har ni ett svagt transmitionsljud i era ctr ep3 ??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Dennis86
Bil: Type r ep3
Namn: Dennis Larsson

Har märkt att ja har ett svagt transmisionsljud /skorr på samtliga växlar och mest vid motorbroms.
Låter inget när ja frikopplar o gasar eller dyll endast när ja får rullning på bilen. Låter också mer när den är kall.
Hade ett liknande ljud i min impreza en gång i tiden men de var för att ja körde polyretanbusningar till diffklumpen.. tänkte ifall honda hade hårda växellådsbusningar orginal eller nått..
JimmyW92
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström

Dennis86 skrev:Har märkt att ja har ett svagt transmisionsljud /skorr på samtliga växlar och mest vid motorbroms.
Låter inget när ja frikopplar o gasar eller dyll endast när ja får rullning på bilen. Låter också mer när den är kall.
Hade ett liknande ljud i min impreza en gång i tiden men de var för att ja körde polyretanbusningar till diffklumpen.. tänkte ifall honda hade hårda växellådsbusningar orginal eller nått..
Har precis samma problem med min, dock fundersam på om det är plasten som ligger över grenröret som skramlar men uppar denna och hoppas på uppmärksamhet ;)

Ska gå igenom alla skruvar och bultar och kolla så allt sitter när tid finnes.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Okyu
HPC Guld Medlem
Namn: Kangwook Yu
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Dennis86 skrev:Har märkt att ja har ett svagt transmisionsljud /skorr på samtliga växlar och mest vid motorbroms.

lösa fjädrar på kopplings lamellen kanske?

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Dennis86

har haft min uppe på lift och känt på varenda skrammel plåt. men allt sitter. förutom den på katalysatorn men den ger ifrån sig ett annat ljud. de skumma e att när motorn e varm så tystnar de lite. Men visst kan de va kopplingen . Har bytt endel volvo lammeler som skramla dock låter dem mer som ett knackade . Detta låter mer som ett skårrande. Vet att urtrampningslager e rätt sopiga på honda (av tidigare erfarenhet). Funderar på om diffen kan skorra i den(?) Hur bra e diffarna i ctr? lager i lådan?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Okyu skrev:

lösa fjädrar på kopplings lamellen kanske?

mvh okyu
Det är ju standardfel på s2000, kan tänka mig att det kan finnas på andra modeller med. Lägg upp en video?
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En barnsjukdom på ep3or var ett vinande ljud på 4:ans vxl. Alla andra växlar var tysta dock.
Dennis86

som sagt så låter de på samtliga växlar. Tror inte kameran kommer registrera ljudet. snarare bara mitt öra. De e inget högt ljud . Men eftersom man jobbar med just växellådor o motorer på volvo såbreagerar man ju på sånt.
JimmyW92
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström

Malkolm skrev:En barnsjukdom på ep3or var ett vinande ljud på 4:ans vxl. Alla andra växlar var tysta dock.
Min har det vinande ljudet men även på 6an, upptäckte dock att femman var tyst (men den får för sig att hoppa ur ibland istället) och på fyran kommer vinljudet. Ska försöka hinna med och kolla växellådsoljan idag, men har inget att fylla på med än men är det för lite får den ju stå ett tag tror jag.

Jag tycker att det inte borde vara nånting runt kopplingen som låter i min då hela kopplingssatsen är relativt nybytt. Men vem vet...

Kan lägga till att växelspaken glappar rätt hårt så det blir ju nya bussningar från tegiwai samtidigt som det kommer nya belägg och lite smått och gott.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Skriv svar