Integra ECU -98

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Ulfgwestman
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2014, 19:07
Bil: Integra Type R -98
Namn: Ulf Westman
Ort: Skövde

Tja!
Ny på forumet, köpte mig en Integra type R ifrån 98 för ett par månader sedan och är helt såld!

Problemet som är att vid besiktning så var allt prima tills vi kom till avgasvärdena.
Provat med fulingar som miljöbränsle etc men inget gav något resultat.
Haft inne den på felsökning/rengöring men inget har gett något resultat.
Det dom kom fram till är att den antagligen får för mycket bränsle än vad den kan förbränna.
Tidigare ägare har låtit chippa bilen, jag har kvar orginalchippet men det finns ingen som vågar löda om det
åt mig för det är lött direkt på kortet.
Frågorna är som så:
Någon som har en bild på en orginalbox för att se om chippet sitter i en socket?
Vart kan jag få tag på en box till vettigt pris?
ev. feedback eller allmän hjälp uppskattas!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Välkommen!

Hur långt har den gått och hur ser värdena ut?
Robin Persson |
Ulfgwestman
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2014, 19:07
Bil: Integra Type R -98
Namn: Ulf Westman
Ort: Skövde

Mätarställning: 186540


CO: 0,8(0,5) HC: 283(100)
CO2500: 0,9(0,3) LAMBDA 1,4 (0,97-1,03)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Sitter det en originalkatt på?
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Om jag inte har helt fel så ska chippade ecu inneha ett motstånd man kan lödda bort för att den ska återgå till standard inställning.
Skriv gärna vad det är för ecu också. Ska st på sidan av ecu på etiketten. P73 är det original men kan vara utbytt.

Kolla även efter avgasläckage då du har ett högt lambda.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Alex_s
Inlägg: 573
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

Går ju på tok för tunnt
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Ulfgwestman
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2014, 19:07
Bil: Integra Type R -98
Namn: Ulf Westman
Ort: Skövde

Det sitter ingen orginalkatt på.
körde den riktigt varm innan om det är det du fiskar efter :)

Har inte boxen hos mig, men kan hämta den imorgon om det är avgörande.
Den är hos en som ev. ska löda om det men han är osäker som fan då det ska yt-lödas.
Han pratade om några resistorer men det var 0:or så de fyller ju ingen funktion om man skulle löda bort dem.
Kanske inte är de du syftar på, dessa satt på baksidan under chippet.
Tror ej dom har bytt motstånd heller för de har bara tagit bort och satt dit ett nytt chipp.
Ulfgwestman
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2014, 19:07
Bil: Integra Type R -98
Namn: Ulf Westman
Ort: Skövde

Alex_s skrev:Går ju på tok för tunnt

Haha tror ej det då kolvarna och tändstift är fuktiga efter körning ;)
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Inlägg: 2762
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 85 times
Been thanked: 42 times

Köp en chipad P28 och be Jim´s tuning bränna en chip åt dig.

Vad är gjort på bilen eftersom den är chipad?
Oskar Johansson
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Ulfgwestman
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 maj 2014, 19:07
Bil: Integra Type R -98
Namn: Ulf Westman
Ort: Skövde

Enda märkbara är extraktorgrenrör 4.1 och 2.5" hela vägen,
föregående ägare gillade visst att få huvudvärk.

den är chippad från 190 - 210 HK
Vtec går in vid 6k varvstopp vid 10k

det är väl det chippet gjort.

Sitter laddtrycksmätare i A-stolpen.
Antagligen så har de haft planer på att turbokonvertera eller så har den
varit det. där av vill jag ha orginalchippat.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5578
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Är där inte gjort något med motorn är det varvstoppet helt kass ur flera synpunkter.
Ingen effekt ökning.
Valvefloat lär det bli
Ovala storända på stakarna så den dödar lagerna
Eller så ger en vevlagerbult upp...

Om det är ett universalchip så i bästa fall, räkna med samma effekt, oftast tappar man hk med dom.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Alex_s
Inlägg: 573
Blev medlem: 24 januari 2012, 22:22
Namn: Alexander Sjögren
Ort: Helsingborg

Ulfgwestman skrev:
Alex_s skrev:Går ju på tok för tunnt

Haha tror ej det då kolvarna och tändstift är fuktiga efter körning ;)
vid din avgasmätning gick bilen för tunnt, eller så har du ett ganska kraftigt avgasläckage.
_________
Alexander Sjögren
0736436114
"Old hondas never die, they just get faster"
Användarvisningsbild
Robban32
Inlägg: 1765
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

Nog mest troligt ett avgasläckage om man tittar på de andra värdena.
Robert Nilsson #233
Skriv svar