Vibrationer framvagn samt bromspedal - Civic 1.8 2007

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Kontakt:

29 juli 2016, 21:07

Tjenare allihop!

Är ny här då jag för ett tag sedan köpt min första Honda(har planer på att även bli medlem senare i framtiden).
Bilen i fråga är en Civic 1.8 2007 med Sport-pkt.

Nu till mitt problem:

När jag kör i låga hastigheter(ca 30-40 kmh) så hör jag något form av metalliskt missljud samt känner rätt så kraftiga vibrationer i från framvagnen. Dessa vibrationer verkar också göra att detaljer inuti kupen börjar vibrera, då vid lägre hastigheter.

Ökar jag hastigheten till cirka 70 kmh så finns ljudet fortfarande kvar men vibrationerna har mer eller mindre förflyttat sig till pedalerna/golvet istället.

När jag bromsar förändras inte ljudet men jag känner relativt kraftiga vibrationer i bromspedalen som följer enda tills bilen helt står stilla, svårt att beskriva men vibrationer med ett visst hackande i inbromsningen.

Konstateranden jag gjort:
Inga märkvärdiga vibrationer/skakningar märks i ratten vid inbromsning.
Missljud samt vibrationer kvarstår även om koppling är nedtryckt.
När jag spänner åt handbromsen i låghastighet känner/hör jag ett "hackande".

Bilen har i dagsläget rullat 9800 mil med en ägare sedan tidigare.
Servad och stämplad på Hondaverkstad

Däck samt bromsbelägg/bromsskivors historik är okänt, om de är byta eller helt original.

Vilket område kan det vara som skapar mitt problem? Bromsar, Chassidelar eller kanske hjullager?

Finns det möjligtvis några av er experter här på Hondaklubben som känner detta fenomen och kanske kan hjälpa mig på traven? :)
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson

29 juli 2016, 23:30

ovala bromskivor låter det som,
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

5 augusti 2016, 14:11

Kanske inte ovala, men skeva eller på annat sätt kassa. Alternativt rostfläckar/beläggningar på skivorna som gör dem ojämna, det borde du dock kanske kunna se med blotta ögat, om det är på utsidan av skivan.

Att det inte vibrerar i ratten borde ju kanske tyda på att problemet ligger i bak.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

8 augusti 2016, 15:47

Macbang skrev:ovala bromskivor låter det som,
pasen skrev:Kanske inte ovala, men skeva eller på annat sätt kassa. Alternativt rostfläckar/beläggningar på skivorna som gör dem ojämna, det borde du dock kanske kunna se med blotta ögat, om det är på utsidan av skivan.

Att det inte vibrerar i ratten borde ju kanske tyda på att problemet ligger i bak.
Tack för svaren!

De främre skivorna ser helt okej(på framsidan iallafall).
De bakre är något värre med en rostkant på ytterdiametern. Jag inbillar mig att det verkar vara ett relativt stort spel mellan skiva och belägg på båda sidor. :?:

Enklast är väl för all del att plocka bort ok och skivor och göra en inspektion.

Jag har tidigare hört att bakre bromsoken på just denna generationen av civic är i relativt stort behov utav förebyggande underhåll med smörjning etc då detta tydligen var något som många ägare hade problem med.

Vet ni om detta stämmer?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

10 augusti 2016, 15:31

Regelbunden förebyggande underhåll är väl nästan krav på alla bilar i vårt klimat.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 augusti 2016, 18:46

DeaXu skrev:
Macbang skrev:ovala bromskivor låter det som,
pasen skrev:Kanske inte ovala, men skeva eller på annat sätt kassa. Alternativt rostfläckar/beläggningar på skivorna som gör dem ojämna, det borde du dock kanske kunna se med blotta ögat, om det är på utsidan av skivan.

Tack för svaren!

De främre skivorna ser helt okej(på framsidan iallafall).
De bakre är något värre med en rostkant på ytterdiametern. Jag inbillar mig att det verkar vara ett relativt stort spel mellan skiva och belägg på båda sidor. :?:

Enklast är väl för all del att plocka bort ok och skivor och göra en inspektion.

Jag har tidigare hört att bakre bromsoken på just denna generationen av civic är i relativt stort behov utav förebyggande underhåll med smörjning etc då detta tydligen var något som många ägare hade problem med.

Vet ni om detta stämmer?
Vid varje service demonteras bakre belägg och okhållare för rengöring. Ett måste om det inte ska sätta sig i vårt klimat
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
DeaXu
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

11 augusti 2016, 09:59

Hej

Tack för svaren!

I princip så gäller det samma rutiner med uppsmörjning av ok vid däckskifte som vid de flesta bilmärken antar jag.

Angående vibrationerna i framvagnen så har jag löst detta med att byta till nya skivor samt belägg på båda sidor bak. Mycket mindre vibrationer i chassi samt i bromspedal vid bromsverkan.
Skriv svar