Hur mycket ska en ESi åka på en fulltank?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
MaxBoosT
Wannabe
Wannabe

7 maj 2012, 22:46

Tja :D

Hur många km ska man kunna åka med en ESI med sportavgas och sportluftfilter? Min amerikanska civic har lämnat mig förvirrad efter instrumentpanels bytet och en bensin lampa som aldrig lyser :|

Tack!
kush and a swisha, money over bitches..
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

8 maj 2012, 05:53

runt 66-72 mil beroende på fälgval, service, hur långt och hur motorn gått under sitt liv.

T.ex. min esi kommer ca 64-68mil innan bränslelampan tänds med 17" kosei fälgar och 215 breda kinapuff däck vilka väger 18kg styck med 2,5bar tryck. Med 14" fondmetal fälgar och 185 breda Nokian eco däck vilka väger 12kg styck med 2,5bar tryck kommer jag ca 70-74mil innan bränslelampan tänds. Min bil är körd som pendelbil, har gått 26000mil, har bra tändstift (bosch super4, som bilen gått 1000mil med sedan bytet), har k&n insatsfilter och 2,25" kinasportavgas.

Jag skulle dock råda dig till att tanka bilen fullt och köra ca 30mil för att sedan fylla upp den igen och slå ut antalet liter du tankat vid senare tillfället på antalet mil du då åkt mellan tankningen. Detta på grund utav att bränsleförbrukningen är högst personlig mellan olika förare och hur bilen tidigare gått samt hur väl den blivit servad. Med hjälp av bränsleförbrukningssnittet kan du då räkna ut hur långt du kommer maximalt vid den sorten av körning på en tank genom att dela tankvolymen på bränsleförbrukningen per mil.

Bränsletankens volym är 45l om jag inte minns helt fel... (Iallafall på 4dr modellen).
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

8 maj 2012, 07:47

anters skrev:runt 66-72 mil beroende på fälgval, service, hur långt och hur motorn gått under sitt liv.

T.ex. min esi kommer ca 64-68mil innan bränslelampan tänds med 17" kosei fälgar och 215 breda kinapuff däck vilka väger 18kg styck med 2,5bar tryck. Med 14" fondmetal fälgar och 185 breda Nokian eco däck vilka väger 12kg styck med 2,5bar tryck kommer jag ca 70-74mil innan bränslelampan tänds. Min bil är körd som pendelbil, har gått 26000mil, har bra tändstift (bosch super4, som bilen gått 1000mil med sedan bytet), har k&n insatsfilter och 2,25" kinasportavgas.

Jag skulle dock råda dig till att tanka bilen fullt och köra ca 30mil för att sedan fylla upp den igen och slå ut antalet liter du tankat vid senare tillfället på antalet mil du då åkt mellan tankningen. Detta på grund utav att bränsleförbrukningen är högst personlig mellan olika förare och hur bilen tidigare gått samt hur väl den blivit servad. Med hjälp av bränsleförbrukningssnittet kan du då räkna ut hur långt du kommer maximalt vid den sorten av körning på en tank genom att dela tankvolymen på bränsleförbrukningen per mil.

Bränsletankens volym är 45l om jag inte minns helt fel... (Iallafall på 4dr modellen).
Måste få flika in att dina tändstift (Bosch) inte alls är bra. Kör på NGK eller Denso istället. (Jag talar av erfarenhet)
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare

8 maj 2012, 09:49

Robban32 skrev:
anters skrev:runt 66-72 mil beroende på fälgval, service, hur långt och hur motorn gått under sitt liv.

Måste få flika in att dina tändstift (Bosch) inte alls är bra. Kör på NGK eller Denso istället. (Jag talar av erfarenhet)
Jasså, vad är din erfarenhet?

Uppenbarligen gör dom ett bra jobb då soppaförbrukningen är låg och bilen kändes som att gå jämnare än med NGK stiften som satt där innan. De NGK stiften som satt innan hade trots allt bra gnistavstånd och såg inte tillräckligt slitna ut för att kunna göra ett märkbart sämre jobb. Dock är det svårt att jämföra kvaliteten mellan tillverkarna då NGK inte gör några 4 stifts sidelektrod tändstift för D16z6 motorn, så skillnaden kan mycket väl enbart ha att göra med att Super4 tändstiften inte har någon eletrod som skymmer flamutbredningen nedåt i cylindern...

Av min egna erfarenhet har NGK hittills visat sig vara sämre. På min sugistrimmade galant GTi -89 (portad, planad topp med 1mm ÖD ventiler, friflödesavgas efter katt, större katt med mindre motstånd, K&N luftintagssystem) gick bilen bättre med 4år gamla Bosch Super 4 jämfört med sprillans nya NGK V-Power. Har för övrigt varit med om att bytt NGK stift där elektroden spruckit och gått av på en kundbil (känns inte okej).
Bosch upplevs mer förtroendeingivande då de är världens största underleverantör till fordonsindustrin och lägger ut betydligt mycket mer pengar på R&D än NGK.

Och om NGK vore så underbart, varför ser man så sällan när man surfar runt på forum att jänkarna använder NGK stift utan håller sig till Bosch, ACCEL, Denso etc?

