Fel avgasvärden.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Har en kompis lillasyster som kör en Civic 1992 1.3 DX med förgasare.
På bes fick hon dessa värden:
CO 0,5 (0.5)
HC 298 (100)
Lambda 1.03 (0.97-1.03)
Några förslag på vad som bör göras få att få ned dessa
Kan det vara katen som är på bommen. Har gjort allt annat i princip. Är inte så hemma på förgasare.
På bes fick hon dessa värden:
CO 0,5 (0.5)
HC 298 (100)
Lambda 1.03 (0.97-1.03)
Några förslag på vad som bör göras få att få ned dessa
Kan det vara katen som är på bommen. Har gjort allt annat i princip. Är inte så hemma på förgasare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Ja, kan vara katen, men också lamdasondens anslutningar. hade samma fel på min 1,3:a, var ärgade anslutningar. sen kan man också "tölplaga" genom att hälla i k-sprit i mängd, men detta lagar ju ej felet.
Svarta bilar går fortare
Honda CRX VTEC-91 Black Magic Edition, Honda Civic 1,3 Räser, Volvo 240 Förgasarturbo-82
Ola Fredriksson
Honda CRX VTEC-91 Black Magic Edition, Honda Civic 1,3 Räser, Volvo 240 Förgasarturbo-82
Ola Fredriksson
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Hade samma problem med min när ja regga den i september (dock inte förgasare ju)! Har inte åtgärdat problemet, men jag tror me på katten, eller kanske hål i avgasröret?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
-
M Scotte
- Kontakt:
K-sprit är sista utvägen, men som sagt fixar inte problemet. Läckande avgasrör är det inte, det är HC-halten som är högst. Ska kolla med en hel kat nästa vecka och se om det ger någon förändring. Allat annat är i princip uttömt gällande felkällor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Olja, stift, filter, rotor, fördelare, när byttes de delarna senast ??
Hur ser stiften ut, med tanke på lambda-värdet så leanar motorn det kan ge högre förbränningstemp som i sin tur ger högre HC-värde.
Var motorn o katten ordentligt varma vid bes.tillfället.
Ett trick som jag har praktiserat är att köra bilen ordentligt varm alldelles innan bes.
2 mil på 3:ans växel och högt varvtal fick till och med en gammal fordkatt att vakna till.
Även en "osynlig läcka kan ställa till det, är packningarna mella topp och avgas i skick ??
Hur ser stiften ut, med tanke på lambda-värdet så leanar motorn det kan ge högre förbränningstemp som i sin tur ger högre HC-värde.
Ett trick som jag har praktiserat är att köra bilen ordentligt varm alldelles innan bes.
2 mil på 3:ans växel och högt varvtal fick till och med en gammal fordkatt att vakna till.
Även en "osynlig läcka kan ställa till det, är packningarna mella topp och avgas i skick ??
Nebojsa Vacev
Accord 2.3 SRi -94
Accord 2.3 SRi -94
katten....
jag har haft samma problem med min bil... kollade på katten å såg att de va stora partier som hadde sjunkit... man blir alldeles yr av å titta på de [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
när jag körde med mitt supersprint grenrör så fick jag inte igenom bilen med den dåliga katten... (men oj vilken tur jag hadde när en gammal klass kompis gjorde ombesiktningen på min bil [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] ) året efter bytte jag till DC grenrör då fick jag igenom bilen... men de va fan på håret tog typ 10 min å få till avgasvärdena (bra besitnings man som tog sej lite tid [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] )
jag har haft samma problem med min bil... kollade på katten å såg att de va stora partier som hadde sjunkit... man blir alldeles yr av å titta på de [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
när jag körde med mitt supersprint grenrör så fick jag inte igenom bilen med den dåliga katten... (men oj vilken tur jag hadde när en gammal klass kompis gjorde ombesiktningen på min bil [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] ) året efter bytte jag till DC grenrör då fick jag igenom bilen... men de va fan på håret tog typ 10 min å få till avgasvärdena (bra besitnings man som tog sej lite tid [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] )
Senast redigerad av Kristian den 22 december 2004, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
har samma problem på min. ska på ombesikting snart min utväg för tillfället får bli k-sprit. trodde inte ja körde bilen rikigt varm sist men idag prova ja köra den varm och mätte avgaserna på jobb och den visa desamma.. HC 171.. dom andra värdena låg bra till. så de får väl bli ny kise oxå.
hoppas de hjälper.
hoppas de hjälper.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-stang%69+22 Dec 2004, 14:12:39--><div class='quotetop'>QUOTE(stang%69 4 22 Dec 2004, 14:12:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Olja, stift, filter, rotor, fördelare, när byttes de delarna senast ??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=74985"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som jag skrev i min tidigare tråd så är allt kollat och jag gjorde precis kamremsbyte och stor service med alla filter och oljor. Alla felkällor, inkl justering av förgasaren testade jag, dock utan större resultat.
Tackar Kristian! Anade också att katen kunde vara boven, då alla andra felkällor är uteslutna. Testar att byta till min och se om det blir bättre.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=74985"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som jag skrev i min tidigare tråd så är allt kollat och jag gjorde precis kamremsbyte och stor service med alla filter och oljor. Alla felkällor, inkl justering av förgasaren testade jag, dock utan större resultat.
Tackar Kristian! Anade också att katen kunde vara boven, då alla andra felkällor är uteslutna. Testar att byta till min och se om det blir bättre.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-RaggE_C+22 Dec 2004, 20:33:52--><div class='quotetop'>QUOTE(RaggE_C 4 22 Dec 2004, 20:33:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->pröva att rycja av vevhusventen o göm nånstan åk o kolla värdena sen på nån mack
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=75108"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag gjorde det, men utan något resultat. Har avgasmätaren på hela tiden under ändringarna så jag ser direkt om det ändras.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=75108"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag gjorde det, men utan något resultat. Har avgasmätaren på hela tiden under ändringarna så jag ser direkt om det ändras.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
MikaelR.
- Bil: CR-V 2013
- Namn: Mikael Rautio
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-Ola+22 Dec 2004, 12:21:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Ola 4 22 Dec 2004, 12:21:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ja, kan vara katen, men också lamdasondens anslutningar. hade samma fel på min 1,3:a, var ärgade anslutningar. sen kan man också "tölplaga" genom att hälla i k-sprit i mängd, men detta lagar ju ej felet.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=74917"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
K-sprit hjälper inte på Hc- värdena bara för CO problem tyvärr.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=74917"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
K-sprit hjälper inte på Hc- värdena bara för CO problem tyvärr.
Mikael Rautio
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75