Automatlåda Accord iDTEC-09

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Loven
Wannabe
Wannabe
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

2 september 2013, 08:38

Jag har en liten undrar kring automatlådan i min bil, jag tror inte att något är fel på något sätt, jag är mest intresserad av att lära mig lite mer.

Lådan växlar fantastiskt mjukt och fint vid lugn körning, och det finns heller inte mkt att klaga på vid tyngre belastning. Men det jag undrar över är beteendet vid växling 3:an - 4:an vissa gånger. Detta fenomen uppträder vid lite lagom belastning, typ lätt acceleration i uppförsbacke. Jag har svårt att beskriva det, det känns som att den vill smyyyyga i 4:ans växel, man märker att växeln går i, men motorvarvet faller sakta, sakta. Allt sker smidigt och helt ryckfritt, men det känns lite märkligt och är enbart mellan 3:an och 4:an inte annars.

Vid lätt belastning / "gubbkörning" märks absolut inget av detta, då växlar den mellan 3:an och 4:an precis som mellan de andra växlarna, helt klockrent.

Jag har läst lite enkla saker om automatlådor och jag har sett att det talas om olika beteenden/egenskaper i lådan på olika växlar. Handlar det om att den ska agera speciellt mellan 3:an och 4:an? Mellan 4:an och 5:an har jag inte märkt detta fenomen.

Bilen har gått snart 12.000 mil varav de 9.500 första milen var nästan 100% landsvägskörning. Växellådsolja byttes vid 11.000 mil cirka. Ingen skillnad i beteende efter detta.