Batteri Accord -06-
Hej,
Har haft problem sen i höstas med batteriet i min bil (Accord 2,4), riktigt dåligt vid kallstarter, även efter upprepade laddningar och långkörningar. Efter ett antal starter med startkablar så tröttnade jag och besökte en Honda verkstad medans nybilsgarantin var kvar, som efter ett diagnostest endast rekommenderade att jag skulle ladda batteriet. Idag var problemet tillbaka och nu i dagarna gick garantin ut. Ska noteras att bilen gått 5000 mil. och som sagt är 3 år, är detta rimligt ?
Nån som haft liknande problem ? Vad jag förstått så sitter det ett väldigt klent batteri i dessa bilar, men av utrymmesskäl är det svårt att uppgradera.
Funderar som sagt på att köpa ett nytt batteri själv nu, orkar inte ladda bilen varje vecka. Nån som har tips på ett bra batteri ?
Har haft problem sen i höstas med batteriet i min bil (Accord 2,4), riktigt dåligt vid kallstarter, även efter upprepade laddningar och långkörningar. Efter ett antal starter med startkablar så tröttnade jag och besökte en Honda verkstad medans nybilsgarantin var kvar, som efter ett diagnostest endast rekommenderade att jag skulle ladda batteriet. Idag var problemet tillbaka och nu i dagarna gick garantin ut. Ska noteras att bilen gått 5000 mil. och som sagt är 3 år, är detta rimligt ?
Nån som haft liknande problem ? Vad jag förstått så sitter det ett väldigt klent batteri i dessa bilar, men av utrymmesskäl är det svårt att uppgradera.
Funderar som sagt på att köpa ett nytt batteri själv nu, orkar inte ladda bilen varje vecka. Nån som har tips på ett bra batteri ?
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Jag har haft min ATS i 3 1/2 år och jag har aldrig haft problem med min batteri t o m jag har kört med race batteri som är på 36Ah och det har aldrig varit något problem med den heller(den kommer jag att använda på min CTR)!Björn.F skrev:Hej,
Något nytt batteri tror jag inte att du kan få efetrsom batteri räknas ju som förbrukning matterial? Det bara att köpa nytt batteri och slippa all strul i dessa vintertider det är rätt så skönt
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
När besökte du en återförsäljare för Honda, datum, samt vilken?
Batteri är förbrukningsvara, efter tre år är det rimligt att byta, även om det kan hålla mycket längre allt beror på körstil och antal starter, samt vad för förbrukning man har på. Kör man endast kortare sträckor, och använder sätesvärme, elbakruta/speglar mycket så slits det fort.
Batteri är förbrukningsvara, efter tre år är det rimligt att byta, även om det kan hålla mycket längre allt beror på körstil och antal starter, samt vad för förbrukning man har på. Kör man endast kortare sträckor, och använder sätesvärme, elbakruta/speglar mycket så slits det fort.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
M Scotte skrev:När besökte du en återförsäljare för Honda, datum, samt vilken?
Jag var i enskede hos autopunkten i början av januari. Då uppmättes CCA värdet till 210. Enda som stod på utskriften var ladda om vilket jag gjort veckovis. Utan förbättring. Globals nya batteri hade CCA 420, så det blir nog lite skillnad vid en kallstart.
Jag köper mig ett nytt helt enkelt.
Senast redigerad av Björn.F den 30 januari 2010, 12:20, redigerad totalt 1 gånger.
Har lite samma "problem" med min Accord 2.4, nu när det är kallt så vill det knappt gå igång. Kan ju dock ha nåt att göra med att batteriet har några år på nacken. Men storleken? Det är ju litet som om det skulle sitta i en Jazz typ. Vad är det för Ampere i ett original batteri till Accord -03 o framåt? Får man i något större?
<!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->Christoffer Perjus<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->-= Fd. Honda Accord -95 =-<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-= Nu Honda Accord 2.4 EXEC =-
<!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->-= Fd. Honda Accord -95 =-<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Jag är inte ensam alltsåKanel skrev:Har lite samma "problem" med min Accord 2.4, nu när det är kallt så vill det knappt gå igång. Kan ju dock ha nåt att göra med att batteriet har några år på nacken. Men storleken? Det är ju litet som om det skulle sitta i en Jazz typ. Vad är det för Ampere i ett original batteri till Accord -03 o framåt? Får man i något större?
