EP3 grenrör, billyft m.m

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
MugenR
Bil: Honda Civic Type R EP3
Namn: Henrik M

Hej

Ska byta mitt originalgrenrör på min EP3 K20 till ett i 100% rostfritt istället. Hört att man ska ha dubbla packningar till grenröret, stämmer det?

Vet ni vilket moment det ska vara till bultarna till grenröret? loctite?

Vart köper man packningar billigast och bäst?

Ska även byta till racekatt också när jag ändå håller på.

Ingen som har eller känner till någon som har en billyft man kan låna ett tag till bytet av grenröret och katten?

Tacksam för lite tips :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag har bytt fram och tillbaka ett otal gånger mellan original grenrör och racerör jag kör med originalpackningen fortfarande. Alltså samma som har suttit där sedan bilen var ny.

Det läcker inte, så dubbla packningar behövs ej.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
MugenR

Steffo skrev:Jag har bytt fram och tillbaka ett otal gånger mellan original grenrör och racerör jag kör med originalpackningen fortfarande. Alltså samma som har suttit där sedan bilen var ny.

Det läcker inte, så dubbla packningar behövs ej.
Vad är det för skillnad på ditt origianl grenrör och ditt racerör i dimensioner? Har ditt racerör gröve dimensioner på röret och klumpen nedtill?
Man tycker ju det borde ge bättre flöde.

På min sitter original grenrör på nu men kom över ett rostfritt grenrör igår. Tycker det är samma dimensioner på original så som mitt rostfria. Ser inge märke på grenröret, utan det är lindat me avgasbandage runt bara.

Är det värt att byta? Vad kan man förvänta sig?

Har dock inte uppgift på hur diametern ser ut inuti orginal grenrör då den sitter fastmonterad. OM det kan skilja där något eller om det bara att materialet.
MugenR

Så här ser det rostfria grenröret ut som jag tänkte byta till. Blir det någon skillnad i ljud och effekt?
Kommer då ha racekatt (megan) o sen 2,5" rostfritt me slutdämp supersprint

Är det någon skillnad mot original?

Tror ni det passar, verkar kortare i längden

Tacksam för hjälp
Bilagor
12134.JPG
1213.JPG
121.JPG
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

De där korta grenrören ger minimal skillnad mot original, tveksamt om det är värt besväret.
Skaffa ett långt racegrenrör som går hela vägen och även ersätter katalysatorn istället.
MugenR

fonzeka skrev:De där korta grenrören ger minimal skillnad mot original, tveksamt om det är värt besväret.
Skaffa ett långt racegrenrör som går hela vägen och även ersätter katalysatorn istället.
ok nackdelen med helt racegrenrör ä att det inte går att besiktiga med det. jag vill ha ett sysstem där ja bara kan byta katten vid besiktning. Bökity att behöva byta hela grenröret varje gång.

finns det andra korta grenrör som är "bättre" eller är alla liknande?
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Din fråga har nog besvarats ett antal gånger här så prova även att söka lite, bra att veta att bilen bör mappas om också.
Det finns "hela" racegrenrör med antingen en liten kort rörbit eller en racekat längst bak.
Har inte längre så bra koll vad som är bäst men Supersprint och Piper vet jag säljer sådana grenrör, finns säkert fler.
Nåt sånt här kanske http://www.ebay.com/itm/SALE-K-Series-K ... 0497678325
Borde inte vara några problem att svetsa dit en racekat på den sista rörbiten.
Skriv svar