Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Startproblem, Honda Civic -98
Hejsan!
Vänder mig hit då jag har helt slut på ideer just nu.
Bil: Honda Civic 1998, 1.4i EJ9 , D14A4., ca 18.000 Mil. Nyservad för 400mil sedan.
Historia:
Körde bilen precis som vanligt. Helt plötsligt börjar allt ljuset att blinka, sen lägger hastighetsmätaren av. Kör in till kanten och stänger av bilen. Den startar inte igen. Bogserar den till en verkstad för att försöka få igång den men helt utan resultat.
Den är helt död, går bara runt på startmotorn. Inte den minsta tecken på att tända igång.
Vi har kollat bensinpumpen och den går, det är bra soppatryck och det går hela vägen fram till spridarna MEN spridarna
vägrar att öppna sig?! Inget ljud, precis som om de inte får någon signal att det är dags att köra?
Har bytat "huvudrelät" som sitter vid handsfacket, kollat ALLA jordkablar och kontakter etc.
Sprayar jag startgas på luftfiltert så tänder bilen till och startar, men den dör igen efter 1sekund när den slukat i sig gasen. Men den startar!
Kan det vara ECUn som spökar? Kan jag sätta i en ECU från tex D14A8 motorn?
Vänder mig hit då jag har helt slut på ideer just nu.
Bil: Honda Civic 1998, 1.4i EJ9 , D14A4., ca 18.000 Mil. Nyservad för 400mil sedan.
Historia:
Körde bilen precis som vanligt. Helt plötsligt börjar allt ljuset att blinka, sen lägger hastighetsmätaren av. Kör in till kanten och stänger av bilen. Den startar inte igen. Bogserar den till en verkstad för att försöka få igång den men helt utan resultat.
Den är helt död, går bara runt på startmotorn. Inte den minsta tecken på att tända igång.
Vi har kollat bensinpumpen och den går, det är bra soppatryck och det går hela vägen fram till spridarna MEN spridarna
vägrar att öppna sig?! Inget ljud, precis som om de inte får någon signal att det är dags att köra?
Har bytat "huvudrelät" som sitter vid handsfacket, kollat ALLA jordkablar och kontakter etc.
Sprayar jag startgas på luftfiltert så tänder bilen till och startar, men den dör igen efter 1sekund när den slukat i sig gasen. Men den startar!
Kan det vara ECUn som spökar? Kan jag sätta i en ECU från tex D14A8 motorn?
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Kontrollerat alla jordpunkter? Framför allt på termostathuset. Hur ser rotorn och fördelarlocket ut?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Jag har har plockat av alla jordningar och "rengjort". Kan inte hitta brott någonstans på kabel heller.
Om det inte är någon jordkabel jag missat? Kanske ska man prova att jorda om kabeln vid termostathuset någon annanstans? Går det att mäta sig till om termostathuset jordar som det ska?
Även rotor och fördelar lock är rengjort och ser fräscht ut.
Det som gör mig mest förbryllad är att den tänder till på startgas.
Den visar inte något tecken alls på att ens tända till, den bara dra runt på starten när man kör UTAN startgasen.
Om det inte är någon jordkabel jag missat? Kanske ska man prova att jorda om kabeln vid termostathuset någon annanstans? Går det att mäta sig till om termostathuset jordar som det ska?
Även rotor och fördelar lock är rengjort och ser fräscht ut.
Det som gör mig mest förbryllad är att den tänder till på startgas.
Den visar inte något tecken alls på att ens tända till, den bara dra runt på starten när man kör UTAN startgasen.
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Det här " Helt plötsligt börjar allt ljuset att blinka." Menade du att allt inklusive typ strålkastarna började blinka, eller var det alla varningslampor i mätarhuset som började blinka? Har du kollat felkoder?
Allt ljussken/belysning blinkade till snabbt, (inte varningslampor) sen slocknade alla ljus på hela bilen. Sen 1 sekund senare dog hastighetsmätaren. Den gick att köra några meter till innan vi valde att stänga av den med nyckeln.
Det sitter ett gammalt larm på den med startspärr, har också lurat på om det är nåt som bråkar där. Har fått instruktioner på
hur man ska koppla bort den så det ska göras imorgon.
Det finns inga felkoder lagrade heller, det har vi kollat. Fick även ett tips om att själva ECUn kan vara trasig? Kanske fått nån kortslutning, fundera på fukt skada kanske. Men det låter långsökt (iofs sitter den nere vid passagerarens fötter).
Efter alla startförsök så är batteriet helt tomt just nu, har testat med en booster samt startkablar och det har inte fungerat. Kanske kan vara värt att sätta i ett batteri från en annan fungerande bil för att utesluta?
Mekaniker säger att anledning till att bilen inte startar är för att spridarna inte öppnar och sprayar in bensin i motorn. Han har
dock ingen aning om vad det är som gör så att spridarna inte fungerar....
Tack för alla tips!!
Det sitter ett gammalt larm på den med startspärr, har också lurat på om det är nåt som bråkar där. Har fått instruktioner på
hur man ska koppla bort den så det ska göras imorgon.
Det finns inga felkoder lagrade heller, det har vi kollat. Fick även ett tips om att själva ECUn kan vara trasig? Kanske fått nån kortslutning, fundera på fukt skada kanske. Men det låter långsökt (iofs sitter den nere vid passagerarens fötter).
Efter alla startförsök så är batteriet helt tomt just nu, har testat med en booster samt startkablar och det har inte fungerat. Kanske kan vara värt att sätta i ett batteri från en annan fungerande bil för att utesluta?
Mekaniker säger att anledning till att bilen inte startar är för att spridarna inte öppnar och sprayar in bensin i motorn. Han har
dock ingen aning om vad det är som gör så att spridarna inte fungerar....
Tack för alla tips!!
-
Micha-J
- Bil: ED9 B18C
- Namn: Michel Jansson
Vet inte om jag är helt säker men tror.. Immobliser kom efter 97, och immoblisern "sköter" spridarna, vågar inte svara helt hundra på detta, men har för mig det är så.
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
-
GamoorZ
- Bil: Civic Ep3 -05
- Namn: Hampus Sampson
Vet att vissa Volvobilar har haft mycket problem med sina kontaktstycken mellan "antennringens (tändningen)" kontaktstycke till immons kontaktstycke, och vissa har löst det genom att använda elektronikrengöring mellan dessa komponenter. Vissa har också bytt hela antennringen men fått samma problem något år efter igen.Vet inte om detta löser något men en idé att testa kanske?
Hampus Sampson
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Min prelude betedde sig _exakt_ sådär när generatorn gav upp. Däremot gick den att köra en kort stund om man laddade batteriet över natten. När det sen var tomt började varvräknare och hastighetsmätare flippa ur och kort därpå dog bilen. Hade även liknande fel när tändningslåset glappade.
Låter ju dock som att det är nåt annat vajsing ändå om spridarna inte funkar men allt annat. Du kan alltså dra runt startmotor och allt. Har du fått igång alla lampor igen också?
Låter ju dock som att det är nåt annat vajsing ändå om spridarna inte funkar men allt annat. Du kan alltså dra runt startmotor och allt. Har du fått igång alla lampor igen också?
En liten update här.
Laddade batteriet helt över natten och satte i. Ingen skillnad.
Kopplade bort det eftermonterade larmet och startspärren som satt i det, ingen skillnad. Prövat med andra nycklar och det
hjälpte inte heller, har testat att jorda om kablar som såg taskiga ut, fungerade inte heller.
Testat annan fördelare också, kollat varenda kabel mellan ECU och spridare och alla ser hela ut, går det att mäta
på några specifika kontakter vid ECUn för att kolla så signal går fram till spridarna?
Vi plockade av spridarna och testade och alla 4 öppnar om man kopplar 12v till dem. Det finns ström hela vägen fram i kontakten som sitter fast på spridarna också.
Men det är precis som om spridarna inte fattar att det är dags att öppna när man vrider om nyckeln???
Den startar på startgas och då lyser allt som det ska, under den lilla stund som bilen är igång dvs. Den dör ganska
omgående när den sugit i sig all startgas. Utan startgas så drar man bara runt startmotorn och tuggar på ändå tills batteriet är slut
Var sitter original imobilizern på en Honda Civic ( om det ens finns någon orginal? )? För är det så att den "sköter" spridarna och inte pumpen/tändingen så kanske jag ska kolla om något ser galet ut vid den och vid tändningslåset?
Tack som fan för alla tips änsålänge!!
Laddade batteriet helt över natten och satte i. Ingen skillnad.
Kopplade bort det eftermonterade larmet och startspärren som satt i det, ingen skillnad. Prövat med andra nycklar och det
hjälpte inte heller, har testat att jorda om kablar som såg taskiga ut, fungerade inte heller.
Testat annan fördelare också, kollat varenda kabel mellan ECU och spridare och alla ser hela ut, går det att mäta
på några specifika kontakter vid ECUn för att kolla så signal går fram till spridarna?
Vi plockade av spridarna och testade och alla 4 öppnar om man kopplar 12v till dem. Det finns ström hela vägen fram i kontakten som sitter fast på spridarna också.
Men det är precis som om spridarna inte fattar att det är dags att öppna när man vrider om nyckeln???
Den startar på startgas och då lyser allt som det ska, under den lilla stund som bilen är igång dvs. Den dör ganska
omgående när den sugit i sig all startgas. Utan startgas så drar man bara runt startmotorn och tuggar på ändå tills batteriet är slut
Var sitter original imobilizern på en Honda Civic ( om det ens finns någon orginal? )? För är det så att den "sköter" spridarna och inte pumpen/tändingen så kanske jag ska kolla om något ser galet ut vid den och vid tändningslåset?
Tack som fan för alla tips änsålänge!!
Senast redigerad av Jesper87 den 18 januari 2014, 17:37, redigerad totalt 2 gång.
- Axzza
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Lasse Wilhelmsson
Det enda jag känner till är den här brytaren till bensinen, vet inte hur den fungerar eller exakt vad den gör men jag vet att det finns en brytare bakom handskfacket till vänster som ska stänga av något vid en krock.
Gissningsvis bryter den väll strömmen till pumpen så ingen bensin ska antändas.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Ängelholm
Jo den brytaren har jag hittat, man kan trycka ner den men jag vet inte riktigt hur den "fungerar" så att säga??Axzza skrev:Det enda jag känner till är den här brytaren till bensinen, vet inte hur den fungerar eller exakt vad den gör men jag vet att det finns en brytare bakom handskfacket till vänster som ska stänga av något vid en krock.
Har kollat krockbrytaren och den är nertryckt, testade bygla kontakten med. Prövat jorda om alla kablar jag kan hitta i motorutrymmet.
Idag testade vi även med en annan ECU. Inget har fungerat!
Det ENDA som får den att starta är startgas, dvs ingen soppa går in i motorn.
Jar har hittat original immobilizern, men vet inte hur jag ska kolla om den fungerar, de är en svart box under ratten med en kabel till tändningslåset och en som går ut i kabelhärvan.
Om den "bryter", då borde den väl inte dra runt på starten ens? Utan det händer inget om man vrider nyckeln.
Har kollat av felkoder igen och det finns inga.
Vad är det på en Honda Civic som ger signal till spridarna att öppna? Kamaxelgivare eller vevaxelgivare, kan dessa vara orsaken? Går det att kolla så dessa fungerar?
Fler tips?
Idag testade vi även med en annan ECU. Inget har fungerat!
Det ENDA som får den att starta är startgas, dvs ingen soppa går in i motorn.
Jar har hittat original immobilizern, men vet inte hur jag ska kolla om den fungerar, de är en svart box under ratten med en kabel till tändningslåset och en som går ut i kabelhärvan.
Om den "bryter", då borde den väl inte dra runt på starten ens? Utan det händer inget om man vrider nyckeln.
Har kollat av felkoder igen och det finns inga.
Vad är det på en Honda Civic som ger signal till spridarna att öppna? Kamaxelgivare eller vevaxelgivare, kan dessa vara orsaken? Går det att kolla så dessa fungerar?
Fler tips?
-
Okyu

- Namn: Kangwook Yu
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Bilen startar på startgas, vilket betyder atts pridarna inte öppnar men gnista finns.
Du nämner att du har ~12v när du mäter på spridarkontakten, vilket oftast betyder att tändlås o mainrelä funkar,
för main relä skickar + (plus) till spridarna, o ecu jordar spridarna.
jordningen av spridarna bestäms av ecu som får signaler från sensorerna i fördelaren.
Det jag skulle göra är att felsöka sensorerna i fördelaren o immobilizern (inte nödvändigtvis i den ordningen.)
Det finns några sätt att gå förbi immobilizern för diagnostik syfte, ett är ett chip ett annat är tex OBD1 ecu.
hur du felsöker fördelaren?
Bli medlem, ladda ner en wsm (workshopmanual) från forumet, eller sök på nätett (finns, var tror du vi har hittat dom som finns på forumet
) finns också många site med guider på howto
hope it make sense, klurigt att skriva med för många öl i kroppen
mvh okyu
Du nämner att du har ~12v när du mäter på spridarkontakten, vilket oftast betyder att tändlås o mainrelä funkar,
för main relä skickar + (plus) till spridarna, o ecu jordar spridarna.
jordningen av spridarna bestäms av ecu som får signaler från sensorerna i fördelaren.
Det jag skulle göra är att felsöka sensorerna i fördelaren o immobilizern (inte nödvändigtvis i den ordningen.)
Det finns några sätt att gå förbi immobilizern för diagnostik syfte, ett är ett chip ett annat är tex OBD1 ecu.
hur du felsöker fördelaren?
Bli medlem, ladda ner en wsm (workshopmanual) från forumet, eller sök på nätett (finns, var tror du vi har hittat dom som finns på forumet
hope it make sense, klurigt att skriva med för många öl i kroppen
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Haha , makes sense 
Som någon skrev i början av tråden, fördelaren, då byta vi dock bara själva "plastlocket". Jag insåg nu att det sitter en givare innuti hela fördelarklumpen.
Tack som fan Okyo för tipsen! Ska kolla i wsm för att luska ut hur jag ska felsöka fördelaren, alternativt att jag åker ut på skroten och lånar en hel klump och sätter på för att testa (om det nu inte är nån kabel som är vajsing).
Även immobilizern kanske jag ska slå ett öga till på, och försöka komma förbi dvs.
Som någon skrev i början av tråden, fördelaren, då byta vi dock bara själva "plastlocket". Jag insåg nu att det sitter en givare innuti hela fördelarklumpen.
Tack som fan Okyo för tipsen! Ska kolla i wsm för att luska ut hur jag ska felsöka fördelaren, alternativt att jag åker ut på skroten och lånar en hel klump och sätter på för att testa (om det nu inte är nån kabel som är vajsing).
Även immobilizern kanske jag ska slå ett öga till på, och försöka komma förbi dvs.
Haha kanske ska avsluta tråden med hur allt löste sig.
Det slutade med att jag lämnade in bilen till Honda eftersom det enda kvar som vi var osäkra på var immobilizern.
Så efter några timmar på honda så konstaterades ett KABELBROTT vid en "stöpsel" under insuget, så det lagade kabeln och visp så startade bilen. Kablen gick såklart till immobilizern, så felet var helt klart relaterat till den.
Tack för all hjälp
Det slutade med att jag lämnade in bilen till Honda eftersom det enda kvar som vi var osäkra på var immobilizern.
Så efter några timmar på honda så konstaterades ett KABELBROTT vid en "stöpsel" under insuget, så det lagade kabeln och visp så startade bilen. Kablen gick såklart till immobilizern, så felet var helt klart relaterat till den.
Tack för all hjälp