Jag tror det sitter ett 45 Ah i bilarna, iallafall så är utbytes det. Jo det är som sagt klent med tanke på att 2,4 motorn är lite tungstartad. Tror det blir svårt att få i nåt större med tanke på att utrymmet är begränsat.
Vem använder inte stolsvärmaren när det är 15 minus ute ??
Det är nog i klenaste laget med 45A batteri. Ska se ifall det finns nåt annat som passar, har hört att Exide ska ha ett 60A som går till Accorden.
Sen brukar jag släcka ner xenon och inte ha på stolsvärme o annat när jag startar. Men motorvärmare fixar biffen när det är är kallt (och man kommer ihåg att stöpsla i den)
Sen brukar jag släcka ner xenon och inte ha på stolsvärme o annat när jag startar. Men motorvärmare fixar biffen när det är är kallt (och man kommer ihåg att stöpsla i den)
<!--coloro:gray--><span style="color:gray"><!--/coloro-->Christoffer Perjus<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Se till att ha era batteri fulladdade om ni kör korta sträckor med många förbrukare på, det är mitt tips. Batteriet som sitter org är mer än tillräckligt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag upplever samma problem med min 2,4 -04, men det räcker till. Visst går starten lite trögt nu när det är kallt men den startar ju alltid och jag känner mig inte speciellt orolig. Det största problemet är att batteriet är så smalt så inga av de billiga batterierna på Biltema passar.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
-
rallarn
- Bil: Accord Type S
- Namn: Rickard Beckius
detta händer även på min, krävs en host eller två för att få den att starta framförallt nu när det är kallt...
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Hur mår gamla bettan? Inga bilder?rallarn skrev:detta händer även på min, krävs en host eller två för att få den att starta framförallt nu när det är kallt...
Hon är saknad...
Antonio Pozzi
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
Har faktiskt samma symptom på min Accord -01, när det e riktigt kallt ute så kämpar den verkligen. Men jag testade att lyfta i det större (till måtten) batteriet från Preluden och det kändes mer som rätt dimension för kallstarter. Trots att enligt specen på batteriet så är accordens kraftigare än preludens. Accordens batteri är nytt sedan 2år. Märkesbatteri, bilen laddar som den skall och bilen rullar inga extrema kortkörningar.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har samma symptom på min Mitsubishi Lancer 1989 när det är -20grader ute. Känns lite jobbigt när startmotorn måste gå ibland tom 3-4varv innan den tänder till. Ska byta till olja med lägre viskositet nästa gång för att se om motorn snurrar lättare vid kallstarter.
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
malkolm666 skrev:Jag har samma symptom på min Mitsubishi Lancer 1989 när det är -20grader ute. Känns lite jobbigt när startmotorn måste gå ibland tom 3-4varv innan den tänder till. Ska byta till olja med lägre viskositet nästa gång för att se om motorn snurrar lättare vid kallstarter.
Malkolm prova med MTF 3 en gång till :prop: :prop: :prop: :prop: :prop:
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det ska jag nog fan ta och göra, motorn har aldrig gått så mjukt, lent och fint som när jag hällde i MTF3 av misstag i Mitsun. Honda vet hur man gör oljor! 
déja vue
har en 06:a, batteriet bytt på garanti 2008, sedan laddade jag det en gång i veckan (!) - ja jag vet , det fanns dom som skrattade här - men ändå dök samma problem upp som ni alla beskriver, svårt/ansträngt att starta i kyla. (kör bara 2 x 10 minuter på vardagar)
efter lite research vet jag nu följande- batterier är lätta att ladda de första 80 %-en, men de sista %-en (absorptionsladdningen) tar tid / 6 - 18 timmar / och kräver att laddaren laddar på rätt sätt
dessutom är förloppet temperaturberoende (högre spänning krävs vid kyla och vice versa)
ytterligare komplikation är att om man inte laddar de sista 15 - 20 % en i batteriet (och laddar ur genom användning) så kan de -inre delarna av plattorna- bli sulfaterade och tappa sin kapacitet. detta går sannolikt att ordna genom att ladda med låg ström under låång tid...(vi pratar dygn här) annars har det bara 75- 80 % av sin kapacitet.
