrör, katten till testpipe samt 70mm catbacksystem och aem cai. Behöver jag en ny data styr enhet eller kan man mappa om orginalen? Finns det någon firma eller kunniga människor som gör detta ?
Mvh Kalle
Karl_nilsson@spray.se
Tjena du kan köra precis så som den står, fungerar utmärkt... Vill du plocka några hk extra på topp så köper du en vafc2 me kabelhärva...
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

14 november 2009, 17:18

JAg skulle inte rekomendera vafc Den ställer till mer än gör nytta... JAg tror inte det ska vara några speciellt stora problem med att köra med en org mapp på den setuppen men självklart finns det en del att hämta att få den mappad för en egen mapp på rullar. För att kunna göra det så är AEM the shit till s2000. Så fort jag har fått ordning på min rullande landsväg så är du välkommen för en tidsbokning..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
fodden
Användare
Användare
Inlägg: 128
Blev medlem: 22 augusti 2004, 17:07
Bil: S2000
Namn: Carl-Johan Bergh
Ort: Borås

14 november 2009, 18:19

Vad ställer en VAFC till med om man får fråga?
GT4
Polo WRC
Användarvisningsbild
Pirro
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Ort: Borås
Kontakt:

14 november 2009, 19:11

Welen XLR8 Performance skrev:JAg skulle inte rekomendera vafc Den ställer till mer än gör nytta... JAg tror inte det ska vara några speciellt stora problem med att köra med en org mapp på den setuppen men självklart finns det en del att hämta att få den mappad för en egen mapp på rullar. För att kunna göra det så är AEM the shit till s2000. Så fort jag har fått ordning på min rullande landsväg så är du välkommen för en tidsbokning..
För de första så är det INGA probem med å köra original ecu me bpu grejer...
För de andra så har vi bänkat foddens bil före och efter vafc vilket visade 8hk ökn på toppeffekt UTAN problem !!!...
För de tredje vem fan bryr sig om din jävla bänk, sluta marknadsföra dig i varenda jävla inlägg !

Killen fråga OM han behövde mappa, inte var och vem som kunde mappa till han...
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

15 november 2009, 00:32

Då får du väll läsa trådskaparens inlägg igen då... Han frågar ju efter en firma gut damn..

Samtidigt kan du läsa vafc:s manual och se att du ändrar mapsensorns signal till org ecu:n med den.. Med mappsensrons signal beräknar org ecu:n fram tändning och soppa ihop med varvtal spjälläge och temp mätare. Modifierar du då map sensor signalen till ecu:n så ändras tändingen samtidigt som soppan och det är av den aggresivare tändningen man vinner effekt.. Men man har ingen aning om hur nära spikningsgränsen man hamnar för man kan inte se hur effektkurvan beter sig då den inte tillåter separat ändring av tändningen.. Så ju mer man ändrar soppan i vafc:n så ju mer ändras tändningen också.. Så jag antar att ni haft tur då.. Det är anledning nummer ett till att många turbo konverteringar rasar som använder den till att öka på soppan med... som de tror.. Till sugmotor är det inte lika kännsligt men man har ingen aning om vad man har för marginaler til spikning elle vad du igentligen har för tändning..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Pirro
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Ort: Borås
Kontakt:

15 november 2009, 11:06

Welen XLR8 Performance skrev:Då får du väll läsa trådskaparens inlägg igen då... Han frågar ju efter en firma gut damn..

Samtidigt kan du läsa vafc:s manual och se att du ändrar mapsensorns signal till org ecu:n med den.. Med mappsensrons signal beräknar org ecu:n fram tändning och soppa ihop med varvtal spjälläge och temp mätare. Modifierar du då map sensor signalen till ecu:n så ändras tändingen samtidigt som soppan och det är av den aggresivare tändningen man vinner effekt.. Men man har ingen aning om hur nära spikningsgränsen man hamnar för man kan inte se hur effektkurvan beter sig då den inte tillåter separat ändring av tändningen.. Så ju mer man ändrar soppan i vafc:n så ju mer ändras tändningen också.. Så jag antar att ni haft tur då.. Det är anledning nummer ett till att många turbo konverteringar rasar som använder den till att öka på soppan med... som de tror.. Till sugmotor är det inte lika kännsligt men man har ingen aning om vad man har för marginaler til spikning elle vad du igentligen har för tändning..
Tråkigt att de inte funkat för dig då...
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

15 november 2009, 11:43

Reading owns you IGEN...



Jag har till skillnad från dig läst mig fram till hur apexi:n funkar och kommit fram till att den inte är så bra därför har jag aldrig monterat någon sådan och heller aldrig rasat något pga mappning.. Men jag har rivit bort ett par stycken vafc mojänger.. Apexis boost controler som ser ut ungefär likadant verkar riktigt bra.. I alla fall till va manualen säger och funktionerna.. jag har inte använt någon än dock.

Därför kan jag mena att jag förlitar mig mer på kunskap än på tur.. Vad skyller du på?
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 15 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Pirro
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 juni 2006, 01:16
Bil: S2000 Turbo
Namn: Pierre S
Ort: Borås
Kontakt:

15 november 2009, 15:10

Welen XLR8 Performance skrev:Reading owns you IGEN...



Jag har till skillnad från dig läst mig fram till hur apexi:n funkar och kommit fram till att den inte är så bra därför har jag aldrig monterat någon sådan och heller aldrig rasat något pga mappning.. Men jag har rivit bort ett par stycken vafc mojänger.. Apexis boost controler som ser ut ungefär likadant verkar riktigt bra.. I alla fall till va manualen säger och funktionerna.. jag har inte använt någon än dock.

Därför kan jag mena att jag förlitar mig mer på kunskap än på tur.. Vad skyller du på?
Mina erfarenheter är min bil och challes bil, det har funkat utmärkt...
Dina kunskaper kan du ta å stoppa upp i röven, ja skiter väl i dom...
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

15 november 2009, 17:09

ha ha.. kul för dig.. hoppas bilarna håller i längden då bara.. Du borde vara tacksam som fått reda på vad som eventuellt kan orsaka spikningar i din bil en varm sommardag eller med en dålig tank soppa i istället för att lipa för att du köpt fel grejjer..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
iqbad
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

16 november 2009, 21:24

Ett liten kommentar/fråga bara:

Nu är jag inte på något sätt fullständigt insatt i styrsystemet till F20C i detalj, men eftersom Bosch redan i slutet på 80-talet hade adaptiv tändning med indata från knacksensor så antar jag att även japsarna har detta nu på 2000-talet. Om denna funktion inte tas bort vid eventuell mappning / mapsensorförvrängning borde faktiskt motorn själv justera ned tändningen redan då antydan till knackning förekommer. Således är spikningsrädslan kanske lite överdriven speciellt då värsta fallet brukar vara vid max. fyllnadsgrad vilket ligger så högt (oftast runt momentmax) i en F20C. Här börjar motorn nästan komma in i ett område då tändningsförloppet är så kort att spikningar inte uppträder.

Welen, du som mappat F20C, tycker du att den verkar spika lätt? Har du haft någon ytterligare knacksensor när du mappat?

Någon som vet hur algoritmen för knackregleringen fungerar?
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7938
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 6 times
Kontakt:

16 november 2009, 23:17

Det enda som knacksensorn reglerar på en EDM S2000 är om det uppstår mer än en "misständing" som vara mer än 2 sek., då drar den tillbaka tändningen 3 "steg", men om bilen fortsätter spika kommer den inte kunna reglera ned mer än detta med knacksensorn, då drar den på mer soppa.

Boschs styrsystem med adaptiv tändning är inget jag ens vill ta i med tång, efter att man läst in sig på funktionen av detta. Ett mycket osäkert och gammalmodigt system som man kan montera på en mängd olika motorer utan att systemet är exakt konfigurerat till just optimal tändkurva, vilket detta sytem ej heller kan uppnå, utan blir en bra bit från optimalt, då en knacksensor endast kan ge ytterst lite info.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
iqbad
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

17 november 2009, 06:51

M Scotte skrev:Det enda som knacksensorn reglerar på en EDM S2000 är om det uppstår mer än en "misständing" som vara mer än 2 sek., då drar den tillbaka tändningen 3 "steg", men om bilen fortsätter spika kommer den inte kunna reglera ned mer än detta med knacksensorn, då drar den på mer soppa.

Boschs styrsystem med adaptiv tändning är inget jag ens vill ta i med tång, efter att man läst in sig på funktionen av detta. Ett mycket osäkert och gammalmodigt system som man kan montera på en mängd olika motorer utan att systemet är exakt konfigurerat till just optimal tändkurva, vilket detta sytem ej heller kan uppnå, utan blir en bra bit från optimalt, då en knacksensor endast kan ge ytterst lite info.
Du menar att det ska ske flera spikningar inom en period på 2 sekunder för att tändningen skall backas? Backas den då ett "steg" (hur stort är ett steg?) eller flera? Har F20C bredbandslambda (?) så skulle den ju kunna justera något på detta också, även med vanlig smalbandlambda kan styrsystemet få en uppfattning av vilken bränslekvalitet som finns i tanken, dock blir ju justeringen på fullgas eller högre varv inte lika exakt.

Någon som har mer info om detta?

Man kan säga avd man vill om gamla Bosch system, men de är i alla fall jävligt robusta! Klarar stora hårdvaruändringar utan större problem. (men det är klart att det ligger i at kurvorna aldrig blir helt perfekta för respektive motor) Funktionen till t.ex Bosch LH2.4 backar tändningen 3 grader vid knack, om spikning fortfarande indikeras backas tändningen ytterligare 3 grader. Detta kan sedan integreras tillbaka efter en tid. Så vitt jag vet så påverkas inte bränslet annat än med input från lambdasonden.

Mvh Eric
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

17 november 2009, 07:42

Vafc kan ju avändas på lite olika sätt.. Den funkar så att den modifierar signalen från mapsensorn till org ecu:n.. Sätter man i 50% större spridare och drar av soppan i vafc:n ca 50% för att få en org soppa mapp så ändras tändningen.. Men kör man org spridare och plussar på soppa med vafc:n så måste ju tändningen ändras åt andra hållet.. Så till en sugmotor är det möjligt att man avanserar tändningen om man har org spridare Jag har ingen riktig koll åt vilket håll tändningen ändras men oavsett så är det inget bra då man inte kan se vart man är.. Om man har en tändlampa som kan visa vilken förtändning man har kanske man kan kolla tändningen med den och avgöra skapligt mot en orginal tändkurva hur man ligger men jag undrar om det inte är ganska svårt att se tändningen vid 9000 rpm men med bra utrustning kanske det går bra.. Men sist jag kollade fick man ingen fet tändlampa med när man köpte en vafc.. Knacksensorer är inget jag förlitar mig på utan jag använder bromsbänken som verktyg för att kunna se så jag ligger safe med tändningen. Knackutrustning skadar väll inte men jag tycker det är svårt att höra knack i ett alu block. Ett koppar rör som man bulltat i blocket och kopplar till ett stetoskåp eller hörselkåpor är det som funkat bäst tycker jag.. En elektrisk knacksensor som man kan koppla till hörlurar till har jag med men jag känner inte att den funkar så bra.. När man börjar närma sig gränsen för vad mack soppa klarar av och är det viktigt att börja spana efter knack och kolla stift och då kan man ha mer nytta av sånna grejjer..

Att förlita sig på org knack system skulle jag inte göra.. De måste ju känna av knack innan de reglerar tändningen och då är det ju redan försent.. Att åka runt med knack eller med början tillknack är inte något jag skulle vilja göra direkt..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 17 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

17 november 2009, 20:14

Welen, en vafc e inte så farlig som du tror ;)

d man vinner effekt på me en vafc på s2000 e just bränslejusteringen på höga varv. den bilen går helt enkelt för fett på höga varv.
förtändningen ökar när man justerar ner bränslet me vafc. men d e inte d som gör att man vinner effekt för även om man justerar ner bränslet/map-signalen me 30% så ökar tändingen me inte mer än 2 grader. nu kommer jag inte ihåg exakt hur mycket justering som behövdes men d var nog inte mer än -10% så d skulle betyda typ 1 grads höjning av tändningen och d gör inte att man ligger i nån farozon för spikningar.
och man kan inte plussa på me många procent bränsle på fullgas för då ser ecu'n ett övertryck och slänger upp en felkod.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

18 november 2009, 12:57

Nästa gång du ställer dig på en bänk som har bra repeterbarhet med en bil du kan justera bränslet på utan att ändra tändningen så prova och ställ så du har AFR värdet på sista bränslekolumnen på nästan full last och upp till full last och de sista 1500 rpm på 11 resp 14 och så ser du at effekten ligger inom 1-2hk typ.. AFR värdet har knappt någon betydelse på effekten.. Det måste vara blande de största missuppfattningarna som finns att snålare föbränning ger mer effekt..

Hur många grader tändningen ändras beror ju helt på hur mappen ser ut orginal.. Jag ska inte svära på att det stämmer men jag tycker det borde bli så att ändrar du soppan 10% med en vafc så ändrar du tändningen 10% med.. Har du då 28 graders förtändning ändras den 2,8 grader.. Som jag sa kanske ingen katastrof med en sugmotor byter spridare och börja ändra mer procent eller laddar på lite så är det skillnaden mellan ras eller kalas.. Hade jag en s2000 med vafc hade jag velat haft fram exakt vilken förtändning jag hade vid höga laster och rpm.. I alla fall för att vara säker på åt vilket håll tändningen ändrats och helst hur mycket.. Men vet man att man ändrat tändningen 3 grader så skulle jag gissa att det funkar med en sugmotor om man utgår från en org mapp. Men man kanske inte ska tanka 95 och köra bana varv efter varv varma sommardagar tex.. Jag ska beställa en avancerad tändlampa framöver som ska funka upp till 9000 rpm som jag fatta det så kan man kan se förtändningen i en display.. Då kan man kolla så tändningen som står i sprutet stämmer överens med värkligheten.. Men jag studerar nu och jag vill ha ordning på min bromsbänk först innan ekonomin kan prioritera det..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 18 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

18 november 2009, 19:45

d e la klart man får mer effekt om motorn får dra in mer luft.
en s2000 går ner till höga 11'or i afr-värde på de högsta varven. får man upp d till närmare 13 så får man mer än 1-2 hästar;)

alla de 8whp lr va d var var nog inte bara afr-justeringens förtjänst. den 1 grads ökade förtändningen hjälpte säkert till.

tändningssiffrorna e inte hämtade ur luften. ta en titt på original mappen så ser du hur tändningen ändras i förhållande till vakummet.

visst e d bättre me en ems lr kpro men alla har inte råd me en 20 000 kronors mapp och då gör sej en vafc rätt bra. och d lilla man justerar på en vafc i s2000 gör inte att man ligger farligt nära nån spikningsgräns.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

18 november 2009, 20:30

Då kan vi komma överes om att vi är oense om att afr värdet inte påverkar effekten nämnvärt då helt enkelt..

Att öka fyllnadsgraden med mer luft är inte samma sak som snålare afr värde när man ökar/minskar soppan. Eller menar du på alvar att man får i mer luft om man tar bort soppa? Det är en extremt liten volym det handlar om.. Mer luft är inte mer effekt utan mer bränsle.. Eller missuppfattar jag dig på någotvis..

JAg har hyffsad kläm hur en tändkurva ser ut men som jag förstått det så ändras tändningen lika många procent som soppan.. Men det är inte så alltså? JAg fattar det så i alla fall..

Det är inte meningen att trampa på någons fötter utan jag vill bara diskuter varför saker och ting är bra eller sämre..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

18 november 2009, 21:39

japp. jag tror att afr-justeringen gav mer än tändningen i d här fallet.

hehe jag kan tänka mej att du aldrig hört liknande men ja. jag menar på allvar att man får in mer luft om man tar bort oanvändbart bränsle som tar onödig plats.
ja, d e en extremt liten volym men d e inga jätteökningar vi pratar om här heller.
jag håller me om att mer luft inte ger mer effekt utan mer bränsle men i d här fallet tar man bort bränsle som går åt spillo och därmed öppnar plats för luft som inte fick sugas in tidigare.
jag vet inte om man kan räkna på nåt enkelt sätt på detta men att gå från 12:1 i afr till 13:1 borde betyda rätt många procent mer luft.

tändningen på en s2000 vid tex 8k rpm går från 40,5 på stängt spjäll till 30 grader på wot och den kurvan e inte linjär me map-signalen. vid 50% map och bränsle ligger förtändningen på 33,5 grader.

jag menar inte att vemsomhelst ska ta o pilla på en vafc för då kan den verkligen ställa till d men i d här fallet, utförd på rullar av en som förstår sej på d han gör får man rätt mycket effekt för små pengar utan att d ska va farligt på nåt sätt.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Bongo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 394
Blev medlem: 24 april 2005, 12:15
Bil: Crx/Civic
Namn: Daniel Fernerö
Ort: västerås
Has thanked: 1 time

18 november 2009, 22:10

Aem sprutet i min verkar krångla. besvärlig att starta ibland men med original box startar han på en gång.
Plus att mototemp mätaren inte funkar.

Jag skulle valt hondata om jag fick välja om.

Mvh/Danne
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372

HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

18 november 2009, 23:02

Bongo.. Det är alldels säkert en mappningsfråga.. Det finns massor med parametrar i aem att pilla på för start, tomgång, kallstart osv.. Dels tändning och bränsle.. Hur ska tändningen stå medans startmotorn går och hur mycke extra soppa ska sprutas i när du trampar ner pedalnen snabbt när det är kallt ute eller varmt etc Det är inte helt lätt att få till..

Hamed.. :

AFR värde kan du inte översätta till volym.. Det är inte så att du sprutar in en tretton del i ren bränsle volym i cylindern för att få ett afr värde på 13:1 Det är inte det 13 till 1 syftar på.. Nu tror jag du är ute och cyklar regält ordentligt..

Kolla i stället på spridare och öppningstid och tryck.. Kommer inte ihåg vad du har i en s2000 men säg att det är 350cc spridare, 2liter cylinder volym och 240hk.. Det blir 350cc per minut och 5,83cc per sekund vid 3bar soppatryck. De flödar 350cc per minut kontinuerligt öppen.. I ett aem tex kan du se öppningstiden som är några millisekunder..

Rent realistiskt så tycker jag i alla fall det är ganska självklart att du inte kan tippa i 1/13 del av cylindervolymen med bränsle i cylindern varje gång insugs ventilen öppnar vid 9000 rpm. Kolven rör sig då fram och tillbaka 150ggr på 1 sek. Det finns inte en sportslig att hinna få i 38,4 cc (1/13 del av 500cc) flytande bränsle 75ggr per sekund. (insugsventilen öppnar vartannat varv i en 4takts motor)

Vi överdriver massor och säger att spridaren är öppen 0,5 sec vid varje gång insugsventilen öppnar.. (fast insugsventilen hinner öppna 75ggr per sekund vid 9000rpm) det blir ca 2,4cc i ren volym flytande bränsle med 350cc spridare. En cylinder i det här fallet rymmer 500cc. Lite generellt blir det en ökning med volym luft med 0,48%.. Om man stänger spridaren helt!!! Sedan har vi 4cylindrar och så säger vi att vi har 2000 cc och 240hk.. Det blir 60 hk per cylinder och 0,12hk per cc cylindervolym.. 2,4cc skulle då få en effektpotensial på 0.288hk per cylinder och på 4 cyl skulle det motsvara en effektpotensial på 1,15hk..

