Knäpper vid rattutslag
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag har nyligen fått ett knäppande ljud när jag har fullt rattutslag till höger och backar lite sakta. Detta är rutin vid min parkeringsplats och det började för några dagar sedan. Det knäpper typ 4gg med jämna mellanrum när jag backar några meter.
Är det något styrstag som börjar bli slitet och behöver bytas kanske eller vad tror ni?
En EP3 -03. Den är sänkt med Tein S-tech fjädrar typ 40mm.
Är det något styrstag som börjar bli slitet och behöver bytas kanske eller vad tror ni?
En EP3 -03. Den är sänkt med Tein S-tech fjädrar typ 40mm.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Yobaman
Oavsett vilket håll jag svänger så knäpper det om gasar lite grann och skiftar höger vänster. Jag ska åka till Helsingborg på Fredag och det är ju en bit att åka så tänker om det är något allvarligt eller så. Ska testa ringa Rosenholtz imorrn och fråga lite, här verkar ju alla vara ute och bada eller nåt, precis som jag 
- Yobaman
Ja tyvärr.. Funkar det så att det låter mer och mer eller rasar det bara plötsligt?
Ska kolla om det är så att det knäpper vid varje hjulvarv som det borde om det är drivknut som är dålig eller om det bara är i samband med styrningen.
Ska kolla om det är så att det knäpper vid varje hjulvarv som det borde om det är drivknut som är dålig eller om det bara är i samband med styrningen.
- Yobaman
Rosenholtz har stängt till 9 augusti..
Jag testade lite och som jag märker så knäpper det i stort sett inget om jag har lite gas men om jag frirullar sakta och kör fullt höger knäpper det som fan. Tror det är vänster sida det kommer ifrån. Kollade drivknuten och klämde lite på damasken, inget kladd eller nåt och inget hål. Samma på båda sidor. Hoppas det håller till 9 augusti vad det nu är.
Jag testade lite och som jag märker så knäpper det i stort sett inget om jag har lite gas men om jag frirullar sakta och kör fullt höger knäpper det som fan. Tror det är vänster sida det kommer ifrån. Kollade drivknuten och klämde lite på damasken, inget kladd eller nåt och inget hål. Samma på båda sidor. Hoppas det håller till 9 augusti vad det nu är.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Är ljudet konstant om du bara kör i cirklar på en parkering typ eller hur funkar det?
- Yobaman
Ja alltså det är lite knepigt.. Det är inte helt konsekvent.
Jag märkte nu ikväll vid lite testande att om jag frirullar sakta knäpper det konstant under högercirkeln men om jag har lite gas är det inte alls samma sak. Vet inte hur det ska låta riktigt men det verkar ju nästan vara drivknut eftersom den knäpper regelbundet och ofta under cirkuleringen. Verkar vara mer när jag svänger höger. Jag har ingen erfarenhet av taskig drivknut men är det så att det kan vara lite okonsekvent med missljudet eller hur ligger det till? Sen att damasken är hel känns ju som att den knappast ska gå sönder efter 10k mil när den är oskadd?
Vad kan det gå loss på om det är drivknuten? Vet inte var de ligger i pris.
Jag märkte nu ikväll vid lite testande att om jag frirullar sakta knäpper det konstant under högercirkeln men om jag har lite gas är det inte alls samma sak. Vet inte hur det ska låta riktigt men det verkar ju nästan vara drivknut eftersom den knäpper regelbundet och ofta under cirkuleringen. Verkar vara mer när jag svänger höger. Jag har ingen erfarenhet av taskig drivknut men är det så att det kan vara lite okonsekvent med missljudet eller hur ligger det till? Sen att damasken är hel känns ju som att den knappast ska gå sönder efter 10k mil när den är oskadd?
