Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
DIY - Kupéfilter
-
HildingS
- Bil: JDM ITR -98
- Namn: Hilding Sandström
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Hejsan grabbs!
Gjorde en enkel modifikation i sommras, som kanske nån annan kan vara intresserad av, har bara inte hunnit lägga upp det här tidigare.
De hela började med att jag städad bilen o blev less på att min civic inte hade något kupéfilter (som de flesta civiar från 90 talet) så att alla löv o allt annat crap i luften blåstes in i bilens kupé. Så jag undersökta vad man kunde göra.
Jag hittade bland annat en lösning på H-T:
[How-To DIY] Cabin Air Pollen Filter retrofit for 92-95 / delSol / 96-00 Civics
Den skulle ju ha varit jätte bra med Honda OEM delar o så, men tyvärr ganska svårt att hitta de delar man behöver billigt o så ville jag hitta en snabbare lösning då jag inte orkade sätta så mycket tid på min DailyDriver.
Istället undersökte jag hur fläkt systemet funkade o såg ut, o kom fram till en egen lösning. Så här är en förklaring på vad jag gjorde:
Under plasten mellan vindrutan och huven sitter luftintaget för kupén, så den monterade jag bort. (Ursäkta dåliga mobil bilder)

Under den såg det ut så här:

Här hittar man luftintaget för kupén på passagerar sidan. För att underlätta arbete med att få dit ett filter fick jag böja en aning på plåten som sticker rakt upp vid intaget.
Det finns ju självklart inget filter som passar rakt in på detta ställe, så jag gick till Motonet (Biltema motsvarighet i Finland) och raggade upp det billigaste o största filtret de hade, som verkade enkelt att modifiera.

Sen tog jag en bit paff och skärde till den så den gick o klämma lätt in i lufintaget..

..o sedan skärde jag till kupéfiltret utefter paff biten.

När man skärde ut en bit av filtret fanns det ju inte mera någon ram som höll filtret stabilt. En ny ram tillverkade utav paff biten genom att skära ut mitten på den, två sådana ramar fixades till.

Satte ihop filter o ram med lite tejp:

Kupéfilter på plats!

Borde väl hindra en del skit från o komma in i bilen!
Så nu efter att jag kört med detta en stund, så kan jag ju oxå säga hur det funkat så här långt.
Det har ju helt klart stoppat skräp från o komma in, men den har oxå stoppat lite av luftflödet. Men det är inte heller något jag ännu stört mig på. Så jag är nog helt nöjd med detta att inte behöva torka damm så ofta i bilen mer!
Gjorde en enkel modifikation i sommras, som kanske nån annan kan vara intresserad av, har bara inte hunnit lägga upp det här tidigare.
De hela började med att jag städad bilen o blev less på att min civic inte hade något kupéfilter (som de flesta civiar från 90 talet) så att alla löv o allt annat crap i luften blåstes in i bilens kupé. Så jag undersökta vad man kunde göra.
Jag hittade bland annat en lösning på H-T:
[How-To DIY] Cabin Air Pollen Filter retrofit for 92-95 / delSol / 96-00 Civics
Den skulle ju ha varit jätte bra med Honda OEM delar o så, men tyvärr ganska svårt att hitta de delar man behöver billigt o så ville jag hitta en snabbare lösning då jag inte orkade sätta så mycket tid på min DailyDriver.
Istället undersökte jag hur fläkt systemet funkade o såg ut, o kom fram till en egen lösning. Så här är en förklaring på vad jag gjorde:
Under plasten mellan vindrutan och huven sitter luftintaget för kupén, så den monterade jag bort. (Ursäkta dåliga mobil bilder)

Under den såg det ut så här:

Här hittar man luftintaget för kupén på passagerar sidan. För att underlätta arbete med att få dit ett filter fick jag böja en aning på plåten som sticker rakt upp vid intaget.
Det finns ju självklart inget filter som passar rakt in på detta ställe, så jag gick till Motonet (Biltema motsvarighet i Finland) och raggade upp det billigaste o största filtret de hade, som verkade enkelt att modifiera.

Sen tog jag en bit paff och skärde till den så den gick o klämma lätt in i lufintaget..

..o sedan skärde jag till kupéfiltret utefter paff biten.

När man skärde ut en bit av filtret fanns det ju inte mera någon ram som höll filtret stabilt. En ny ram tillverkade utav paff biten genom att skära ut mitten på den, två sådana ramar fixades till.

Satte ihop filter o ram med lite tejp:

Kupéfilter på plats!

Borde väl hindra en del skit från o komma in i bilen!
Så nu efter att jag kört med detta en stund, så kan jag ju oxå säga hur det funkat så här långt.
Det har ju helt klart stoppat skräp från o komma in, men den har oxå stoppat lite av luftflödet. Men det är inte heller något jag ännu stört mig på. Så jag är nog helt nöjd med detta att inte behöva torka damm så ofta i bilen mer!
Kör:
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)
JDM Intergra R -98
JDM Integra R -96
Säljes:
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Snyggt
Får bli ett "måste" under vintern, jävligt drygt när björkfröna börjar yra i luften och sakteliga fyller bilen 
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
HildingS
- Bil: JDM ITR -98
- Namn: Hilding Sandström
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Tack!Mordiiax skrev:SnyggtFår bli ett "måste" under vintern, jävligt drygt när björkfröna börjar yra i luften och sakteliga fyller bilen
Jepp, prexis det som man blev så nervös på att man måste hitta på någon lösning..
Kör:
JDM Intergra R -98
JDM Integra R -96
Säljes:
JDM Intergra R -98
JDM Integra R -96
Säljes: