Bromsbelägg - OEM vs. ? (EP3)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Herman
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 juli 2012, 20:24
Bil: CTR -05
Namn: Herman Holmberg

21 mars 2014, 12:58

Hej,

Blir till att investera i nya belägg.

Förhoppningsvis blir det nån bankörning eller två i vår/sommar (nybörjare med gatdäck, F1 Assymetric)

Räcker OEM-belägg för några varv (typ 3-4) på bana? Min spontana tanke är att däcken sätter stopp före beläggen. När jag gjorde min första bankörning i förfjol så var det ju inte så mycket kvar av kines-lågbudgetdäcken (berodde väl mest på mitt körsätt kanske ;) Det sitter någon typ av ferodo-belägg på nu.

Har pratat lite med Pean och de rekommenderar Xp8 fram samt Stoptech bak.

Är det stor nackdel att köra med dessa på gata, då det ändå är där som jag kommer köra mest? Är det någon ide med OEM?
Herman Holmberg
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

21 mars 2014, 13:09

OEM funkar bra tillsammans med gatdäck.
Visst är tex XP8 att föredra.

EP3orna brukar slita som fan bak, så det enda med bak anser jag är att man har i princip nya där i början av säsongen och kontrollmäter de ofta/har med nya till banan så man kan byta.


Välkommen tillbaka till banan :) för det va väl samma Herman som åkte med mig i elbilen på kullen?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Herman
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 juli 2012, 20:24
Bil: CTR -05
Namn: Herman Holmberg

21 mars 2014, 13:33

Tjena!

Ajjemen det var jag som åkte med. Episka varv då det var första gången jag satte foten på en bana :)

Hmm ok. Får se lite hur det blir med beläggen då. Kostnadsmässigt verkar det inte skilja extremt mycket. Det var mest gnissel och skivslitage/livslängd på beläggen jag undrade över.

Kanske blir till att testa OEM bara för att!
Herman Holmberg
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5203
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

21 mars 2014, 14:55

jag har kört XP8 ganska mycket på gatan, tyckte inte de va sämre än OEM.
Kolla Pmu HC annars. De kör jag nu och många tycker de är bättre än Xp8orna. Jag har inte kört bana med Pmu än. (Eller Project μ som de egentligen heter...)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

21 mars 2014, 15:24

Ep3 kör med fördel S2000-belägg om man köper org, lite vassare än EP3.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

21 mars 2014, 16:53

Körde med stoptechs standardbelägg istället för s2000 på min EP3 och jag tyckte att det var snäppet bättre än s2000 beläggen och kostar mindre. Dammar lite mer dock. Köpte på peansweden.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Herman
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 juli 2012, 20:24
Bil: CTR -05
Namn: Herman Holmberg

21 mars 2014, 17:04

Hmm. Intressant. Kanske skulle satsa på Stoptech då. Klarar de 2-3 varv på bana? Herrn på Pean tyckte väl inte jag skulle räkna med det. Men vet ju inte exakt vad det innebär när han säger så.. Det är väl inte direkt så de faller i två delar efter två varv ;)
Herman Holmberg
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

21 mars 2014, 17:18

Nja. Men du kommer vilja köra mer än två varv ;)
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1071
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna <--> Örebro

21 mars 2014, 18:17

pasen skrev:Nja. Men du kommer vilja köra mer än två varv ;)
Garanterat, instämmer!
the trackdevil will get ya!


mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1337
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

21 mars 2014, 18:25

Okyu skrev:
pasen skrev:Nja. Men du kommer vilja köra mer än två varv ;)
Garanterat, instämmer!
the trackdevil will get ya!


mvh okyu
Jag kör med stoptech skivor + belägg. Jag är nöjd än så länge. inte så ruskigt dyrt heller.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Skriv svar