Vad kan det gå loss på om det är drivknuten? Vet inte var de ligger i pris.
så länge det inte vibrerar i ratten i högre hastigheter, är det ingen fara att köra. dock kanske du inte ska ge dig ut på konbana innan du vet helt säkert vad det rör sig om. du lär märka när knuten börjar bli kass på allvar. jag har dock svårt att tro att det skulle röra sig om just en drivknut. Har damasken bara varit hel under hela bilens livslängd ska inte knuten vara dålig ännu. Jag har fått förklarat för mig att drivknutarna är ganska överdimensionerade på ctr och ska därför lätt hålla över 10k mil. Dessa bilar lever ju fan. dem knäpper knarrar knakar rasslar.det är ett heltidsjobb att leta förklaringar till vad alla ljud en ctr ger ifrån sig kommer ifrån. Om jag vore du skulle jag skita i detta missljud. kör tills du verkligen märker att något är ordentligt fel. går bilen bara bra i högre hastigheter som sagt är det ingen fara på taket.
Drivknutar finns det på skroten, billigare än nytt ialf om det nu mot min förmodan skulle visa sig att knuten är kass.
Drivknutar finns det på skroten, billigare än nytt ialf om det nu mot min förmodan skulle visa sig att knuten är kass.
- Yobaman
Jag kommer lämna den till Rosenholtz när de öppnar igen så får de ta en titt på vad det är.
Missljus vet jag att det är vanligt. Det knarrar, gnisslar och rasslar från alla håll o kanter lite då och då men detta är garanterat något som är fel och jag vill inte att det ska rasa medans jag kör. Får köra lugnt så länge.
Missljus vet jag att det är vanligt. Det knarrar, gnisslar och rasslar från alla håll o kanter lite då och då men detta är garanterat något som är fel och jag vill inte att det ska rasa medans jag kör. Får köra lugnt så länge.
- Yobaman
En ny grej: Jag hör att när jag körde sakta idag och kopplade ur så lät det som en punktering nästan, låter ungefär som ett pys/rasslande ljud vid varje varv som däcket går. Det är ingen punktering utan något annat. Det låter i stort sett ingenting om jag har växel i utan klart och tydligt från vänster fram om jag kopplar ur.. Körde rakt fram. 1 vecka till Rosenholtz öppnar :S
Detta något som känns igen?
Tänker mest på om det ska låta värre innan det är risk för ras eller inte? Jag behöver nämligen köra bilen i veckan.
Tänker mest på om det ska låta värre innan det är risk för ras eller inte? Jag behöver nämligen köra bilen i veckan.
- Cess
- Bil: rollerblades:(
- Namn: Ceasar Göksu
Hmm låter det som att detta rasslande ljudet kommer med jämna mellanrum?de klart när du har friläge så är det tystare gång i hela drivpaketet..
om det är rasslande ljud med jämna mellamrum så kan det vara en sten som sitter mellan kloss och skiva eller mellan bromsskölden mot skivan.
Detta med Drivknuten du har fel på ,tror starkt på att det är en drivknut..har vart med om ett dussintals gånger där knutarna går sönder fast än damasken är hel.
Både på Honda bilar och Volkswagen,audi bilar...de är nästintill alltid yttre drivknuttarna som blir dåliga ...
hehe ja väntar oxå spänt och på att rozenholtz ska öppna måste boka tid min s2000 rycker jätte mycket men bara sällan:S och oljan är på max samt kylvätskan har inte häller försvunnit:S
jag ringde till rosenholz värmdö så sa dem att man skulle maila dem för imorrn (måndag) går crille till jobbet och läser alla mail samt svarar på dessa.så maila och vänta
lycka till med bilen:)
om det är rasslande ljud med jämna mellamrum så kan det vara en sten som sitter mellan kloss och skiva eller mellan bromsskölden mot skivan.
Detta med Drivknuten du har fel på ,tror starkt på att det är en drivknut..har vart med om ett dussintals gånger där knutarna går sönder fast än damasken är hel.
Både på Honda bilar och Volkswagen,audi bilar...de är nästintill alltid yttre drivknuttarna som blir dåliga ...
hehe ja väntar oxå spänt och på att rozenholtz ska öppna måste boka tid min s2000 rycker jätte mycket men bara sällan:S och oljan är på max samt kylvätskan har inte häller försvunnit:S
jag ringde till rosenholz värmdö så sa dem att man skulle maila dem för imorrn (måndag) går crille till jobbet och läser alla mail samt svarar på dessa.så maila och vänta
lycka till med bilen:)
Yobaman skrev:En ny grej: Jag hör att när jag körde sakta idag och kopplade ur så lät det som en punktering nästan, låter ungefär som ett pys/rasslande ljud vid varje varv som däcket går. Det är ingen punktering utan något annat. Det låter i stort sett ingenting om jag har växel i utan klart och tydligt från vänster fram om jag kopplar ur.. Körde rakt fram. 1 vecka till Rosenholtz öppnar :S
Honda S2000 Expert
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Givetvis så KAN det ju vara en yttre drivknut, men jag har inte ens hört talas om någon CTR som det har pajat på, och då vet jag om bilar som har körts vansinnigt hårt i 15k+ mil.
Det kan vara övre stötdämparlagring, stryväxel, styrled, spindelleder, krängningshämmarn/lederna osv. Det finns ju massor i en framvagnen på en CTR som brukar ha missljud för sig.
Om du är så orolig så ska du inte röra bilen, ring bärgarn istället. Troligen så är det dock inget allvarligt om det bara är vid pyttelåga hastigheter, missljud är sånt man får på köpet på engelskbyggda bilar
Det kan vara övre stötdämparlagring, stryväxel, styrled, spindelleder, krängningshämmarn/lederna osv. Det finns ju massor i en framvagnen på en CTR som brukar ha missljud för sig.
Om du är så orolig så ska du inte röra bilen, ring bärgarn istället. Troligen så är det dock inget allvarligt om det bara är vid pyttelåga hastigheter, missljud är sånt man får på köpet på engelskbyggda bilar
- Yobaman
Jag tackar för svaren 
Jag skulle inte köra om ljudet blir värre men som det är nu så har jag inget alternativ, dock ställer jag den om det börjar väsnas mycket.
Kan lika gärna vara ett missljud bara men ska iaf lämna in så får de lyssna och titta lite.
Sen är även jag skeptisk till att det skulle vara drivknut då den bara gått 10k mil. Det ska den klara utan problem. Men som sagt så vet man ju inte, har inte heller lätt att kolla på det själv. Kan ju åka in i GDS och rycka bäst jag vill men tror inte det leder någonvart.
Jag skulle inte köra om ljudet blir värre men som det är nu så har jag inget alternativ, dock ställer jag den om det börjar väsnas mycket.
Kan lika gärna vara ett missljud bara men ska iaf lämna in så får de lyssna och titta lite.
Sen är även jag skeptisk till att det skulle vara drivknut då den bara gått 10k mil. Det ska den klara utan problem. Men som sagt så vet man ju inte, har inte heller lätt att kolla på det själv. Kan ju åka in i GDS och rycka bäst jag vill men tror inte det leder någonvart.
- Yobaman
Har blivit så att det inte låter alls när den är kall men när bilen är varm låter det när jag kör rakt vid låga hastigheter vid varje hjulvarv. Typ ett lite skrapande/pysande ljud. Som en punktering nästan.
Ska bli intressant att höra vad det är, lutar rätt mkt åt drivknut ändå med tanke på att den låter vid hjulets varv.
Ska bli intressant att höra vad det är, lutar rätt mkt åt drivknut ändå med tanke på att den låter vid hjulets varv.
- Yobaman
Gillar inte oavklarade trådar själv när man söker svar så tänkte bara tillägga i denna gamla tråd om resultat.
Resultatet var att ljudet upphörde men vid besiktning fick jag reda på att det var ett glapp hjullager och detta bytte jag sedan på verkstad. Det var rätt slut men det lät inte och hade inte skurit.
Resultatet var att ljudet upphörde men vid besiktning fick jag reda på att det var ett glapp hjullager och detta bytte jag sedan på verkstad. Det var rätt slut men det lät inte och hade inte skurit.