Honda Civic 3d -01 skrapande ljud vid gaspådrag

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Koroshiya
Bil: Honda civic 3d -01
Namn: Basim Ali

Hej!

Jag är ny på forumet och även en nybliven ägare av en civic. Jag hoppas jag uppfattat reglerna för forumet rätt och att ni har lite tålamod med mig.

regnummer: sxb029
1.6l motor

Jag har inte ägt bilen sådär jättelänge, nästan en vecka. Jag började dock störa mig mer och mer på ett ljud som kommer från motorrummet när jag gasar. Ljudet är ett skrapande/vibrerande. Det framträder runt 2000rpm mest vid 2-4 växeln när motorn vibrerar lite pga växeln är för hög. Så fort vibrationerna är borta försvinner ljudet. Jag kan känna det skrapande ljudets vibration i kopplingen lite också.

När jag upptäckte felet var det -5 grader skulle jag tro, ljudet uppträder både när motorn är varm och kall. Jag har sett andra trådar om liknande ljud men jag tror detta skiljer sig. Det uppträder inte 1 gång mer hjulvarv som vissa beskriver det, mitt ljud är konstant sålänge motorn vibrerar av ansträngning. Jag kommer göra en inspelning så att ni kan höra lite tydligare. Om någon har någon aning om vad detta kan vara är jag tacksam, ljudet är väldigt irriterande efter ett tag.

Tack på förhand!
tobo
Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
Namn: Torbjorn Litsfelt

Någon lös värmesköld?
Koroshiya

det klingar otroligt rätt när du säger så. Vart brukar värmesköldarna sitta om man tänker främre vänstra delen av bilen. Är det på avgassystemet då eller?
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

LÅter det som lagerljud? Då e det troligen Ac lager som e kass. Hade ett liknande problem med min kusins civic 02.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Koroshiya

Sorry är inte så erfaren men när du säger "lagerljud" hur låter det då? Ljudet låter som någon tunn plåt vibrerar snabbt mot något annat och framkallar ett skrapljud (ej jättemetalliskt ljud). Ac lager? menar du Ac som i luftkonditioneringen eller är jag helt ute och cyklar? :-p
isåfall, var det svårt att fixa då?
tobo
Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
Namn: Torbjorn Litsfelt

Koroshiya skrev:det klingar otroligt rätt när du säger så. Vart brukar värmesköldarna sitta om man tänker främre vänstra delen av bilen. Är det på avgassystemet då eller?
Det brukar fram sitta som en plåtkåpa övertäckande grenröret, som ofta rostar loss. Sedan kan det finnas plåtvärmesköldar längs med hela avgassystemet.
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

kollar skyddsplåten till grenröret om det inte är lös som Tobo säger. ja Ac kompressor där sitter det 1 lager på den, vi fick byta ut lagret med en ny.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Koroshiya

Jag hittade felkällan. Tydligen hoppade det stödet som håller upp huven av under färd och låg och skramlade. Haha :-)
Skriv svar