Hjälp/tips ang avgassystem EP3 2004

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
MugenR
Bil: Honda Civic Type R EP3
Namn: Henrik M

Hej

Det jag tänker byta nu är till ett rostfritt grenrör (strup) samt sätta på racekatten från (megan racing) sen har ja 2,5" ifrån katten till min supersprint catback.

Behöver jag mappa med k-pro fast jag inte byter insug nu? Kommer den gå snålt med denna setup, blir givetvis mer flöde för avgaserna men kan det påverka så mycket?

I framtiden kanske ett insug och en k-pro mapp är intressant men just nu avvaktar jag.

Vill inte att motorn ska ta skada bara, va tror du?

Vet du vad ett sådant system som jag har kan ge i hk ca?

konformad packning mellan kat o grenrör, vet ni vart man köper det 2.5" om inte rosenholtz har det?

Tack på förhand

Mvh Henrik
leuffve
Bil: Type R EP3
Namn: Hampus

varför byta grenrör?

bilen kommer inte gå bra utan en omprogramering
Användarvisningsbild
pasen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 156 times

Dey är väl ändå inget måste? Lär inte ta skada?
MugenR

leuffve skrev:varför byta grenrör?

bilen kommer inte gå bra utan en omprogramering
pasen skrev:Dey är väl ändå inget måste? Lär inte ta skada?
Anledning till att jag vill byta grenrör är ju för effekten, jag vill helt enkelt ha mer effekt. Därför jag inte vet om jag måste ha en k-pro eller liknande för att effekten ska bli mottagbar. Har inte kunskapen om att det blir fel eller kan skada motorn. Är OEM-grenrör strypta?

Alla verkar osäkra. Vid nytt insug och m. nya kammar m.m. ska man byta eftersom då gör man väldigt stor ändring men allt utom insug och kammar m.m. vet jag inte.

Ingen som säljer eller vet vart man köper k-pro eller liknande "billigt" samt insug?

Vill ju ha mest kräm för liten peng :wink:
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det låter som det är den korta varianten på grenrör du skaffat, den som är delad på samma ställe som original.
I så fall är det nog ingen fara att köra omappat då det knappt ger någon mer effekt mot originalgrenröret.
MugenR

fonzeka skrev:Det låter som det är den korta varianten på grenrör du skaffat, den som är delad på samma ställe som original.
I så fall är det nog ingen fara att köra omappat då det knappt ger någon mer effekt mot originalgrenröret.
JO det var den korta varianten, men den visade sig inte vara rätt heller så den funkar inte.

Vad skulle du/ni gjort för modds som ändå är prisvärda och värda att göra på en bil som gått 12k mil
Har monterat idag JDM-låda, och K&N filter, hårdare motorkuddar samt 2,5" rostfritt avgasssystem från katt. Hur står del i en type r utgör jdm-lådan tycker ni? Är den ett krav eller går det att leva utan den?

Själv sugen på:

Hondata K-PRO
Grenrör 4-2-1 eller nått, något system där man kan sätta dit katt vid besiktning och sen ta bort
Nytt insug

Vem kan sen mappa in den? Någon guru? :D

Ingen som säljer dessa billigt? eller vet vart man köper dessa bäst? Finns ju en uppsjö med märken på nätet, allt ifrån Toda som kostar fett till billiga lågprismärken.

Vad ska man ha egentligen? Som är värt

Hoppas på lite hjälp på vägen
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 3 times

Du verkar inte ha sök ett skit gällande dina frågor......

Som jag ser det har du en bra grund att stå på, du har redan en massa saker på väg mot full BPU.

Hur står del i en type r utgör jdm-lådan tycker ni? Är den ett krav eller går det att leva utan den?
Den står för en massa och det är som natt och dag att köra med diff, att trimma CTR och skita i diff är ett no no i mina ögon.

Själv sugen på:
Hondata K-PRO
Grenrör 4-2-1 eller nått, något system där man kan sätta dit katt vid besiktning och sen ta bort
Nytt insug

Bara att köpa, själv kör jag med DC race så jag byter grenrör vid besiktning. Tar inte så lång tid och har du gjort det någon gång så går det rätt så snabbt att göra.

Vem kan sen mappa in den? Någon guru? :D
Det finns en mappnings guru som typ mappat 98.7% av kubbens bilar. Tyvärr är din setup inget unikt, är du betalande medlem så finns det mappar att ladda ner för det flesta kombinationer, så du behöver inte lägga pengar på mappning.

Ingen som säljer dessa billigt? eller vet vart man köper dessa bäst? Finns ju en uppsjö med märken på nätet, allt ifrån Toda som kostar fett till billiga lågprismärken.
Handla på nätet eller ta hjälp av typ Malkolm eller Welen här är på klubben. Själv kan jag bara rekommendera DC då jag har det själv.

Vad ska man ha egentligen? Som är värt
Du har ju en bra början att bygga på, värt !? Vad är värt när det gäller bilar !?
Tyvärr kostar sakerna pengar så ha lädret redo.

Det du har listat som du är sugen på är nästa steg att ta, helt klart värt pengarna då det blir en helt annan bil.

/J
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ligger mapparna kvar Jocke?
Jag trodde att de försvunnit som typ alla andra filer jag lagt upp i gamla forumet.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen

Vart fanns de?
lowpass
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 41 times
Been thanked: 63 times

Finns dessa mappar fortfarande kvar?
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

De fanns under medlemsforum förut, kommer inte in där än så vet inte om de är kvar.
Jag kan nog ha det sparat på nån dator där hemma annars.
Användarvisningsbild
pasen

Jag har inte sett några men det tycker jag vi borde skaffa
Skriv svar