Väldigt generellt räknat men ger i alla fall en fingervisning och ska i alla fall inte vara mer än 1 hk typ. Jag har vi överdrivit massor och dessutom tagit bort ALL soppa och ersatt med luft. Ja du ser ju själv.. typ ingen effekt alls.. Just de resonomanget att 10% soppa som ersätts med luft skulle ge upphov till mätbar effekt köper jag inte alls.. Du måste gjort en tankevurpa..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 18 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

18 november 2009, 23:18

hahaha jag sa ju att d säkert inte e så enkelt som en trettondel mer luft.

så du menar att de 8whp kom från 1 grads höjning av tändningen?

isåfall borde d finnas typ 20 hästar till o hämta me e85 och mer tändning, lr?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

19 november 2009, 01:11

Lambda 1 t.ex. är väl 14.7 delar luft i vikt samt en del bränsle i vikt.
Peter Alfredsson ,Gbg
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

19 november 2009, 07:22

Som jag kommer ihåg det så syftar 14,7:1 på molekyl antal och inte massan (vikten) men jag kan ha fel det kanske kan vara massan föresten..

Hamed.. JAg skulle tro att ändringen är betydligt mer än en grad tändning.. Där kommer effekten i från..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

19 november 2009, 16:56

d e ju d d inte e;)
enligt s2000 mappen så ändras tändningen me 1 grad först vid -25% map/bränsle från 6000 till 8200 varv.
vid 8500 ändras tändningen me 0,5 grad vid -15% och efter 8800 me 1 hel grad vid -15%.

men men, du får TRO va du vill och jag fortsätter TRO va jag vill eftersom ingen av oss har testat o ändra bara bräsnlet lr bara tändningen på en s2000 ifråga och sett vad d kan göra.

puss
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

19 november 2009, 19:28

Jag har provat att göra det på andra bilar och enligt den utbildningen jag gick i usa är det ingen skillnad på någon annan bil heller inom ett visst afr fönster på kanske 11-14:1 På full gas och max rpm har man ganska precis 1 bar (atmosförstryck)

Sedan måste du kolla soppamappen på fulllast och max rpm.. Där ska det stå spridarens öppnings tid.. säg att det står 30 millisekunder där på full last och max rpm.. Drar man av 10% så ligger man på 28 millisecunder.. Kolla då under vilken kolumn man ligger på så nära 28millisec man kan.. Kolla sedan i tändningsmappen under samma kolumn som du hade 28millisec på fullast.. Där ska det stå vad du ev har för tändning IGENTLIGEN då om du minskat soppan 10%

Det kanske inte funkar exakt att göra så då jag helt enkelt inte vet exakt hur apexin moddar mapsignalen.. Enda sättet är att kolla tändningen på bilen med vafc med tändlampa vid max rpm och last och gämföra med en orginal mapp.. Det måste i alla fall vara mer ändring än 1-2 grader för att ge 8hk Om det nu ger 8hk med sådan liten ändring finns det mycket att hämta i såfall på en bättre mapp..


Edit.. Jag tänkte nog fel här.. Jag vet inte hur map signalen ser ut när bränslet ändras 10% Antingen så blir det spridartiden man får kolla på som går ner 10% elelr så får man kolla på de millibar som mappsensorn känner och dra ner den 10%.. Jag vet inte.. som sagt man får ha en lampa att kolla med.. Jag har bara gissat..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 19 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

19 november 2009, 19:41

Lambda värde syftar till kg luft och kg bränsle så slipper vi konstiga spekulationer.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

19 november 2009, 19:48

säg gärna till om jag har missat nåt.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

19 november 2009, 21:15

JAg tolkar det också som att tändningen bara skulle ändrats 1 grad med 10% ändring av spridar tiden där.. Det står bara att det är fuel value och det kan inte vara spridartiden så det går inte helelr att räkna ut så med den infon i den mappen.. Går det att ändra så det visar ms? Jag tycker det borde bli mer ändring av tändningen med vafc som sagt.. JAg skaffar en tändlampa så kan vi se på någon banträff sedan kanske.. Om man har 8hk på en grad tändning så måste det typ ge 15-20 hk på toppen med en riktig optimerad mapp och det låter otroligt med..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

20 november 2009, 19:10

jag har försökt ändra enheten så d ska stå i ms men tror inte d går.
anledningen till att d står så e att om man ändrar spridarstorleken så ska den kompensera för d och fortsätta spruta in lika mycket bränsle som innan.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Skriv svar