Kabelhärva B16A1 frågor.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Bim
Bil: Peugeot 208
Namn: Robin Nielsen

Hejsan!

Nu har jag börjat pilla på kabelhärvan vi har, men det fattas två kablar som jag vet ännu. Knacksensor B19 och C9 , "P/A sensor" "P/S Oil switch".

Knacksensor, måste man väl ha, varför finns ej den med?
Inception: Woooaoh.. It's like a dream within a dream within a taco within a starbucks.. :-O
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

B16A1 har inte knacksensor
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Bim

Tack då vet jag, men hur fungerar det då?

Här kommer lite fler frågor. Tyvärr har jag inge ECU pinout att länka, men ni kanske har?

Från styrenhet:

A2+A4 = GRD main relay (jord?) - Men vart ska den, vi har inge main relay.

A6 = Purge cut off solenoid valve, vad är det för något? Behövs den?
A10 = EGR Valve eller Pressure regulator cut off solenoid valve, går till samma kontakt som A6.
A8 = Lock up control solenoid valve , vad är det?

A13+A15 = Main relay, vad för funktion?

B6 = skall vart "Check Engine Light eller Check Engine Light(10A)"

C10 = Brake switch, har för mig den var tvungen att finnas kvar då VTEC fungerade ihop med den, när man bromsade så de kopplades ur? Kopplas den då till tex bromsljuskontakten bara rakt på?

TA/TW sensor, vad är det för sensorer? Vart går de/sitter?

B15/B17 = igniter unit, är vadå?

C9 = P/S Oil switch <- Den fattas i ECU , vad är det?

B11 = rear defogger / shift positions sneosr , clutch switch (hf only) - de tre finns, vet inte vilken det är vi har. Men behövs B11?

B1 = Hazard Fuse w/Brake switch <- Vad är det? Ska den till någon säkring?

Liksom, försöker ta bort kablar som inte behövs, kolla så allt kablage finns osv.
Men, säkringar till styrenhet osv, eller till bränslepump sådant är jag osäker på hur de skall kopplas. Om det spelar någon direkt roll.. OM igniter unit, eller sånt behöver ha säkringar?
Inception: Woooaoh.. It's like a dream within a dream within a taco within a starbucks.. :-O
Okyu
HPC Guld Medlem
Namn: Kangwook Yu
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

ouch! :wink:

om du har en wsm, läs i genom den noga, allt står i den, förklaringar på förkortningar o mera.

http://hondatech.info/downloads/Auto/Manuals/CRX/
i supplement längst bak finns elscheman, väldig utförligt.

eller pröva den här, honda termer,(22 sekunder på google)
http://www.x431ltd.co.uk/website/honda.pdf

lite schema hjälp på vägen.
http://www.mediafire.com/?d58scef5q3nq8vx

lycka till.....
(o fyll gärna i ditt namn i signaturen också.)

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Användarvisningsbild
Bim

Welen XLR8 Performance skrev:Om du har en wsm och lyckas inte räkna ut vad main reley är eller inte kan slå i ett lexicon vad hazard betyder så är jag ledsen men jag ger upp. Hoppas det finns någon annan som orkar förklara.
Huvudrelä? Skall kika i wsm om jag hittar det, hittat main fuse grejs nu iaf :).

Men ALB (Anti Lock Brake skiter) Skiter jag i, så det borde väl bara koppla ihop en egen säkrings "tavla" eller vad man skalla kalla det :).

Lite osäker på sid 318 i wsm , hazard indicator lights, hazard lights. Varningsblinkers och, vadå? Hazard lights = Lampan på instrumentpanelen som blinkar kanske?

PGM-FI ECU (+B) , på samma sida. Vad är det? Den dyker upp längre ner på sidan med, Är detta styrenheten? Står ju inte hur den skall kopplas eller så? :oops:
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Hej igen, hoppas att du löser de.

Jag vill påminna dig om att fylla i fullständigt namn i signaturen.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Bim

Ytterligare en fråga. Bak på instrumenthuset sitter de tre , som jag tycker verkar vara anslutningar. De är tre skruvar, T, +, - . Är det ström/jord och så för mätaren, men drivs inte den bara utav signalen från tex vattentemp givarn?

Grön på bilden = +12V , men vad är Blå? Jord?

Bild
Användarvisningsbild
Bim

A1 är nog jord.

Då är det inte så många kablar som går från ECU till instrumenten, någon motorvarning, varvräknare typ.

Motorhärvan var ju komplett , så bara kollat diverse kablar och den verkar ok, härvan som går in i styrenheten är också färdig, eller.. det återstår att se, om bilen startar eller ej!
Det är några kablar som skall få nya kontakter, några kablar som ska från styrenhet till instrument osv får en egen kontakt, simplast så..
Användarvisningsbild
Bim

Detta gäller sid 336-337 i VTEC Supplement. ( Finns här: http://www.hondacrx.co.uk/ )

Varför två "Hazard switch" ? (B8 och lite ovanför B9)

Vad är "lighting switch" , är de ljusomkopplare för positionsljus, eller är det instrumentbelysningen?

Och Vad är PGM . FI ECU , som syns lite överallt i schemat (B7) - Jag antar styrenheten, men det är går säkringar till den lite varstans, men det står då inte vilken kabel på styrenheten som tex B7 skall gå till :oops:

Tändningslås , ACC = Cigarett lighter relay , IG2-B = Blower motor , IG2-A ALB relays/control unit osv, Radiator fan motor / relay.

Är det inte bara koppla 12V till fläkten direkt och göra så den startar utav termostaten vid 85-90Celsius eller något?

EDIT:

Hade också behövt en "pinout" för körriktningsvisare, ljusomkopplare, alltså reglagen runtom ratten , bild på dessa -->

Bild
Användarvisningsbild
Bim

Ingen som vet om de finns pinout för detta reglage? Såsom det finns till ECU, med en bild på kontakt och nummer på stiften och sen beskrivning vart de skall? :).
Skriv svar