Vart köpte ni era micrometrar och hålindikatorer någonstans

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

20 januari 2010, 19:04

Sökt som en galning på nätet utan några klara resultat, de få jag hittar står ej specad tolleranser på eller är skit dyra typ 7k för en sats!

Söker verktygen för att mäta vev och stakarnas diametrar, toleransens som jag fårstår, är från Honda är på 0,001 och det gör marknaden betydligt mindre.

Snälla hjälp mig, säsongen är snart här....

Mvh / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

20 januari 2010, 19:11

Tusendelar ??? Vad skall du med det till ? Låna verktygen om det är en engångsgrej att bygga motorer. Bra vertyg kostar. Skall du ändå slipa/borra något hos motorrenoverarn, passa på och mät grejerna där.
Peter Alfredsson ,Gbg
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1307
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

20 januari 2010, 20:06

Precis, mätverktyg som har de toleranser som krävs har jag fattat ska vara svindyra.
Varför inte lämna dearna till en firma som har verktygen och betala dom för tiden dom får lägga på detta.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

20 januari 2010, 20:44

Därför att jag har ett genuint bilintresse, som inte kommer att försvinna med tiden. Det jag har lärt mig genom åren är köp kvalitets verktyg det lönar sig i längden. Detta blir den första motorn med egna verktyg, men knappast den sista.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

20 januari 2010, 21:18

Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

20 januari 2010, 23:33

Den du länka till har en nogranhet på 2,54 hundradelar... Det skiljer lite på tum och mm vettu
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

20 januari 2010, 23:58

Hmmm

Jag är ioch för sig en total matteidiot, men jag får det till 2,54 tusendelar :hmm:

Jag tar gärna emot fler förslag, gäran på separata verktyg.

/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 00:25

en tusendels tum är 25,4 tusendels millimeter vilket är 2,54 hundradelar..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

21 januari 2010, 01:21

Men den mätte ner till en tiotusendels tum, vilket ger 2,54 tusendels mm.
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5167
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

21 januari 2010, 02:18

jag kollade bara lite snabbt efter vettiga Mitutoyo grejer för vettiga pengar, visst man har 2.5ggr större feltollerans, men det är bra mycket mindre än om man köper billiga grejer här i svedala med 0,001mm tolleranser, vilket är 10ggr större feltollerans.

Finns även rätt prisvärda Mitutoyo med 0.00005"(tum) tollerans, visst de kostar mera men då är man safe, dock är den största utmaningen till han som håller i grejerna och mäter, man kan mäta på många olika sätt och få väldigt många felaktiga värden, så man bör vara riktigt säker på vad man gör. :)

Sen vet jag skillnaden på tum o mm, jag har klarat mina tentor vettu ;)
Senast redigerad av 1 Malkolm, redigerad totalt 21 gånger.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
maniac
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Ort: bor utanför norrköping

21 januari 2010, 08:53

Senast redigerad av 1 maniac, redigerad totalt 21 gånger.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 09:45

vadå funkar inte plastigauge längre??? ha ha ha
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 13:05

såg fel där på tiotusendels tum..

De hålindikatorer som ligger på hundradels nogranhet i skalan kan man i alla fall läsa ur en halv hundra del på och de är ju 5 tusendelar. För att undvika feltoleranser och felmätningar gör man i alla fall många mätningar + att hålindikatorn ska nollas i en micrometer som då ska hålla samma tolerans som hålindikatorn för att det ska bli riktigt..

Visst klart att det är fint med grejjer man kan mäta tusendelar med men ska man inte mäta grejjer hela dagarna eller bygga många motorer kommer man långt med de som klarar hundradelar.. Ljusår bättre än plastigage som alla sa va så bra tidigare här på hpc när jag hävdade att man behövde mäta in lagrena med hålindikator och micrometer..

Att mappa på rullar har ju också blivit "populärt" numer.. tiderna förändras och till det bättre i det här fallen som tur är..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

21 januari 2010, 14:12

va e d för fel på plastigage om inget e ovalt?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Simon
Användare
Användare
Inlägg: 230
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:19
Namn: Simon Jonsson
Ort: Hudiksvall

21 januari 2010, 15:56

hamedius skrev:va e d för fel på plastigage om inget e ovalt?
öhh, du antar att inget är ovalt då?
då kan du ju låta bli och mäta å..
Hudiksvall
Medlem #1008

950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

21 januari 2010, 17:46

För en ovan lekman så kan plastigauge vara bättre då man i princip inte kan göra fel, men man bör ju sätta på fler referece punkter än 1, typ 4 så funkar det lika bra.

Om man bygger om en befintlig motor så märker man om det är ovalt på många sätt, motorn går trögt att vrida runt, spår i lagerbanor m.m. Visst det är inte idiot säkert, men det blir det inte heller förrens man är nogran som fan med micrometer.

Det lutar åt att jag inte köper verktygen då de av kvalite är skit dyra vi pratar minst 6k för båda. Så det får bli en annan gång :D

Pratade med Enem i dag, de mäter prylarna när jag bearbetar blocket hos dem.