man kan troligtvis också få det OK igen genom att följa laddcykeln för nya batterier (se nedan)
alltså: tag ett litet batteri, ladda det bara till 75 - 80 %, kyl batteriet till minusgrader, försök skaffa en Accord att starta med batteriet... vad tror ni händer ?
vi har alla sett filmen....
det jag vet är att om man mäter mitt batteri-efter vila i 5-6 timmar- så är mitt halvhyfsat om det visar 12.40-12.42 V men ganska bra laddat vid 12.50-52 V (vid ca noll grader) inkopplat i bilen .
har två CTEK-laddare, men de verkar vara inställda på att visa "grönt" (fulladdat enligt laddaren)
ganska tidigt, fick hålla på och ladda varannan dag (!) för att få batteriet närmare full laddning.
men vet i dagsläget inte vad som egentligen är "fullt"...
Jag tröttnade och skaffade en ny laddare från Exide (temperaturberoende och med inställningar för olika batteristorlekar och teknik(standard/AGM & GEL)
har precis bara satt på den så jag vet inte ännu om den gör någon skillnad....
vid våra små batterier är det viktigt att kunna ladda i de sista 10-15-20 %en, tror att Scotte har rätt i att batteriet egentligen är tillräckligt (kallstartströmmen) men bara sisådär laddat i kombination med kyla gör att det låter som om det vore nästan slut
batteritillverkare har testat reklamerade batterier, de flesta var egntligen helt OK - men underladdade. därför är det viktigt att när man köper nytt att ladda det fullt- ladda ur genom användning- ladda fullt på nytt osv 5-6 gånger för att få det att ta emot full laddning
så man ska nog inte reflexmässigt rusa och köpa nytt batteri, försök ladda det några gånger först....
har en 06:a, batteriet bytt på garanti 2008, sedan laddade jag det en gång i veckan (!) - ja jag vet , det fanns dom som skrattade här - men ändå dök samma problem upp som ni alla beskriver, svårt/ansträngt att starta i kyla. (kör bara 2 x 10 minuter på vardagar)
efter lite research vet jag nu följande- batterier är lätta att ladda de första 80 %-en, men de sista %-en (absorptionsladdningen) tar tid / 6 - 18 timmar / och kräver att laddaren laddar på rätt sätt
dessutom är förloppet temperaturberoende (högre spänning krävs vid kyla och vice versa)
ytterligare komplikation är att om man inte laddar de sista 15 - 20 % en i batteriet (och laddar ur genom användning) så kan de -inre delarna av plattorna- bli sulfaterade och tappa sin kapacitet. detta går sannolikt att ordna genom att ladda med låg ström under låång tid...(vi pratar dygn här) annars har det bara 75- 80 % av sin kapacitet.
man kan troligtvis också få det OK igen genom att följa laddcykeln för nya batterier (se nedan)
alltså: tag ett litet batteri, ladda det bara till 75 - 80 %, kyl batteriet till minusgrader, försök skaffa en Accord att starta med batteriet... vad tror ni händer ?
vi har alla sett filmen....
det jag vet är att om man mäter mitt batteri-efter vila i 5-6 timmar- så är mitt halvhyfsat om det visar 12.40-12.42 V men ganska bra laddat vid 12.50-52 V (vid ca noll grader) inkopplat i bilen .
har två CTEK-laddare, men de verkar vara inställda på att visa "grönt" (fulladdat enligt laddaren)
ganska tidigt, fick hålla på och ladda varannan dag (!) för att få batteriet närmare full laddning.
men vet i dagsläget inte vad som egentligen är "fullt"...
