Dålig koppling?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Alexander
Bil: Prelude BB3
Namn: Alexander Pedersen

Har lite problem med kopplingen på min Prelude. När jag körde den till garaget efter köp så märkte jag inte mycket mer än att kopplingen tog lite högt, men jag funderade inte så mycket över det eftersom den inte slirade eller någonting. Nu när jag haft den stående för renovering av bromsar och skulle provköra så märkte jag att den vid ninjaväxlingar varvar upp mer och sakta sjunker till varvtalet som matchar hastigheten sen. Är fullständigt värdelös på att förklara men ska försöka hitta en video på det.

Jag har alltså inte märkt att kopplingen slirar när man lägger sig på gasen eller när man växlar normalt, utan det är endast vid ninjaväxlingar. Skulle det kunna vara att kopplingen inte hinner "koppla ur sig" eller vad fasen man säger? I och med att den tar precis högst upp?

Jag befarar att det är kopplingen som är kaputt, men jag tänkte att det var bäst att höra här först då det är ett ganska stort jobb att byta koppling för en inkompetent hobbymekare som mig. Kanske någon till och med har lite tips eller en guide på hur man går tillväga? :)
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Prova att medvetet slira på kopplingen vid fullgas. Tryck ner pedalen lite så den slirar och se hur snabbt den återfår greppet. Sjunker den sakta i varv så är den förmodligen kass. Lossa damasken vid kopplingsarmen och se om det är onormalt mycket damm och fibrer ifrån kopplingen där.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

Det låter ju som kopplingen börjar vara slut, men en sak du kan testa är att ändra slaglängden på kopplingspedalen så den tar lägre ner, kan ju hända att den bara tar så högt upp att den inte helt frikopplar och bygger tryck vid slavcylindern, som till sist ställer till så att den slirar. Finns en bult du kan lösa som du ser om du kollar upp vid pedalen där du kan ändra slaglängden på pedalen lite.
Alexander
Bil: Prelude BB3
Namn: Alexander Pedersen

Ska prova era metoder när jag är i garaget nästa gång! Men troligtvis är det kopplingen som börjar ge sig, får se hur länge den håller.. Är inte så pepp på att byta koppling just nu, ska börja med att justera slaglängden som du skrev Accord23isr samt byta vätska och lufta kopplingen. Blir det inte bättre då får jag se om jag vågar mig på ett kopplingsbyte själv.
Vad för vätska är det jag ska fylla på till kopplingen förresten? Har läst DOT 4 bromsvätska med är osäker.

Och jag kan lika gärna passa på att fråga nu när jag ändå är i farten, vad är det för växellådsolja jag ska ha i min bil? Har för mig att det är en M2J4 låda.
Accord23isr

Alexander skrev:Ska prova era metoder när jag är i garaget nästa gång! Men troligtvis är det kopplingen som börjar ge sig, får se hur länge den håller.. Är inte så pepp på att byta koppling just nu, ska börja med att justera slaglängden som du skrev Accord23isr samt byta vätska och lufta kopplingen. Blir det inte bättre då får jag se om jag vågar mig på ett kopplingsbyte själv.
Vad för vätska är det jag ska fylla på till kopplingen förresten? Har läst DOT 4 bromsvätska med är osäker.

Och jag kan lika gärna passa på att fråga nu när jag ändå är i farten, vad är det för växellådsolja jag ska ha i min bil? Har för mig att det är en M2J4 låda.
DOT 4 ska du kasta i.
Växellådsoljan kan du kolla i boken men det är väll 10w-40 eller nått, helst kastar du i Hondas egna växellådsolja om du har nära till en återförsäljare.
Användarvisningsbild
Bullet---
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

Finns ingen anledning att röra justeringen till pedalen om den nu inte har lossnat helt. Pedalen har sin originalläge och det är ingen idé att röra den om du nu märkt att kopplingen slirar. Och hydraulvätskan till kopplingen kan du ju byta OM det behövs, heller inget som gör att den börjar slira.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Accord23isr

Bullet--- skrev:Finns ingen anledning att röra justeringen till pedalen om den nu inte har lossnat helt. Pedalen har sin originalläge och det är ingen idé att röra den om du nu märkt att kopplingen slirar. Och hydraulvätskan till kopplingen kan du ju byta OM det behövs, heller inget som gör att den börjar slira.
Då jag bytte koppling på min Accord så tog den först högt som fan, och efter en stunds körning så slirade kopplingen, då jag kände på slavcylindern så kunde man knappt röra den med handen för att det samlades tryck där pga att kopplingen tog så högt att den inte frikopplade helt. Kollade då på justeringen på pedalen och antagligen hade nån, nångång i tiden tyckt att han skulle ändra slaglängden på pedalen, vilket då inte nya kopplingen tyckte om alls. Bara att ställa rätt så var det fixat.

Men om det nu är helt klart att kopplingen frikopplar helt så är det ju såklart bara att byta koppling.
Skriv svar