Tack för all hjälp så här långt / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 18:50

Att först prata tusendelar och sedan gämföra med plastigage är som att gämföra sy nålar med järnvägsslipers..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

21 januari 2010, 20:10

Simon skrev:<!--quoteo(post=578028:date=21 Jan 2010, 14:12:44:name=hamedius)--><div class='quotetop'>QUOTE(hamedius 4 21 Jan 2010, 14:12:44) <a href="index.php?act=findpost&pid=578028"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->va e d för fel på plastigage om inget e ovalt?
öhh, du antar att inget är ovalt då?
då kan du ju låta bli och mäta å..
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
va e d för svar? du behöver inte vara sån bara för att du har 800+ whp i garaget.
man kan fortfarande vara hjälpsam och trevlig även om man e jättekunnig lr har skitmånga hästar ;)
lr har du nåt personligt mot mej?

nej, jag antar inte att inget e ovalt bara sådär. inget e ovalt för att jag har betalat för d i form av nya delar. lr har nån stött på ovala nya stakar lr vev nån gång kanske?
man behöver mäta för få till rätt lagerspel. lr har jag missat nåt?

visst får man ingen noggrann mätning på exakt tudendelsmm me plastigage men man ser ändå ganska tydligt om d e inom spannet lr inte.

jag väntar fortfarande på ett svar.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 20:35

Ovala stakar är alla jag mätt.. Frågan är bara hur oval.. Eagle stakar blir ovalare ju längre det går om man varvar lite och det kan ju va bra att upptäcka vid tex lagerbyte.. 2st fodrade block jag mätt har varit dåliga specar på så lineborrning behöfts..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2167
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 2 times

21 januari 2010, 20:38

Man använder ju Plastigage enligt WSM så helt åthelvete kan det väl inte vara?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

21 januari 2010, 20:54

det enda jag ville påvisa var användarvänligheten, det är ungefär som att sätta en med nytt körkort bakom ratten på en coenigsegg att köra kinnekulle, det skulle nog fan gå fortare för honom att köra en fiat 127 runt banan istället. :D ;)
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

21 januari 2010, 21:16

Asse skrev:Man använder ju Plastigage enligt WSM så helt åthelvete kan det väl inte vara?

Med nya orginal honda grejjer funkar det garanterat bättre än eftermarknadsgrejjer med ett hopplock av fabrikat.. Men bra är det inte.. Jag har faktiskt inte tänkt på att det finns i wsm.. Det borde inte göra det..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

21 januari 2010, 22:30

Till våra motorkurser så köpte jag in alla sådana verktyg från verktygsboden, då det inte är så noggrant om det slår lite grand från uppmätt värde, dock hade sakerna bättre tolerans än jag hade hoppats på, köpte både micrometer(in/utvändig) och hålindikator därifrån och dem har faktiskt en noggranthet på 1 hundradel, kan ha haft tur, men till det som är syftet med dessa verktyg kunde det varit än mindre tolerens.

Loppen som jag skevat är 0.3mm skeva, så dem lär hitta felet oavsett. Staken slår på 0.2mm ovalitet. Sakerna fungerar utmärkt till det användingsområdet, och man kan i alla fall avgöra en viss ovalitet i komponenter. Så länge toleransen är inom mätområdet och feltolerensen, så kan du köpa mindre noggranna saker än 1 tusendels millimeter.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

22 januari 2010, 00:16

Welen XLR8 Performance skrev:Ovala stakar är alla jag mätt.. Frågan är bara hur oval.. Eagle stakar blir ovalare ju längre det går om man varvar lite och det kan ju va bra att upptäcka vid tex lagerbyte.. 2st fodrade block jag mätt har varit dåliga specar på så lineborrning behöfts..
allt blir ovalt me tiden och höga varv, lr borde bli iaf men jag undrade om nya stakar som vart såpass ovala som behövt borras om lr honas före montering.

lineborrning av ramlagerlägen? var d ovalt även me org överfallsbultar och moment lr bara me arp?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Inlägg: 573
Blev medlem: 27 juni 2007, 02:54
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson
Ort: gbg

22 januari 2010, 00:43

Lineborrning görs för att ramlgerlägena inte ligger i linje.
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

22 januari 2010, 01:27

men inte om d e ovala lägen? va gör man då åt saken om man inte lineborrar lr linehonar?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Fege
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 oktober 2004, 14:38
Bil: civic -91 k20
Namn: Fredrik Gehammar

22 januari 2010, 12:08

Om man ska ha tusendelars noggrannhet får man ha bra fina grejer, vilket kostar flis :(. Med en hålindikator bör man ha en kalibrerad mätring högst två till tre tiondels mm från aktuellt mätvärde när det gäller tusendelar. Bara ett par grader celcius skillnad så märks det direkt på tusendelarna. Men för och mäta ovalitet krävs det ju inga värsting prylar, om man bara vill se hur mycket orund något är.

Det borde bli billigast och lämna in prylarna om man inte ska bygga väldigt många motorer med dem toleranserna tror jag :)
Fredrik Gehammar

Kör: Civic -91 k20
Superstage: 1.20.90
Vinnare av TimeAttackNu Club Challenge 2019 🏆
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 januari 2010, 15:09

Meningen med att mäta upp allt (blueprinta) är ju dels för att man ska ha koll så inget är för trångt och dels för att ha vid eventuellt ras.. De första någon kunnig frågar när man får ras är vilka grejjer man kör, vilket kolv spel, ring gap, och lagerspel.. Kan du svara på det med tillförlitlighet så kan de vara skillnaden mellan ras eller succe på nästa motor. Vid försäljning av en motor är det bra med..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

22 januari 2010, 19:54

Var och pratade med en firma som trimmar motorer, dock främst VOLVO.

Vi pratade om planing och honing av block o topp, så långt inga problem, sedan frågade jag om de kunde mäta upp vev, stakar och kolvar.

Svaret blev följande:

Vadå?? veven är väl orginal?
JA
men då funkar det!

Det är fan så att man tappar hakan............. :)) :wallbash: :biglaugh2: :oops:




P.s Nu vänder jag mig till de stora firmorna framöver.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

22 januari 2010, 20:36

du frågade inte vad de kör med för spel... ha ha.. De mäter säkert spelen i tiondelar ha ha
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Skriv svar