Rost! Civic Ep3 -04.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
aberg
Namn: ....

Upptäckte idag till min förskräckning att det har tillkommit rostbubblor vid fönsterlisten på bakrutan.

Är det någon annan som har haft liknade problem vid detta ställe? Mig veterligen har väl ovannämnda modell varit ganska besparad från rost!?
Bilen är en -04 och har enbart gått 6300 mil (en vinter), så jag måste säga att jag ändå känner mig något förvånad och måttligt irriterad.

Någon som har en blekaste vad det kan kosta att få ordnat på en plåtverkstad (förstår att priser varierar etc, men jag vill ha ett hum om vad som är rimligt).
Senast redigerad av aberg den 5 maj 2013, 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Är rutan bytt vid något tillfälle?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
aberg

Nej, det tror jag inte. Den ser ut som den suttit där sedan bilen byggdes och det står Honda xetnilps (läst spegelvänt, så vet ej om jag fick det rätt) samt lite olika nr efter det.
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Väldigt konstigt, efter bara en vinter.

Min har gått 16k mil och troligen alla vintrar sedan 02 och de finns inte en fläck nån stanns.

Om de inte behöver ta ut rutan blir det nog inte så farligt dyrt. Lack av luckan + tiden att få bort rosten
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Säger som Lars. Min har 12000 mil på nacken och har rullat 4-5 vintrar utan en enda rostfläck trots tusentals stenskott.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
aberg

Jag håller med er att det är konstigt, lacken är väldigt fin i övrigt. Jag blev äna paff när jag såg det.
Jag har bara haft bilen i drygt ett halvår, men kan inte minnas att jag såg detta före vintern.

Det kan ju inte ha orsakats av stenskott heller, är det snarare bristfällig montering/tätning av rutan eller vad?
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

Har bilen stått i varmt garage innan?
Honda ATS-06
Honda Civic -92
aberg

Det är ju jättesvårt att säga om den har gjort det, jag känner dock till två förra ägare och de har haft bilen i garage på vintern. Varmt eller kallt det vet jag inte.
Känns ändå inte som att det skulle vara en avgörande faktor då både Steffo och Lars P säger att de kört CTR året om utan minsta spår av rost.
CivicEp3
Bil: Honda Civic Ep3
Namn: Robert lindqvist

Har du använt varmgarage i vinter? Kan ju uppstå rost om du ställer in den i varmgarage varje dag. Inte så bra serru att låta den tina upp varje dag, mycket lätt för rost att krypa intill.
aberg

Nej den har stått ute hela vintern, detta är också första vintern som den har gått.
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

bilarna som står i varmgarage sen ny, om man ställer den ute efteråt så börja rosten komma.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric

Bakluckan har inte varit omlackerad?
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Är ju bara så att visa bilar rostar å visa klarar sig.

Sett fler talet EP3:or och FN2:or med rost.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Aker
Bil: Honda NSX 3.0
Namn: Fredrik Aker
Kontakt:

Skulle nog säga att Scotte slog på spiken, fel vid "reparation" så kan det bli på detta sätt.
Att det sitter ett orginalglas behöver inte betyda att den aldrig är bytt, vi köper en heldel "orginalglas".
Om det verkar vara så då måste rutan ur så man kan stoppa det ordentligt för annars kommer det tillbaka inom snar framtid.
Honda is the shit....not the actual shit but the essencs in shit!
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Precis som Aker säger dem gånger vi fått garantireklammation om rost kring rutor är vid fel av/påmontering av utbytesruta.
En FN2 har ingen rost som inte åtgärdas via garantin om allt är korrekt skött och boken är stämplad av aukt Honda åf årligen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
aberg

Tack för alla svar!
Bakluckan ser ej omlackerad ut då man ser liiiite färgskillnader från där Honda-emblem mm har suttit.
Om glaser är utbytt av annan anledning eller om det är bytt överhuvudtaget är ju rent omöjligt för mig att säga.
Det är väl ändå inte möjligt att få något på garanti längre, rostskydd 6 år?? Bilen är ganska exakt 7 år gammal nu...

Men det ni säger är att för att detta skall kunna uppstå så är det vid något tillfälle monterats dåligt och detta förmodligen vid en reparation.
Surt är det iallafall... Men det skall ordnas fortast möjligast!
Skriv svar