Denso har jag däremot ingen erfarenhet av...
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 23 times
Been thanked: 4 times

8 maj 2012, 10:04

Normalt med en Esi är nånstans mellan 35-60mil beroende på körstil.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
MaxBoosT
Wannabe
Wannabe

8 maj 2012, 20:04

Woah. :|

Jag kör MAX 48-50mil på en fulltank, med 17" fälgar på 205 breda däck. Ska testa att tanka igen efter 30 mil för att räkna ut bränsleförbrukningen, men jag tänkte att det måste vara något fel då 48mil på en fulltank i en ESi låter väl lite för högt..

Vad är stegen man gör för att försöka åtgärda ett sådant fel? Sen känns det som att det är något som inte är rätt med bränslepumpen då när det är lite soppa kvar i tanken så tar det en stund innan bilen startar, när det finns soppa så startar den alltid direkt som vanligt.. Kanske borde börja med att byta bränslefilter och tändstift?
MaxBoosT
Wannabe
Wannabe

8 maj 2012, 20:10

Värt att nämna dock.......jag kör hårt. Haha
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

8 maj 2012, 21:10

anters skrev:
Robban32 skrev:

Jasså, vad är din erfarenhet?

Uppenbarligen gör dom ett bra jobb då soppaförbrukningen är låg och bilen kändes som att gå jämnare än med NGK stiften som satt där innan. De NGK stiften som satt innan hade trots allt bra gnistavstånd och såg inte tillräckligt slitna ut för att kunna göra ett märkbart sämre jobb. Dock är det svårt att jämföra kvaliteten mellan tillverkarna då NGK inte gör några 4 stifts sidelektrod tändstift för D16z6 motorn, så skillnaden kan mycket väl enbart ha att göra med att Super4 tändstiften inte har någon eletrod som skymmer flamutbredningen nedåt i cylindern...

Av min egna erfarenhet har NGK hittills visat sig vara sämre. På min sugistrimmade galant GTi -89 (portad, planad topp med 1mm ÖD ventiler, friflödesavgas efter katt, större katt med mindre motstånd, K&N luftintagssystem) gick bilen bättre med 4år gamla Bosch Super 4 jämfört med sprillans nya NGK V-Power. Har för övrigt varit med om att bytt NGK stift där elektroden spruckit och gått av på en kundbil (känns inte okej).
Bosch upplevs mer förtroendeingivande då de är världens största underleverantör till fordonsindustrin och lägger ut betydligt mycket mer pengar på R&D än NGK.

Och om NGK vore så underbart, varför ser man så sällan när man surfar runt på forum att jänkarna använder NGK stift utan håller sig till Bosch, ACCEL, Denso etc?

Denso har jag däremot ingen erfarenhet av...
Är verkstadschef på bilverkstad och har under åren märkt att bilar som har Bosch stift monterade ofta lider av tändmissar eller i värsta fall motorskador. Bara under senaste halvåret har vi fått in 2st motorras som har berott på tändstift där delar av stiftet har lossnat. I samtliga fall har detta varit Bosch stift.
Alla har sina egna åsikter och får köra med vad man vill. Jag ville endast vara snäll och tala om detta.
Vi har bl.a Bosch's sortiment på vår verkstad men vi monterar aldrig deras tändstift.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare

8 maj 2012, 22:30

Robban32 skrev:Är verkstadschef på bilverkstad och har under åren märkt att bilar som har Bosch stift monterade ofta lider av tändmissar eller i värsta fall motorskador. Bara under senaste halvåret har vi fått in 2st motorras som har berott på tändstift där delar av stiftet har lossnat. I samtliga fall har detta varit Bosch stift.
Alla har sina egna åsikter och får köra med vad man vill. Jag ville endast vara snäll och tala om detta.
Vi har bl.a Bosch's sortiment på vår verkstad men vi monterar aldrig deras tändstift.
Om jag ska vara ärlig låter det som typiska symptom för att tändstiften har dragits åt för hårt. Vilket inte är så konstigt då de flesta drar åt tändstiften för hårt, en del mekaniker använder t.o.m. luftverktyg för att dra åt tändstiften för att de vill att det ska gå fort.

När man drar åt ett par tändsstift för hårt finns det en risk för att tändstiftets hölje utsätts för belastning och isolatorn därmed lossnar lite grann från sitt klämförband. Detta förstör tändstiftets inre gastätningar vilket kan leda till att isolatorn spricker samt att tändstiftets värmeöverförande egenskaper mot toppen försämras och bilen börjar misstända på grund av överhettat tändstift.

Har ni inga momentnycklar till att dra tändstift så finns det några riktmedel för hur hårt de ska dras och dessa är:
- För nya tändstift med släta tätningar så ska tändstiften dras till att det börjar ta emot, då ska de dras ytterligare 90 grader.
- För redan använda tändstift med släta tätningar är det 30 grader som gäller istället för 90.
- För tändstift med koniska tätningar så ska tändstiften dras till att det börjar ta emot, då ska de dras ytterligare 15 grader.

Jag skulle som verkstadschef ta detta högst allvarligt och se över hur mekanikerna går till när de byter tändstift då det i detta fall kan vara deras fel att motorerna havererat... Detta kan även hända med NGK och Denso tändstift...
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

9 maj 2012, 08:33

Varför skulle det vara mina mekaniker som bytt stiften? Eftersom vi aldrig monterar Bosch stift så kan det ju inte vara här dom har blivit bytade. Mina mekar har varit med i ganska många år så nog vet dom hur tändstift skall dras.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare

9 maj 2012, 09:11

Nej tänkte att iom att ni slutat använda Bosch tändstiften för att dessa går sönder så låter det som att ni råkat ut för det även när ni bytt dom...
Skriv svar