Jag tröttnade och skaffade en ny laddare från Exide (temperaturberoende och med inställningar för olika batteristorlekar och teknik(standard/AGM & GEL)
har precis bara satt på den så jag vet inte ännu om den gör någon skillnad....
vid våra små batterier är det viktigt att kunna ladda i de sista 10-15-20 %en, tror att Scotte har rätt i att batteriet egentligen är tillräckligt (kallstartströmmen) men bara sisådär laddat i kombination med kyla gör att det låter som om det vore nästan slut
batteritillverkare har testat reklamerade batterier, de flesta var egntligen helt OK - men underladdade. därför är det viktigt att när man köper nytt att ladda det fullt- ladda ur genom användning- ladda fullt på nytt osv 5-6 gånger för att få det att ta emot full laddning
så man ska nog inte reflexmässigt rusa och köpa nytt batteri, försök ladda det några gånger först....
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Deja Vu sa Bull. Har också varit lite orolig och tänkt att man nog åker på att byta batteri i vinter. Än så länge har den alltid hoppat igång så fint, även vid -25 (vilket dock inte elektroniken i bakluckan tyckte om :blink2:) , men låter ordentligt trött när det är under -10.
Tror dock det sitter orginalbatteri i min 04 som gått 16k mil, så om det batteriet börjar bli lite slitet vore väl inte så förvånande.
En väldig skillnad i startvillighet mot min föregående CTR är det iaf.
Tror dock det sitter orginalbatteri i min 04 som gått 16k mil, så om det batteriet börjar bli lite slitet vore väl inte så förvånande.
En väldig skillnad i startvillighet mot min föregående CTR är det iaf.
Senast redigerad av Johan Östensson den 4 februari 2010, 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
-
rallarn
- Bil: Accord Type S
- Namn: Rickard Beckius
Hur mår gamla bettan? Inga bilder?Antonio skrev:<!--quoteo(post=579110:date=2 Feb 2010, 00:11:46:name=rallarn)--><div class='quotetop'>QUOTE(rallarn @ 2 Feb 2010, 00:11:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=579110"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->detta händer även på min, krävs en host eller två för att få den att starta framförallt nu när det är kallt...
Hon är saknad...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hehe inte mycket att ta bilder på för tillfället skitig o snöig
så typiskt att det skulle komma så överdrivet mycket snö just de året jag köpte min lägsta bil någonsin...
men det har fungerat riktigt bra, känns nästan som man har en terrängbil ibland, den kommer igenom allt, men lite undvikande av iskokor får man allt göra för att skona fronten lite
längtar till sommarn!
tillbaka till topic, med tanke på att det är ganska korta sträckor för mig till jobbet så kan jag mycket väl tänka mig att jag skulle behöva stödladda batteriet en aning nu vintertid när all el står på o värmer...
Kör: Accord Type S -08
Björn - har du köpt nytt batteri? vilket? har du data på det?
själv är jag i fasen med att ladda, ladda, och - ladda...
den nya laddaren tar väldigt lång tid på sig att ladda/markera fullt(ett bra tecken), men jag låter den jobba klart
så får jag se hur kallstarterna artar sig...
den nya laddaren tar väldigt lång tid på sig att ladda/markera fullt(ett bra tecken), men jag låter den jobba klart
Zoltan Horvath
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Accord 2.4 sedan -06 MT
Milano Red
Jo jag köpte ett nytt batteri igår. Det blev ett Global. Bor bara ett stenkast från deras stora lager i Sthlm. Betalade 1230 kr, mekonomen säljer också Global för 1156 kr, man av dålig erfarenhet så köpte jag direkt av Global. Köpte ett batteri till min crx från mekonomen som var helt urladdat när jag monterade det, säkert stått på deras hylla i åratal.ajax701 skrev:Björn - har du köpt nytt batteri? vilket? har du data på det?
Accorden blev som ny, har aldrig startat så bra och distinkt sen jag köpte bilen. Jättenöjd med nya batteriet.
Volt 12
Ah 45
CCA 390
Vikt 11,8 kg
Längd 238 mm
Bredd 128 mm
Höjd 201 mm
Höjd m. terminaler 225 mm
Batterityp CALCIUM-CALCIUM
Färg lock Svart
Färg låda Svart
EAN 7394086545283