Hjälp med val av kolvar & stakar inför renovering

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare
Bil: Honda Integra Type-R DC2
Namn: Fredrik Bengtsson

1 november 2011, 15:29

Hej. Behöver hjälp med vad jag ska välja för kolvar och stakar till min Integra B18C6. Bilen dricker löjligt mkt olja så jag har lyft ur motor för att renovera. Vill ha antingen original komp eller högre, kommer ej köra överladd. Kommer köra Aem cai,hytech 4-2-1, 2,5" catback, kanske skunk2 steg 1 kammar och Victor X insug. Hittade ett kitt med 11,5 i komp. Borde vara lagom då original är 11,1 väl?
kittet är 0,5mm öd, Inga problem att borra C6 blocket väl? Behöver man mäta vev & ramlager spel eller kan man vara säker på att det går att köra standardlager? Bilen har gått snart 16 tusen.
Klarar man sig med Org Mapp?

Planen är:
Borra överdimension
Toppdecka blocket
Nya Ram/vevlager
Vattenpump
Oljepump
Nya LMA
Kolla över toppen
Original packningsats

Ni som gjort detta förut, har ni några ideer att tillföra. Något jag glömt?

http://www.ebay.com/itm/CP-Forged-Pisto ... 43a7f087e3
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

1 november 2011, 16:15

Honda har ingen (standard) på lager utan som har många olika lager med olika mått. En annan sak du ska vara noga med är att tänka på att cylinder loppen på b18 gärna blir ovala vilket leder till att den drar olja, så se till att allt blir uppmätt och sen borrat med stressplatta.

Det är ingen mening att trimma utan att mappa anser jag. Risken är att det antingen inte ger något det trim du har eller ännu värre leder till ett haveri.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

1 november 2011, 16:16

Du behöver absolut inte smidda kolvar och kan gott använda dina original stakar. Köp RS machine eller YPS (tror jag dom heter) gjutna kolvar med bra kvalitet. Har kört på båda utan problem. Komp mellan 11.5-12.5 blir bra.
Se till att motorverkstaden gör som det står i wsm:en då hondas motorer har onormalt fina spel mellan kolv o cylinder. Kolla vad du har för färgmarkeringar på de gamla lagrerna men dubbelkolla med märkningarna på block o vev. Mät helst också spelen innan.
Borra 0,5 skall inte vara något problem.

Lycka till!

Edit: Mappa skall du absolut göra! Men stressplatta skall inte behövas men se till så girdeln sitter på.
Senast redigerad av 1 Jalle, redigerad totalt 1 gånger.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

1 november 2011, 16:18

Smidda stakar i en sugis? nu får du väl allt ta och köpa dig en turbin ;)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

1 november 2011, 17:53

Tack för svar! Går det att hitta kolvar i sverige? Har letat. Är det en nackdel med smidda? Dom är ju billiga i usa. JE kolvarna är gjutna har jag för mig. Vad ger komp höjning för nackdelar? Högre spikningsrisk bla? Ska man balansera något? Något att tänka på i toppen? Går att slipa in titan ventiler? Kollat lite på lättare svänghjul och exedy steg 1 kopplingssats, något att ha?

Mvh Fredrik

Edit: Du krille, hur vore det om du slutade skriva massa skit på forum och byggde klart din ist? :)
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Been thanked: 2 times

1 november 2011, 19:17

Du verkar inte vara ute och leta efter tok mycket effekt i motorn, då tycker jag att du skall överge högkompskolvar och renovering av motorn. Om jag förstod dig rätt så skall du låta någon annan bygga ihop motorn ?

I sådana fall tycker jag att du skall köpa ett nytt block i från Honda, det kommer att bli billigare i slut ändan, samt att det är monterat på rätt sätt :wink: Det du förlorar med denna motorn tar du igen på steg 2 kammar istället för steg 1 och så planar och renoverar du toppen så får du en viss komphöjning på köpet. Kosta sedan på dig en riktig mapp på rullar, så har du ca 220hk+

Sedan säljer du din gamla motor och får på så vis in några tusen lappar på den!

Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

1 november 2011, 20:19

Hamerin har en poäng med ett nytt block.. Snabbt och lätt och inte så farligt dyrt.

Lager kolvar och stakar etc kan jag hjälpa dig med om du vill.. Bara skicka pm. RS mashin håller jag inte med om är speciellt bra kvallite. Vet inte om jag sett specellt mycket sämre heller..Allt är ju rellatift. Jag tycker du ska hålla dig till honda orginal eller i så fall smidda grejjer. Vettigasmidda lätta stakar för sugtrmming kostar lite mer än Eagle stakar.. Crower eller carillo är väll de första jag tänker på. men man studsar ju upp i prisklass direktdå naturligtvis..

Kammar beror lite på om du tänker använda motorn på vintern.. Ska den igenom besiktningen?

Endyn kammar med fjädrar och reteiners har jag i lager och de kommer igenom besiktningen och har levererat 320hk i hårt trimmade motorer. Jag hade inte viljat rekomendera annat än steg 1 eller ITR/CTR kammar/fjädrar om man ska ha en vinter olja på det. Kraftigare kammar fjädrar och oljor är för sommar bruk.

Ett viktor x insug passar mer till högre varvtal och överladd. Jag hade kollat på några andra allternativ lite beroende på trimningsgrad men tex skunk 2.

Orginal stakarna ska dras med indikator klocka för att mäta bulltarnas sträck gräns. Det finns arp utbytes bulltar som ska vara starkare och kräver endast moment... Stakarna klarar effekt men öka inte varvtalet speciellt mycket. Extra noga om du använder tyngre kolvar.

Trimma aldrig utan att mappa ordentligt. Speciellt om du höjjer komp och volym.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd

1 november 2011, 21:45

Sa ju att det inte var dyrare med en turbo! :) så när ska du köpa en turbin?
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

2 november 2011, 05:32

Nej någon större effekt ökning jagar jag inte, vill bli av med lite oljeförbrukning. Att jag kommer lämna iväg borrning/planing är givet då jag inte har maskiner. Men montera kolvar, vevet med alla lager, toppen och kammar med alla vippor hade jag tänkt göra själv, annars lär jag ju mig inget. Samtidigt som ni har rätt i att det är smidigt med nytt block vill jag göra vid mitt befintliga. Nytt kostar en bit över 20 med momsen. Borde kunna komma under det. Man kanske skall börja med att öppna och mäta upp allt, kan det räcka med lättare honing nya ringar,lager, planad topp med nya ventiltätningar? Motorn går bra, inga oljud. 1liter olja på 80-100 mil vid blandad mest hårdkörning. Ryker vid start, borde vara ventilläck? Det här med kammar och allt trim känns inte prio 1, bättre att få iordning motor först. Köra aem cai, 4-2-1 borde gå med org mapp? Lägga resten på chassit? Tycker bilen går så det räcker. Tack för alla ideer och tips!

Mvh Fredrik
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 8 times
Kontakt:

2 november 2011, 06:23

En b-serie går snålt redan vid avgas, ingen kat och cai, så mappning bör du göra.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

2 november 2011, 07:52

Ditt pris på blocket det är väl utan HPC rabatten hos rosenholtz.
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

2 november 2011, 09:31

Priset är utan rabatt ja. Borde man inte öppna och titta så det inte räcker med ringar? Blir dyrare än hela bilen annars. Vad händer om man kör vidare med oljedrickande om man ser till att där är olja? Vad föjer med och inte med i blocket vid nyköp?

Mvh
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 20 times
Been thanked: 4 times

2 november 2011, 10:37

Tro på oss här i klubben, det räcker inte att byta bara kolvringarna. Dina foder är numera ovala. Dem brukar bli det efter 10-12.000mil på en c6:a.
Sen beror ju allt på vad du betalar för saker o ting ifall det är värt att köpa ett nytt block eller ej.

En liten kalkyl på egenhändigt ihopskruvad motor som ska varva 8500-9000rpm:
Kolvar o stakar. runt 7-11.000kr
Nya Honda oem lager 3000kr
Toppackningsats ca 1400kr
Bottenpackningar kanske 600kr
Borrning med stressplatta 2500kr (är vad jag får betala iaf)
eventuellt riktplana toppen 800kr

Summa: ca 15.500-19.500kr

Du kan då gå plus-minus-noll genom att köpa ett nytt block från Honda om du får sålt ditt nuvarande block för ca 5000kr.

Det ingår allt från oljetråg upp tillhögsta nivån på blocket. Du behöver köpa en topplockspackning, kamrem och flytta över dina kamremskåpor. Då kan du vrava 9000rpm vaje dag i 10.000mil och du vet att det håller. Skruvar man själv så kan mycket gå sönder. Smidda kolvringar brukar inte hålla så värst länge heller jämfört mot orginal.

my 2cents

Jalle: kan du förklara varför det inte behövs stressplatta vid uppborrning? Det gör skillnad på k20 och borde ge ännu större skillnad på Bseriens svaga foder.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

2 november 2011, 10:56

Tack för svar Malkom! Jag litar på er 100%! Får nog bli nytt block. Har köpt ny oljepump som jag sätter i och skickar med i mitt block! Vad hade du gjort med toppen. Rent renoveringsmässigt alltså?

Mvh
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

2 november 2011, 11:06

Jag hade mätt upp om den är rak, annars riktplanat den.
Bytt ventiltätningarna.

Om resten ser schyst ut så hade jag inte rört något annat. Har du lmd-slammer på tomgång? jag har aldrig hört det på en Integra nämligen..
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst

2 november 2011, 11:10

[quote]Jalle: kan du förklara varför det inte behövs stressplatta vid uppborrning? Det gör skillnad på k20 och borde ge ännu större skillnad på Bseriens svaga foder.[/quote]

Inget jag har mätt upp själv utan fått uppgifterna ifrån motorbyggare som renoverat hundratals hondamotorer som menar att stressplatta inte behövs på hondas b-serieblock. Har du andra uppgifter mer än att någon säger det..?

Min B20 är borrad utan o ryker inte alls och den har ännu klenare foder.

Sen förstår jag inte varför han skulle bygga med smidda kolvar o andra stakar, Det är inte någon extrem motor direkt, räcker gått med oem stakar och gjutna kolvar, och RS machine kolvar är lättare än original..
______
M Scotte
Kontakt:

2 november 2011, 11:13

Köp nytt block, en ny sotssats innehåller allt annat du behöver inkl nya ventiltätningar.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

2 november 2011, 11:47

Jalle: jag visste inte bättre, därför jag frågade här först. Fastnade för priset. Kommer nog fundera ett tag. Under tiden byter jag koppling, lager i lådan. Och pumpen jag köpt. Känns tråkigt med 25k när bilen går bra utan missljud. Får nog gå ett tag till innan den får nytt block. Köpa s300 och 4-2-1 istället. Malkom: ventilerna var 0.25 både in/ut, jag ställde tajt 0.25 ut 0.20 in. Började då ticka. Ställde om 0.20 ut 0,15 in blev ingen skillnad. Kan det vara lma? Tycker lite försvinner efter 6k
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

2 november 2011, 11:55

låter inte som lma.
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

2 november 2011, 12:30

Vad brukar ni köra för spel? Jag använde biltema bladmått, mätte imellan vipparm och kam. Stack in bladmåttet på baksidan av vippan, alltså ifrån tändstiftsbrunnarna och ut. Såg nu att wsm visar tvärtom.
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd

2 november 2011, 12:37

.025 ?? på min b16 så är de väl 0.17 och 0.19 på avgas

kolla wsm!
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

2 november 2011, 12:41

Man skall mäta från tändstifts sidan, har sett andra göra tvärtom så det funkar oxå.

Insug 0.15-0.19
Avgas 0.17-0.21

edit: ditt oljud är troligen för stort ventilspel
0736316013
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 november 2011, 14:30

Jalle, Jag lät Motormekano i nyköping tillverka en stressplatta till ett bygge jag gjorde trots att gubben där påstod att det inte skulle bli någon skillnad, Kan berätta att han var väldigt fundersam när han såg hur blocket och fodrena ändrade både form och mått när han spände upp det.

