Nervös bak, extra antireligion bar lösningen?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Tjena!

Upplever min CTR Fn2 smått nervös vid högre hastigheter... Räcker med 110 km/h för att märkbart känna att den ålar sig lite smått.
Funderade först på om det är bakvagsbussningarna som börjar ge sig, men fått lite kalla fötter då många tycks få missljud efter ett tag med polyurethan bussningar som ska ge stabilitet jämfört med vanliga gummibussningar.. Såg då att det finns anti roll bars att köra o montera i fjädertallrikarna.

Mina frågor är då,

Hur får man baken, med original dämpare att kännas stabilare?
Någon som bytt bakvagsbussningarna och kan berätta skillnaden?
Kan en anti roll bar hjälpa nervositeten i bakändan?

Skulle va kul och höra vad ni tänker.

Ha det så gott!
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Börja med en hjulinställning säger jag :) har precis gjort det på min FN2 och den går jättefint på vägen!
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Erajk skrev:Börja med en hjulinställning säger jag :)
+1
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Då säger jag börja med att köpa shims så du kan justera något överhuvudtaget där bak.
Sen gör du en hjulinställning :)
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Jag monterade polyester bussningar samt krängare bak. Blev klart bättre vägkänsla, mindre krängningar samt stabil i högre hastigheter. Dock hade bilen Tein coilovers.

Som det nämndes innan behöver man schimsa bakvagnen ( Eibach) för annan camber och toe in/out.

Ett annat trick är att plocka ur baksätet...
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Hej!

Tack för alla svar!

@Erajk, gjorde detta i augusti, med sprillans nya sommardäck, och har nya vinterdäck också.. men vinterdäck är vinterdäck, svajar alltid extra, men även med sommardäck så är det inte helt stabilt... :P

@fonzeka / anno - polybussningar kanske är onödigt då om man schimsar bakvagnen och får bättre inställingar? Jag menar, bilen känns ju hård i övrigt.. så den borde inte kännas svajig..
Vet ni någon som kan hjälpa mig med en sån här inställning? :)

Ska se över bakvagnen på Torsdag, så dom inte är slut, men något måste göra... Synd med en lite snabbare bil som kränger vid minsta vindpust på motorvägen :-P

Ha det gott!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vad är en antireligion bar? :P
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Haha det är T9:s egna antiroll bar :P

Ibland är tekniken fantastisk!!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du redan gjort en hjulinställning så lägg upp en bild på protokollet så vi kan se hur hjulvinklarna såg ut.
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Kommer hem om någon dag. Då kan jag lägga upp protokollet på min inställning också, så har vi något att jämföra med :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

hixen1987 skrev:Haha det är T9:s egna antiroll bar :P

Ibland är tekniken fantastisk!!
Saknar det gamla T9 tangentbordet!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Fixar protokollet ikväll, och för en annan som toe/camber inte säger så hemskt mycket uppskattar all hjälp man kan få! :-)
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Nu ska vi se om bilderna syns, så kanske nån kan se om nåt står fel till. Bilen har gått 1400 mil sen detta, inga kantkörningar eller liknande.. :-)
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Bild
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Bild

Får be om ursäkt, men första gången jag testat ladda upp bilder :-)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Köp camberbultar fram, positiv camber genererar ingen körglädje.

Toe ser lite skum ut i bak tycker jag.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Sjusterat höger bakhjul, så får du en ny bil!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ja du behöver köpa shims så du kan justera toe bak, inte konstigt den ålar sig när det står så där snett :)
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Okej trevligt, då kanske roten till problemet är funnet! :-)
Bor i Jönköping, ingen som tips på ställe man kan få hjälp med detta??

Tack för hjälpen allihopa, men ändå sjukt knepigt att det ha blivit så snett bak... :-/
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

@erajk, lägg hemskt gärna upp en bild på din inställning när du landat hemma, kan va kul att se hur det skiljer mellan 2 originalbilar :-)
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Det ska jag absolut göra!
Har för mig jag har -0.5 camber fram i alla fall. Det enda jag kommer ihåg :P
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Om Jag formulerar mig såhär istället, vet ni om någon som håller på med shims och inställningar ni kan rekommendera?

Tack tack :-)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Valfri verkstad som kan göra hjulinställningar bör kunna lösa det.
I värsta fall kanske du får söka reda på nån guide på nätet och ta med och visa dem så de förstår vad som ska göras.
Här är i alla fall produkterna som du behöver, fram är kanske inget måste men det kommer kunna ge betydligt mer grepp i kurvorna om du kan justera till åtminstone -1 grad camber.
Bak http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=147
Fram http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=127
Går säkert att köpa via någon svensk firma också om du hellre föredrar det.
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Är en del jobb att montera schims. Tro mig jag vet. ;-) Men det går. Tipset är att kolla vad du har för camber och toe in/out idag och räkna ut vilket schims du behöver alt. vill ha? Finns guide på nätet hur man demonterar och monterar dessa.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Precis, misstänker att det är ett litet hästjobb :-P

Men om jag mäter ut detta, och då beställer rätt från tex. ABP Motorsport som jag så kan hjälpa till med detta, borde man logiskt sett inte ställa klart fram med camberbultar innan man påbörjar baken eller är det tvärt om?

Någon som kan rekommendera inställnignar, likt denna "fast road setup" som finns i England?

Tack tack!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Camberbultarna fram är enkla att montera så det skulle du kunna göra själv innan du lämnar in bilen.
Ställ dem så fjäderbenets övre del lutar in mot motorn så mycket som det går. Be dem ställa toe på 0 och cambern på typ -1,5grad.
Bak kan du be dem ställa till 1,5mm toe in på vardera sida, lite mer eller mindre funkar nog bra det med men det viktiga är att det är lika på båda sidor.
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Tack fonzeka!!

Kollar på detta och återkommer inom ett par veckor förhoppningsvis med en ny bild där det stämmer bättre :-)

Tack för all hjälp allesammans!
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Jag använder ju min FN2 som ren bruksbil så har inga märkvärdiga vinklar alls på min bil.
Såhär ser mina värden ut. Bilen är helt original :)

Bild
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Jag gjorde dock inte min inställning för att bilen betedde sig konstigt eller slet snett utan för att ratten stod snett :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Skriv svar