Bygga om orginal luftfilterbox ep3 type r ??
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 30 september 2014, 21:13
- Bil: Type r ep3
- Namn: Dennis Larsson
- Ort: angered
Hej !
Jag tänkte plocka ner o ev bygga om min orginalbox.
Läst att den stryper en hel del.
Tänkte köpa ett bättre insatsfilter och öpnna upp burken lite.
Den måste ju vara bättre än ett öppet filter som suger varmluft eller massa vatten från hjulhuset?
Någon som testat att bygga om sin burk ? Någon som testat köra i dyno o sett om de ger nått ?
MVH Dennis
Jag tänkte plocka ner o ev bygga om min orginalbox.
Läst att den stryper en hel del.
Tänkte köpa ett bättre insatsfilter och öpnna upp burken lite.
Den måste ju vara bättre än ett öppet filter som suger varmluft eller massa vatten från hjulhuset?
Någon som testat att bygga om sin burk ? Någon som testat köra i dyno o sett om de ger nått ?
MVH Dennis
-
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Stötte på detta för ett tag sedan på Hondatas hemsida: http://www.hondata.com/techkseriesairboxmod.html
Kan väl vara värt att läsa.
Sedan tror jag inte att någon på klubben kör med modifierad burk. De flesta kör nog något slags öppet filter.
AEM eller Injen tex som går ner vid kofångaren är poppis och ska ge lite nog.
Själv kör jag med ett varmluftskitt som sitter där originalburken ligger, AEM v2
Kan väl vara värt att läsa.
Sedan tror jag inte att någon på klubben kör med modifierad burk. De flesta kör nog något slags öppet filter.
AEM eller Injen tex som går ner vid kofångaren är poppis och ska ge lite nog.
Själv kör jag med ett varmluftskitt som sitter där originalburken ligger, AEM v2
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Har du ett Cai monterat på bilen kör man inte i vattenpölar och därmed suger det inte något vatten.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 30 september 2014, 21:13
- Bil: Type r ep3
- Namn: Dennis Larsson
- Ort: angered
lowpass skrev:Stötte på detta för ett tag sedan på Hondatas hemsida: http://www.hondata.com/techkseriesairboxmod.html
Kan väl vara värt att läsa.
Sedan tror jag inte att någon på klubben kör med modifierad burk. De flesta kör nog något slags öppet filter.
AEM eller Injen tex som går ner vid kofångaren är poppis och ska ge lite nog.
Själv kör jag med ett varmluftskitt som sitter där originalburken ligger, AEM v2
Tackar för infon ! Sökt själv men inte hittat något så detta va bra
Blir till att plocka ner den såga och borra lite
Beställer även ett annat filter med bättre flöde.
Måste ju vara bättre o ha boxen kvar då den inte suger in varmluft och håller vatten och fukt borta .
Är de själva boxen som är strypningen ? Har sätt att de finns siliconrör på bla ebay o köpa till boxen. Men finner inte röret/slangen som någon direkt strypning så förstår inte idén kring o byta den.
Dessutom e orginal slang mkt grövre än den på ebay.
- JDM-Junior
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
- Ort: Ängelholm
Har kört med Hondata-mod på OEM-luftburk, dock med original filter. Visst kändes den något piggare men inte i närheten av vad du får med ett CAI. Gillar man OEM-looken så kör hårt, det kostar typ gratis och skadar ju ingenting, men som sagt så ger ett ordentligt CAI mycket mer, både ljudmässigt och prestandamässigt.
JDM - all day, every day
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Vatten från hjulhuset når aldrig filtret, såvida skärmen i hjulhuset sitter där det skall.
För att få in vattnet i insuget så krävs det ca 3 dm vattenpöl.
Skulle man nu köra i dödspölen ändå bör man innan ha monterat ett "bypass valve".
Det är ett extra filter som man sätter högre upp på röret.
Dränker man då röret så suger den istället luft från det.
För att få in vattnet i insuget så krävs det ca 3 dm vattenpöl.
Skulle man nu köra i dödspölen ändå bör man innan ha monterat ett "bypass valve".
Det är ett extra filter som man sätter högre upp på röret.
Dränker man då röret så suger den istället luft från det.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- MiWi
- Inlägg: 393
- Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
- Ort: Sundbyberg
Så länge du inte leker ubåt med bilen så går det utan hinder. Att köra i ösregn och använda bilen som vanligt är inget hinder med CAI, min bil gick med föregående ägare även vintertid med CAI.Dennis86 skrev:En obrukbar bil med andra ord en bil ska tåla vatten! Den SKA körasturbobulten skrev:Har du ett Cai monterat på bilen kör man inte i vattenpölar och därmed suger det inte något vatten.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
- K.Larsson84
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
- Namn: Kristoffer Larsson
- Ort: Lund
vill du ha oem burken kvar finns denna som ska ger mer luft in i burken dok måste du ha ep3 med faceliften för att passa vet inte vilen du har http://fiberworxonline.com/index.php?ro ... uct_id=202
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 30 september 2014, 21:13
- Bil: Type r ep3
- Namn: Dennis Larsson
- Ort: angered
Tack för alla svar ! Jag ska plocka ner burken och öppna upp . Ska se om de även går att göra mer än de linken visa.
Köper även ett insatsfilter av typ pipercross eller k&n . Dem kostar inget i princip så värt ett försök.
Ville mest se vart strypningarna satt .
Är ju ingen direkt raketforskning kring ett filter kan jag ju tycka....
Hoppas ja får ljudet och bli lite manligare också
Köper även ett insatsfilter av typ pipercross eller k&n . Dem kostar inget i princip så värt ett försök.
Ville mest se vart strypningarna satt .
Är ju ingen direkt raketforskning kring ett filter kan jag ju tycka....
Hoppas ja får ljudet och bli lite manligare också
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
På Cai systemen är rören avstämda mot resonansljuden för bästa luftflöde!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd