Civic VT -91 B16A1, knäppande ljud från höger fram.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Nucleardonkey
Bil: Honda Civic VT -91
Namn: Claes Jönsson

Hej!
Nu är det problem med bilen igen :P
Det jag gjort är bytat koppling och svänghjul, till lite bättre grejer.
Så efter att jag monterat ihop allting och spänt med moment osv, så kommer provkörningen.
Helt plötsligt smäller det till ca 5 gånger i höger fram, och tystnar sedan.
Ljudet kommer helt random, finns ingen möjlighet att fastställa att det är t.ex när man svänger höger.
Kommer i kurvor eller på raka, kvittar helt.
Jag kollar allt igen så det sitter som det ska och rister och drar i allt för att se att det sitter.
Funkar inte, provar sedan att byta på hjulen Höger på vänster o vänster på höger. Då hoppar ljudet över till vänster sida.
Misstänker att det är däcken, som är jävligt slitna. Så bytar däck, problemet kvarstår.
Provar sedan att flytta över vänster navring till höger hjul, då flyttar ljudet över till höger hjul.
YES!! tänker jag och bytar till nya fräscha navringar. MEN problemet kvarstår!! Fortfarande på höger.

Nu är jag inne på att det bara varigt en slump att ljudet flyttat på sig, och funderar på om det kanske är en drivaxel som knakar eller nått.
Får tillägga att jag kollat alla spindelleder efter glapp och även hjullager, fast kan ju va ganska svårt att upptäcka om det är hjullagret. Svårt o kolla överhuvudtaget efter som det inte är ett kontinuerligt ljud.

Hoppas på att någon i HPC familjen varigt med om något liknande eller kanske har något tips att komma med :)
Bilen ska in på hjulinställning på Fredag, se om det kan vara något knas där :)

MVH
Nucleardonkey
R-crx
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander

Har samma problem eller liknande på min. Jag har varit under lyssnat och känt efter glapp eller lösa framvagns detaljer men allt verkar bra. Förutom en drivknut som är lite dålig, ska byta den och hoppas på det bästa. Men tror att det är något annat för jag har aldrig hört en drivknut smälla på det viset
Har du löst ditt problem?
Användarvisningsbild
Nucleardonkey
Bil: Honda Civic VT -91
Namn: Claes Jönsson

Min var yttre drivknuten, trots att hela axeln va helt ny.
R-crx
Bil: Honda crx vtec-91
Namn: Rickard Bolander

Okej jag har beställt ny så det är bara hoppas på att problemet försvinner
Skriv svar