Honda Accord 2.0 vtec med risig/ingen tomgång

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Accord 1999
Namn: Stig-Ove Silverlind

27 september 2012, 09:14

Hejsan,

Ny medlem och förutom tidigare CR-V står det nu en Accord 2.0 vtec 1999 på tomten. den har gått bra hela sommaren, om man bortser från att startspärren strular lite måttligt, dvs man får starta 2-4ggr innan startspärren "släpper" då och då - är det något man kan fixa enkelt?

Nåja... huvudfrågan - tomgång
symptom
-Stannar då man släpper gasen och frikopplar för att växla ned i t.ex korsning
-ojämn tomgång
-ingen tomgång
-Bitvis bra tomgång
-motorlampan har tänts ibland (nollat genom att lyfta - polen)
-Drog lös/satte tillbaka kontakter till tomgångsmotorn? - gick då bra ett tag

Har beställt Haynes mek bok och en OBDII läsare ELM327 OBD2 från Tradera som jag hoppas skall funka på denna bil? och ge någon ledtråd.

Men kanske någon här kan ge några tips, är det bara skit i insuget? kan väl knappast vara motorstyrningen då den inte tänder motorlampan i 95% av fallen, motorlampan kanske tänds som en följd av att den går som en "apa" på tomgång och det blir till sist någon lambda varning eller vad det nu kan vara.

Det här med att vtec "kickar in" har jag undrat över - vad är det?

Tack på förhand...
Senast redigerad av 1 sos, redigerad totalt 27 gånger.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

27 september 2012, 09:18

Enklaste är att kontrollera felkoden först. Har du kontrollerat att du har 16-pins DLC-uttag på bilen? Vissa -99 har inte det.
Haynesboken kan användas som braständare, ungefär hur bra den är.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson

27 september 2012, 09:18

Prova gör rent tomgångsmotor och spjällhus.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

27 september 2012, 09:27

Tack för förslag... har ingen aning om var DLC uttaget sitter? måste jag riva ned några paneler? (tänkte Haynes hade bild på det och vad felkoder betyder)

Det jag antog var "tomgångsmotor" är grejen som sitter "ovanpå" insuget med några smala slangar och kontakter... finns två en liten och en större mojäng i och för sig (lite mörkt då jag kikade igår).

Den här motorn saknar väl en "vanlig" luftmasse mätare? skall lossa insugsslangen och rengöra spjällhuset - sitter det någon form av "grund inställning" av tomgång där = skit så då slipper inte lagom luft igenom?
and1
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen

27 september 2012, 09:57

Här kan du ladda ner Honda verkstadshandboken. http://www.hondahookup.com/manuals/
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

4 oktober 2012, 08:27

Hittade OBD uttaget på passagerarsidan, där plasten möter golvmattan, 175 kronors läsaren från Tradera inkopplad och felkoden är "odefinierad" men intermittent under drift dvs "kommer och går - glapp" så då kan jag nog anta att givare m.m är helt. Skall beställa packningar och rengöra.
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

5 oktober 2012, 22:26

Det var inte så bara att lossa och rengöra... men jag lyckades lossa så pass att det gick att rengöra "på plats". Tycker den går bättre nu.

Vid testkörning efter rengöring så blinkade SRS,ABS, stöldskydd (och motorlampan - tror jag) till kraftigt och det hela slutade med motorlampan tänd... glapp till ECM ?

Kollade felkod P1491 vilket skall vara "otillräckligt EGR öppnande" enligt nätet, det är dock en ny EGR.

Släckte lampan och har kört ett tag utan felkoder, kan det ha varit rester av rengöringsmedel (CRC 5-56) som fick det att hosta till.

Har även rengjort EGR ventilen och "peppar peppar" har gått bra sedan dess.
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

8 oktober 2012, 12:54

Tjena,

nu vet jag inte hur långt din bil har gått, men kan vara värt att kolla Idle Air Control Valve och göra rent filtret i den. Gjorde underverk på min bil.

För nybörjare tycker jag Haynes är helt ok. Absolut inte heltäckande, men en hyffsad grund i brist på annat.

Kan du läsa av oljetryck och oljetemperatur på din 175-kronors mätare?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2012, 13:28

darthv skrev:Tjena,

nu vet jag inte hur långt din bil har gått, men kan vara värt att kolla Idle Air Control Valve och göra rent filtret i den. Gjorde underverk på min bil.

För nybörjare tycker jag Haynes är helt ok. Absolut inte heltäckande, men en hyffsad grund i brist på annat.

Kan du läsa av oljetryck och oljetemperatur på din 175-kronors mätare?
Skruvade lös och rengjorde "Idle aircontrol valve" på plats... bökigt med alla slangar som sitter likt berget men det gick att rengöra då man lirkade ut den lite. 175kr läsaren visar inte oljetryck och temp men felkoder och kyltemp, lambda sonder, reglerloop, varvtal och någon sak till... går att släcka motorlampan via den.

Bilen går nu bra...en hel del sot i EGR ventilen (CRC 5-56 och Bräkleen löste upp).

Tänkte ge mig på att fixa belysningen på klocka/AC panelen (separat tråd) men herregud så de satt fast den... Haynes rep handbok gav ingen vägledning då den endast innehåller instr. för den enkla typen - peta ut klockan och skruva lös. Skiljer väl mellan Europa - USA eller så är 99:an speciell.
Senast redigerad av 1 sos, redigerad totalt 12 gånger.
MikaelR.
Användare
Användare
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Kontakt:

11 oktober 2012, 20:09

Hej, om du inte gjort det redan, så gör ren EGR kanalerna i insuget. Ganska vanligt att dom sotar igen. Man behöver inte ta bort insuget för det sitter en lång lucka som man kan skruva loss ovanpå insuget.

Mvh Micke
Mikael Rautio

*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
Användarvisningsbild
Nibbe
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Has thanked: 2 times

12 oktober 2012, 08:29

Bra guide till rengöring av EGR portarna.
http://home.comcast.net/~em-engineering/T2T013.pdf
Flickr <----Länk
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

12 oktober 2012, 08:57

Tack för alla tips... den fungerar nu bra med enbart EGR rengöring men jag skall ta tag i detta med att rengöra under "luckan" om det dyker upp igen.

Vädret/årstiden gör det inte så roligt att meka just nu så om jag inte behöver så väntar jag ett tag... finns som sagt lite småfix att göra men jag gillar verkligen bilen, jag tycker det var ett fynd, 16.000kr 24000mil, fin i lack (grön), ser ingen rost/oxid på lättmetall under huv, bagage, skärmkanter (finns säkert en del någonstans) hel fin inredning med massa utrustning ac, elhissar, fjärrlås, original radio med original cd-vxl i bagaget, farthållare, bra s&v däck på hela aluminium fälgar.

Har läst på om Vtec och den fungerar nog som den skall, strax över 4000 varv så ändras motorljudet markant (ryter under huven).
Användarvisningsbild
sos
Wannabe
Wannabe

22 oktober 2012, 14:07

M Scotte skrev:Haynesboken kan användas som braständare, ungefär hur bra den är.
Så är det... den var bra till Samuraien och Subarun men till Hondan är den oduglig... i princip så handlar det om en "generell" motor renovering och annat trams INGET matnyttigt om det jag var intresserad av. felkoder ja - men de finns på nätet och detta med EGR och sotiga portar sades inte mycket om... inget om startspärr, inget om den ac-panel jag har...
Skriv svar