Så att borra utan stressplatta är i mina ögon som att borra med fel borr.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

2 november 2011, 15:01

Exakt så sa min motorfirma i Skultuna när de spände åt stressplatta på min k24.
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

2 november 2011, 15:48

Stress platta eller inte.. ?? Orginal foder eller inte? O-ringat? Step deck?

Ja det beror på många saker.. Sätt en stressplatta med topplockspackning och se hur orginal fodrena fodrena rör sig då mot utan.

Om man borrar med stressplatta och sedan släpper och drar dit en stress platta igen hur ser det ut då? Dras rätt moment och med samma bulltar som man drar toppen med? Dras bulltarna i rätt ordnings mönster? Är stressplattan helt rak och riktigt tjock? Eller är den för tunn? Vilket matreal är den i?? Alu eller järn? Hur påverkar det? Hur påverkar temperaturen på grejjerna när det dras och släpps och är temprauren konstant? Vad har den som borrar för sätt att borra? Har han en antik borr elelr moderna grejjer och hur tar han fram så han borrar mitt i? Hur mycket tas per gång han borrar? Vilken typ av skär används och hur fräscha är dom? Vilket varvtal används och kyls borrningen med skärvätska?

Jag tror inte det är någon här som har koll på det och då tycker jag inte man kan rekomendera stressplatta eller inte heller..

Jag har fått block borrade för 500ing som skiljde några hundra delar ialla möjliga vädresträck och jag har betalat max 2000 tror jag och fått inom en hundradel och de va utan stressplatta. Så bara för man har stressplatta så finns det firmor som kan ställa till det ändå.. Parametrarna som påverkar är många.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst

2 november 2011, 16:16

Det jag har hört/läst är att tack vare att b-serie har flytande cylindrar så påverkar inte en stressplatta borrningen tillräckligt för att det skulle behövas, däremot girdeln var betydligt viktigare. Vet inte riktigt skillnaderna mot k-serieblocken i den aspekten.
______
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

2 november 2011, 16:21

Självklart kan saker skita sig trots att man gjort enligt konstens alla regler, men jag tycker att det är bra att ni diskuterar för och nackdelar för både att borra med och utan stressplatta.
Detta gör att personen ifråga kan göra ett bättre val, av tillväga gångsätt och bemötande av eventuella ideer från en motorrenoverare.

Detta är vad klubben är till för, härligt grabbar fortsätt komma med erfarenheter och tankar.
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
M Scotte
Kontakt:

2 november 2011, 22:35

Har fått borrat både med och utan på b-serie, en skrotad topp blev perfekt som stressplatta med urfrästa förbränningsrum.

Skillnaden var marginell i slutresultat. Alla block borrades med överfall/gördel inspända med rätt moment, det gjorde störst skillnad.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Användarvisningsbild
rpm
Påläst
Påläst
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

2 november 2011, 23:01

b serien hämtar väl kraften nere i djupet av blocket till toppbultarna. Finns ju inga krafter som deformerar fodrerna när man spänner ned toppen (isf nedåt botten av fodrerna och där är ju inte ringarna och tätar). Skulle ju inte funka med dom toktajta spel kolvarna löper med, om saker och ting blev ovala vid montering. Däremot blir loppen rejält orunda efter ett visst antal mil, tror mina hade bortåt en tio i ovalitet i nåt lopp efter typ 12000 mil. Borrat 0.5, kör smidda Arias. Kört 2000 mil nu, går kanon. Tät, och drar typ ingen olja alls. Tror starkt på öppen vevhusvent f.ö, när det gäller att stävja oljeförbrukning på dessa (plus runda lopp ;) )
Peter Alfredsson ,Gbg
Användarvisningsbild
Coolfb
Användare
Användare

4 november 2011, 08:59

Kollade med rosenholtz, finns oem kolvar 0,25 öd för under 5k för alla 4. Måste vara bästa val?

5000:- kolvar
2500:- borrning
3000 oem lager
2000 oem sotningsats
Planingtopp 1000:-

/ 13 500kr

Mvh Fredrik
Skriv svar