Bromsbekymmer på en S2000 -05

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bjork
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda S2000
Namn: Jacob Björk

24 juli 2012, 16:52

Hej där.

Semestern kunde ju börjat bättre.. På vägen till mor å far på kusten i fredags så började det gnissla höger fram om bromsarna, har ju hänt med
andra bilar att nåt litet stenkorn eller så har kommit emellan men lossnat efter lite åkning, men det gav sig inte.

När vi bara hade nån mil kvar så börja det lukta och bilen neg åt vänster när man bromsa, oket hade väl med andra ord kokat då det legat åt.
Bilen gick inte jättetrögt men visst kände man det.

Lät det svalna över natten och dagen efter plockade jag och en vän ner det för att kolla, vi smörja kolven i oket och montera ihop det,
efter lite provåkning trodde vi det hade gett sig men icke, det återkom.

Bilen har inte rullat alls mkt sen det hände tills idag då vi skulle hem, gnisslet bestod varpå det tystnar när man bromsar och varje gång jag bromsa så neg den åt höger nu.
Känns som om oket funkar bra men att skivan har slagit sig och blivit skev??

Har en -05a samma strl på skivorna fram som en 99-03??

Mvh
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

24 juli 2012, 22:06

Kände ni på och smörjde upp glidpinnarna med?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

24 juli 2012, 22:10

Troligtvis inget fel på skivorna om det inte pulserar i pedalen eller skakar i ratten när du bromsar. Låter mer som att du behöver plocka ner och smörja upp andra sidan också. Detta bör man göra årligen för att bromsarna ej ska börja kärva. Större delen av majoriteten missar detta och får då problem förr eller senare.
Robert Nilsson #233
Bjork
Wannabe
Wannabe

25 juli 2012, 00:32

Asse skrev:Kände ni på och smörjde upp glidpinnarna med?
Hmm jaa..det tror jag allt, vi hade tyvärr väldigt lite resurser för att meka bromsar på kusten, vi gjorde en lättare service av det vi hade
tillgängligt.
Robban32 skrev:Troligtvis inget fel på skivorna om det inte pulserar i pedalen eller skakar i ratten när du bromsar. Låter mer som att du behöver plocka ner och smörja upp andra sidan också. Detta bör man göra årligen för att bromsarna ej ska börja kärva. Större delen av majoriteten missar detta och får då problem förr eller senare.
Inget av ovanstående sker när jag bromsar, konstaterade detta själv efter lite åkning efter min post här.

Felet är väl att bilen står 6 månader per år och förr eller senare kärvar ju bromsarna.
Ska riva ner det imorrn em. och smörja upp kolven ordentligt med bra fett och göra rent så hoppas jag på att felet är borta.

Tack för svaren så här långt gånget :)
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

25 juli 2012, 01:07

Tänk på att använda rätt typ av fett så att inte packningarna sväller.
Robert Nilsson #233
Bjork
Wannabe
Wannabe

25 juli 2012, 23:39

Nu kan jag ge lite lägesrappoprt.

Rev isär bromsarna idag som sagt, smörjde upp kolven ordentligt med WD40, pressa in och ut några gånger, gick fint ut och relativt lätt att pressa in med polygrip.
Tog av bygeln rengjorde den och även monteringssatsen, monterade ihop allt igen, smeta på drivknutsfett på monteringssatsen så beläggen gick lätt
och sen på med allt igen.

Ska även tillägga att jag hade 2 vänner som satt och titta på samtidigt (båda är bilmekaniker, den ena är ägare av en Vit Stancead NSX och den andra av en S14.5 med supra-spis, ringer det nån klocka?)

Dom notera att skivan klarat sig men att beläggen har gått varma då dom ändrat sin färg.

Ut och provkörde, inget gnissel, inget snedragande vid inbromsning, åkte tillbaka till garaget och stängde av bilen, prövade även då att rulla bilen när den var
avstängd vilket även det gick lätt.

MEN, sen när jag åkte hemåt så kom gnisslet tillbaka, faaan! Men det rullar på fint och Oken blir jämnvarma när man kör.
Kan gnisslet uppstå pga att beläggen helt enkelt gått varma??

Den ena polaren prata om nytt OK + belägg, den andra om renoveringssats + belägg och även en 3e part sa bara nya belägg då mina OK är såpass fräscha (bilen har i nuläget rullat 3508 mil)

Sjukt kluven själv, hade inte känt sån stress om det inte vore för att jag ska åka på semester till Öland på söndag, tanken är ju att jag ska åka Hondan dit..
and1
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen

25 juli 2012, 23:52

Du kan även slipper ner lite på "öronen" på beläggen o smörja det med kopparpastan.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Bjork
Wannabe
Wannabe

25 juli 2012, 23:59

and1 skrev:Du kan även slipper ner lite på "öronen" på beläggen o smörja det med kopparpastan.
Var såpass fräscht så det behövdes inte, enligt dom skulle jag inte använda kopparpasta alls utan nåt annat slags fett, granitfett etc.
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

26 juli 2012, 11:26

Du skulle inte tagit wd40 på kolvarna! Det löser upp tätningen i oket och även dammskyddet. Finns speciellt fett för detta.
Robert Nilsson #233
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

27 juli 2012, 13:06

vilket fett är det då?
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

27 juli 2012, 14:40

Jadu, vi har sånt på jobb. Kommer inte ihåg vad det heter. Bromsoksfett kan man nog söka på hos Mekonomen så hittar man det nog.
Robert Nilsson #233
Bjork
Wannabe
Wannabe

27 juli 2012, 19:44

Det jobbiga när man frågar runt bland folk är att alla säger olika.

Jag har använt WD40 på inrådan av 3 duktiga grabbar, då detta inte var någon fara.

Oket renoverar jag efter säsongen är tanken, allt verkar lira rätt bra nu faktiskt, förutom gnisslet men det kommer ju från dom brända beläggen.
Skivorna har klarat sig bra men nya belägg beställs nästa vecka, den funkar bra att köra med och oken blir jämnvarma, gnisslet försvinner i hastigheter
över 45-50 km/h.
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master

27 juli 2012, 21:15

Jo det finns många olika svar på i detta ämnet. Men just 5-56 och wd40 SKA ej användas i bromsok. Det löser upp tätningen i oket, kanske inte direkt. Men efter ett tag så kan oket börja läcka och/eller kärva.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
Masaru
Wannabe
Wannabe
Bil: Integra DC5R
Namn: Alessandro Kuric

29 juli 2012, 01:23

Har samma problem Björk. Tror stenhårt på en kombination av trögt ok/dåliga belägg. Tror skivorna är fuckade i mitt exempel med. Är väl så som du påstår att bromsarna står halva året i garage och får inte den motion den behöver!

Lycka till!
Skriv svar