Plocka bort AC på CTR?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jo, jag funderar seriöst på att plocka bort ACn på min CTR.
Att jag slarvat med att motionera ACn i vinter så systemet verkar tappat tryck och den inte kyler så bra längre var gnistan som antände det hela. Varför lägga pengar på att fixa något jag funderat på att ta bort?
Om jag förstått det hela rätt så innefattar det inte så mycket mer än att plocka bort allt samt skaffa en kortare rem? Eller är det något mer som går åt?
Varför? Tja... jag klarar mig bra utan AC, och vad jag hört väger paketet minst 20kg. Rensad på inredning m.m. så blir den mindre och mindre "bruksvänlig" ändå, varför inte gå hela vägen? Finns få saker man kan spara vikt på fram, har en kolfiberhuv som skall på, sparar ett par kg, har bytt batteri, sparar några fler kilo, har CAI så klumpen till luftbox är borta. Men sen? Lättare säten fram är en stor punkt, men jag sitter faktiskt riktigt bra i OEM-stolarna så de får stanna en stund.
Med tanke på att K24 blocket är aningen större än K20 lär ju vikten öka lite med det, så nu har jag ju ännu större anledning att lätta i framvagnen.
Att jag slarvat med att motionera ACn i vinter så systemet verkar tappat tryck och den inte kyler så bra längre var gnistan som antände det hela. Varför lägga pengar på att fixa något jag funderat på att ta bort?
Om jag förstått det hela rätt så innefattar det inte så mycket mer än att plocka bort allt samt skaffa en kortare rem? Eller är det något mer som går åt?
Varför? Tja... jag klarar mig bra utan AC, och vad jag hört väger paketet minst 20kg. Rensad på inredning m.m. så blir den mindre och mindre "bruksvänlig" ändå, varför inte gå hela vägen? Finns få saker man kan spara vikt på fram, har en kolfiberhuv som skall på, sparar ett par kg, har bytt batteri, sparar några fler kilo, har CAI så klumpen till luftbox är borta. Men sen? Lättare säten fram är en stor punkt, men jag sitter faktiskt riktigt bra i OEM-stolarna så de får stanna en stund.
Med tanke på att K24 blocket är aningen större än K20 lär ju vikten öka lite med det, så nu har jag ju ännu större anledning att lätta i framvagnen.
Jag har börjat resonera lite tvärtom.. Ångrar att jag tog bort tex asfaltsmattor och annan ljudisolering även att den inte används som bruksbil. Kom på mig själv att det jag fasade mest för med banträffarna, som alltid är minst 25mil bort är ju resan dit och hem.. Traila bilen är inte ekonomiskt genomförbart. Jag anser nog att 20kg lättning går att avstå för den lyxen
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Troligtvis räcker det att fylla på nytt kylmedia, brukar vara dags på typ alla bilar efter typ 10 år...
Annars är det bara att kasta skiten och köpa en kortare rem som du säger
Annars är det bara att kasta skiten och köpa en kortare rem som du säger
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- David Lundin
Ångrar inte en sekund att jag rensade ur inredningen bak med all ljudisolering, när man gasar och hör vrålet och sedan grenröret skallra lite mot värmeskölden ryser jag av vällust!
Jag ser alltid fram emot att köra bilen så det är nog ingen fara, första jag gjorde när jag ställde på den var att köra 92 mil på en helg när jag besökte tjejen i Falun
ACn får nog åka, men jag kan ju alltid behålla grejorna ifall jag skulle ångra mig.
Har funderat på att göra en dämpmatta av en gammal madrass eller något ifall jag skulle börja störa mig på ljud i bilen, som man kan slänga i och ur lätt. Det är extremt lågt prioriterat dock...
Sen att den låter mindre inuti med all inredning rensad med detta avgassystemet än den gjorde innan med full inredning och Invidia är komiskt. Ok, mer vägljud, men inte BOOOAAAAA resonanser i hela bilen.
Asse: Meh, kylmedia... dags att beställa en rem!
Men släpper jag ut någon hälsovådlig gas eller något om jag bara sliter isär allt? Det lär väl inte vara freon i, men nåt skunk är det väl?
Jag ser alltid fram emot att köra bilen så det är nog ingen fara, första jag gjorde när jag ställde på den var att köra 92 mil på en helg när jag besökte tjejen i Falun
ACn får nog åka, men jag kan ju alltid behålla grejorna ifall jag skulle ångra mig.
Har funderat på att göra en dämpmatta av en gammal madrass eller något ifall jag skulle börja störa mig på ljud i bilen, som man kan slänga i och ur lätt. Det är extremt lågt prioriterat dock...
