Nervös bak, extra antireligion bar lösningen?
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
- Bil: Civic Type-R -08
- Namn: Ronnie Bergqvist
- Ort: Jönköping
Tjena!
Upplever min CTR Fn2 smått nervös vid högre hastigheter... Räcker med 110 km/h för att märkbart känna att den ålar sig lite smått.
Funderade först på om det är bakvagsbussningarna som börjar ge sig, men fått lite kalla fötter då många tycks få missljud efter ett tag med polyurethan bussningar som ska ge stabilitet jämfört med vanliga gummibussningar.. Såg då att det finns anti roll bars att köra o montera i fjädertallrikarna.
Mina frågor är då,
Hur får man baken, med original dämpare att kännas stabilare?
Någon som bytt bakvagsbussningarna och kan berätta skillnaden?
Kan en anti roll bar hjälpa nervositeten i bakändan?
Skulle va kul och höra vad ni tänker.
Ha det så gott!
Upplever min CTR Fn2 smått nervös vid högre hastigheter... Räcker med 110 km/h för att märkbart känna att den ålar sig lite smått.
Funderade först på om det är bakvagsbussningarna som börjar ge sig, men fått lite kalla fötter då många tycks få missljud efter ett tag med polyurethan bussningar som ska ge stabilitet jämfört med vanliga gummibussningar.. Såg då att det finns anti roll bars att köra o montera i fjädertallrikarna.
Mina frågor är då,
Hur får man baken, med original dämpare att kännas stabilare?
Någon som bytt bakvagsbussningarna och kan berätta skillnaden?
Kan en anti roll bar hjälpa nervositeten i bakändan?
Skulle va kul och höra vad ni tänker.
Ha det så gott!
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Börja med en hjulinställning säger jag har precis gjort det på min FN2 och den går jättefint på vägen!
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Jag monterade polyester bussningar samt krängare bak. Blev klart bättre vägkänsla, mindre krängningar samt stabil i högre hastigheter. Dock hade bilen Tein coilovers.
Som det nämndes innan behöver man schimsa bakvagnen ( Eibach) för annan camber och toe in/out.
Ett annat trick är att plocka ur baksätet...
Som det nämndes innan behöver man schimsa bakvagnen ( Eibach) för annan camber och toe in/out.
Ett annat trick är att plocka ur baksätet...
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
- Bil: Civic Type-R -08
- Namn: Ronnie Bergqvist
- Ort: Jönköping
Hej!
Tack för alla svar!
@Erajk, gjorde detta i augusti, med sprillans nya sommardäck, och har nya vinterdäck också.. men vinterdäck är vinterdäck, svajar alltid extra, men även med sommardäck så är det inte helt stabilt...
@fonzeka / anno - polybussningar kanske är onödigt då om man schimsar bakvagnen och får bättre inställingar? Jag menar, bilen känns ju hård i övrigt.. så den borde inte kännas svajig..
Vet ni någon som kan hjälpa mig med en sån här inställning?
Ska se över bakvagnen på Torsdag, så dom inte är slut, men något måste göra... Synd med en lite snabbare bil som kränger vid minsta vindpust på motorvägen
Ha det gott!
Tack för alla svar!
@Erajk, gjorde detta i augusti, med sprillans nya sommardäck, och har nya vinterdäck också.. men vinterdäck är vinterdäck, svajar alltid extra, men även med sommardäck så är det inte helt stabilt...
@fonzeka / anno - polybussningar kanske är onödigt då om man schimsar bakvagnen och får bättre inställingar? Jag menar, bilen känns ju hård i övrigt.. så den borde inte kännas svajig..
Vet ni någon som kan hjälpa mig med en sån här inställning?
Ska se över bakvagnen på Torsdag, så dom inte är slut, men något måste göra... Synd med en lite snabbare bil som kränger vid minsta vindpust på motorvägen
Ha det gott!
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Kommer hem om någon dag. Då kan jag lägga upp protokollet på min inställning också, så har vi något att jämföra med
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Saknar det gamla T9 tangentbordet!hixen1987 skrev:Haha det är T9:s egna antiroll bar
Ibland är tekniken fantastisk!!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Köp camberbultar fram, positiv camber genererar ingen körglädje.
Toe ser lite skum ut i bak tycker jag.
Toe ser lite skum ut i bak tycker jag.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Sjusterat höger bakhjul, så får du en ny bil!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
- Bil: Civic Type-R -08
- Namn: Ronnie Bergqvist
- Ort: Jönköping
Okej trevligt, då kanske roten till problemet är funnet!
Bor i Jönköping, ingen som tips på ställe man kan få hjälp med detta??
Tack för hjälpen allihopa, men ändå sjukt knepigt att det ha blivit så snett bak... :-/
Bor i Jönköping, ingen som tips på ställe man kan få hjälp med detta??
Tack för hjälpen allihopa, men ändå sjukt knepigt att det ha blivit så snett bak... :-/
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Det ska jag absolut göra!
Har för mig jag har -0.5 camber fram i alla fall. Det enda jag kommer ihåg
Har för mig jag har -0.5 camber fram i alla fall. Det enda jag kommer ihåg
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Valfri verkstad som kan göra hjulinställningar bör kunna lösa det.
I värsta fall kanske du får söka reda på nån guide på nätet och ta med och visa dem så de förstår vad som ska göras.
Här är i alla fall produkterna som du behöver, fram är kanske inget måste men det kommer kunna ge betydligt mer grepp i kurvorna om du kan justera till åtminstone -1 grad camber.
Bak http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=147
Fram http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=127
Går säkert att köpa via någon svensk firma också om du hellre föredrar det.
I värsta fall kanske du får söka reda på nån guide på nätet och ta med och visa dem så de förstår vad som ska göras.
Här är i alla fall produkterna som du behöver, fram är kanske inget måste men det kommer kunna ge betydligt mer grepp i kurvorna om du kan justera till åtminstone -1 grad camber.
Bak http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=147
Fram http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=127
Går säkert att köpa via någon svensk firma också om du hellre föredrar det.
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Är en del jobb att montera schims. Tro mig jag vet. Men det går. Tipset är att kolla vad du har för camber och toe in/out idag och räkna ut vilket schims du behöver alt. vill ha? Finns guide på nätet hur man demonterar och monterar dessa.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
- Bil: Civic Type-R -08
- Namn: Ronnie Bergqvist
- Ort: Jönköping
Precis, misstänker att det är ett litet hästjobb
Men om jag mäter ut detta, och då beställer rätt från tex. ABP Motorsport som jag så kan hjälpa till med detta, borde man logiskt sett inte ställa klart fram med camberbultar innan man påbörjar baken eller är det tvärt om?
Någon som kan rekommendera inställnignar, likt denna "fast road setup" som finns i England?
Tack tack!
Men om jag mäter ut detta, och då beställer rätt från tex. ABP Motorsport som jag så kan hjälpa till med detta, borde man logiskt sett inte ställa klart fram med camberbultar innan man påbörjar baken eller är det tvärt om?
Någon som kan rekommendera inställnignar, likt denna "fast road setup" som finns i England?
Tack tack!
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Camberbultarna fram är enkla att montera så det skulle du kunna göra själv innan du lämnar in bilen.
Ställ dem så fjäderbenets övre del lutar in mot motorn så mycket som det går. Be dem ställa toe på 0 och cambern på typ -1,5grad.
Bak kan du be dem ställa till 1,5mm toe in på vardera sida, lite mer eller mindre funkar nog bra det med men det viktiga är att det är lika på båda sidor.
Ställ dem så fjäderbenets övre del lutar in mot motorn så mycket som det går. Be dem ställa toe på 0 och cambern på typ -1,5grad.
Bak kan du be dem ställa till 1,5mm toe in på vardera sida, lite mer eller mindre funkar nog bra det med men det viktiga är att det är lika på båda sidor.
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Jag använder ju min FN2 som ren bruksbil så har inga märkvärdiga vinklar alls på min bil.
Såhär ser mina värden ut. Bilen är helt original
Såhär ser mina värden ut. Bilen är helt original
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
- Erajk
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Adolfsson
- Ort: VARBERG
Jag gjorde dock inte min inställning för att bilen betedde sig konstigt eller slet snett utan för att ratten stod snett
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
352whp - 300wnm
Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)