Sen att den låter mindre inuti med all inredning rensad med detta avgassystemet än den gjorde innan med full inredning och Invidia är komiskt. Ok, mer vägljud, men inte BOOOAAAAA resonanser i hela bilen.
Asse: Meh, kylmedia... dags att beställa en rem!
Men släpper jag ut någon hälsovådlig gas eller något om jag bara sliter isär allt? Det lär väl inte vara freon i, men nåt skunk är det väl?
finns påfyllning/töming ventiler, en lite tjockare, och en lite mindre, stift i dom som en bilventil, 3-4 gånger större modell bara, av med plastlocket, tryck med ett verktyg på stiftet i ventilen så gasen töms, gör det utomhus och andas inte in det för det är inte lika roligt som röka på.
skruva tillbaka ventil locket så du inte blir av med sakerna.
Glöm inte plugga igen ac rören som går till värmepaketet, man ska inte ha fukt in där om du sen nångång eller nån annan vill återställa sakerna. Ac pump väger nog en 6 kg, torkfiltret ½ kilo max, med slangar och remm och kondensor så kanske 15, tror inte det väger mer. Ser ingen mening och ta bort kylpaketet innanför instrumentering, just av den anledning så sätt bara igen slangarna, du överlever om du låter de sista sitta kvar, väger nog inte mer än 2 kilo, du får banta dom kilona istället.
sätt torkfiltret i en sluten påse så den inte suger åt sig fukt, så även den funkar sen. torkfilter går på tusenlappen beroende på märke/bil.
GUUD LACKK!
skruva tillbaka ventil locket så du inte blir av med sakerna.
Glöm inte plugga igen ac rören som går till värmepaketet, man ska inte ha fukt in där om du sen nångång eller nån annan vill återställa sakerna. Ac pump väger nog en 6 kg, torkfiltret ½ kilo max, med slangar och remm och kondensor så kanske 15, tror inte det väger mer. Ser ingen mening och ta bort kylpaketet innanför instrumentering, just av den anledning så sätt bara igen slangarna, du överlever om du låter de sista sitta kvar, väger nog inte mer än 2 kilo, du får banta dom kilona istället.
sätt torkfiltret i en sluten påse så den inte suger åt sig fukt, så även den funkar sen. torkfilter går på tusenlappen beroende på märke/bil.
GUUD LACKK!
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Du får inte under några omständigheter släppa det rakt ut. Det ska sugas ur och tas om hand om.
Jag personligen hade aldrig tagit bort AC:n, men det är jag.
Jag personligen hade aldrig tagit bort AC:n, men det är jag.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- David Lundin
eko: Perfekt, tackar!
Martin: Har vanliga bilverkstäder sådan utrustning eller var gör man det? Vad är det för något i dem numera, freon är väl totalförbjudet men jag misstänkte väl att det inte var helt ok grejor ändå...
Det jag kommer sakna är väl avfuktningen en AC har, kylningen klarar jag mig utan.
Martin: Har vanliga bilverkstäder sådan utrustning eller var gör man det? Vad är det för något i dem numera, freon är väl totalförbjudet men jag misstänkte väl att det inte var helt ok grejor ändå...
Det jag kommer sakna är väl avfuktningen en AC har, kylningen klarar jag mig utan.
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Kolla med nån mindre verkstad som fyller på AC, kan inte vara dyrt om du bara ska tömma.
Jag tömde och fyllde på nåt för 800:- på lokala OK macken till CR-Vn häromdan
Jag tömde och fyllde på nåt för 800:- på lokala OK macken till CR-Vn häromdan
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Kylmediet heter typ R134 och har ersatt det gamla freonet. Ska inte ventileras rakt ut i luften, ska väl ingen gasbehållare oavsett vad anser jag men det är väl som med annat, vissa slänger ju bilbatterier i diket så det är väl upp till var och en.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- David Lundin
För några hundralappar är det väl inte mycket att orda om egentligen!
Eller så sparar du några hundra och luftar systemet själv, alla bilar med ac läcker, sakta men säkert, ditt system kanske inte är påfyllt någon gång sen bilen var ny, det vill säga systemet är nästan tomt. Jag känner ett par kyltekniker som sommartid ägnar sig åt att svart åka och fylla läckande system. Det kan bli 15-20 bilar i månaden om dom vill tjäna en extra slant, eftersom systemen ofta är otäta kyler acn inte speciellt länge men det brukar räcka under sommaren för vissa, och dem slipper betala dyra pengar för reparera acn. Dom som resonerar på detta vis är miljöbovar.David Lundin skrev:För några hundralappar är det väl inte mycket att orda om egentligen!
Om du luftar ur ditt system en gång är det absolut ingen som kommer hänga dej för det
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
jag hade personligen inte tagit bort ACn. Skulle inte klara mig utan det i DC5an men det kan vara för att jag har för mycket späck på kroppen så det blir fort varmt 
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Jag tänkte mer på att du skrev att den inte kylde och då kan jag inte tänka mig där är mycke alls kvar i systemet, därför du ska testa trycka in ett stift och känna efter om det är rejält tryck eller svagt, förmodligen svagt, du har ungefär 6 bars tryck i ac:en i din ctr kan jag tänka mig, Även om man tömmer med ac system så brukar det pysa ut lite, annars får man köra vacuum sugning lite längre för att vara säker.
När tömmer ac system så har man blanketter som man fyller i på jobb, allt är noga och vi måste, inte för redovisning för skatter eller jobb utan snarare miljöintyg. Så de som gör de svart har nog kommit på ett sätt att kringå systemet. Givetvis, tömda bilars ac gas går återandvändas så där behöver dom inte tänka, däremot måste man fylla på sina ac apparater ändå, där kan de bli problem.
Men med det lilla man kan bidra för miljön är värt att lämna in till en verkstad för tömning av ac system om där e tillräckligt, men surt om där inte är gas, så testa först, lite gas är där oftast.
jag hade krav på svart itr med ac när jag leta, så jäkla gött efter man kört några varv på banan av med hjälmen och åker ut på vägen för att kyla bromsar och sätter igång ac:n, svalt och skööönt
När tömmer ac system så har man blanketter som man fyller i på jobb, allt är noga och vi måste, inte för redovisning för skatter eller jobb utan snarare miljöintyg. Så de som gör de svart har nog kommit på ett sätt att kringå systemet. Givetvis, tömda bilars ac gas går återandvändas så där behöver dom inte tänka, däremot måste man fylla på sina ac apparater ändå, där kan de bli problem.
Men med det lilla man kan bidra för miljön är värt att lämna in till en verkstad för tömning av ac system om där e tillräckligt, men surt om där inte är gas, så testa först, lite gas är där oftast.
jag hade krav på svart itr med ac när jag leta, så jäkla gött efter man kört några varv på banan av med hjälmen och åker ut på vägen för att kyla bromsar och sätter igång ac:n, svalt och skööönt
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
lowpass
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Tjabba! Jag håller på med detta just nu!
Har hittills plockat bort allt i motorutrymmet, det som är kvar är sista slangarna som åker in mot kupén. Vart pluggade ni igen ert? Och med vad? Vad återstår sedan angående elen? Ta bort någon säkring för ac:n?
Mvh Agge
Ps Kommer projekttråd så snart mitt medlemskap blir godkänt
Har hittills plockat bort allt i motorutrymmet, det som är kvar är sista slangarna som åker in mot kupén. Vart pluggade ni igen ert? Och med vad? Vad återstår sedan angående elen? Ta bort någon säkring för ac:n?
Mvh Agge
Ps Kommer projekttråd så snart mitt medlemskap blir godkänt
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ska du låta förångaren sitta kvar i bilen? Du sparar lite vikt genom att plocka bort den med. Annars går det säkert att köpa några gummipluggar att täppa igen med.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
lowpass
Vad är bäst att göra? Svårt att ta bort resten i bilen? Är det ta bort panelen som gäller då?
Hittar tyvärr ingen "how to" för detta. Och har aldrig plockat bort ac förut heller
Hittar tyvärr ingen "how to" för detta. Och har aldrig plockat bort ac förut heller
-
lowpass
Jag antar att värmen fortfarande funkar som vanligt? Alla svar uppskattas.lowpass skrev:Vad är bäst att göra? Svårt att ta bort resten i bilen? Är det ta bort panelen som gäller då?
Är en person som vågar att mecka bara. Har ingen erfarenhet
- turbobulten
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
lowpass skrev:Jag antar att värmen fortfarande funkar som vanligt? Alla svar uppskattas.lowpass skrev:Vad är bäst att göra? Svårt att ta bort resten i bilen? Är det ta bort panelen som gäller då?
Du som bara spinner i starterna kan behöva lite vikt på framhjulen Agge
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
lowpass
Haha. Du får sitta på motorhuven nästa gång jag kör då Basseturbobulten skrev:lowpass skrev:Jag antar att värmen fortfarande funkar som vanligt? Alla svar uppskattas.lowpass skrev:Vad är bäst att göra? Svårt att ta bort resten i bilen? Är det ta bort panelen som gäller då?
Du som bara spinner i starterna kan behöva lite vikt på framhjulen Agge