Vanliga fel på Honda Civic 2006 och framåt?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
dutch
Bil: Honda Civic
Namn: Dutch Dutch

Funderar på att köpa en Honda Civic 5D 1,8 motor 2008, och jag undrar vad man ska tänka på när man köper denna bil och vad som vanligtvis brukar krångla?

Hur ofta ska kedjan, underhållas eventuellt bytas?
devildancer
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin

Hej

kör en type r med kamkedja och antar att man använt samma teknik/kedja till civicen och det enda man kunde behöva göra var att se över kamkedjespännaren. Annars skulle det hålla, behövde man byta kamkedja/ville göra det ändå var det inget stort ingrepp som man skulle kunna göra sj.

De jag känner som kört Civic 2006 och framåt ska vara väldigt nöjda med sina och inte hört något förutom de vanliga service grejerna.

Mvh Pelle
pererik sewerin
Användarvisningsbild
DeaXu
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Kontakt:

Stötdämpare fram kan bli dåliga rätt så snabbt(Har jag själv märkt I varjefall)

Pixelfel I kombiinstrumentet(Radio,ACC) som kan "vandra" till och från ibland.

Denna modellen kan också kännas rätt så bullrig med relativt mycket vägljud utifrån.

Utöver detta så skulle jag själv säga att det är en pålitlig, bränsleekonomisk och relativt pigg bil även med 1.8 lt motorn :)
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
dutch

devildancer skrev:Hej

kör en type r med kamkedja och antar att man använt samma teknik/kedja till civicen och det enda man kunde behöva göra var att se över kamkedjespännaren. Annars skulle det hålla, behövde man byta kamkedja/ville göra det ändå var det inget stort ingrepp som man skulle kunna göra sj.

De jag känner som kört Civic 2006 och framåt ska vara väldigt nöjda med sina och inte hört något förutom de vanliga service grejerna.

Mvh Pelle
Okej jag förstår, mycket sannolikt att det kan vara samma teknik då dem ser väldigt lika ut och har nästan samma utrustning. Jag har aldrig bytt kamkedja utan bara haft bilar med kamrem och då har jag köpt delarna från mekonomen eller ebay men när det gäller kedja, måste det vara original eller funkar det med att beställa från typ mekonomen eller någon annan sida?
DeaXu skrev:Stötdämpare fram kan bli dåliga rätt så snabbt(Har jag själv märkt I varjefall)

Pixelfel I kombiinstrumentet(Radio,ACC) som kan "vandra" till och från ibland.

Denna modellen kan också kännas rätt så bullrig med relativt mycket vägljud utifrån.

Utöver detta så skulle jag själv säga att det är en pålitlig, bränsleekonomisk och relativt pigg bil även med 1.8 lt motorn :)
Okej då pratar vi om stötdämparna och inte fjädrarna ? Är det mesta dels elektroniska fel på instrumenten eller måste man byta ut acc reglaget m.m?
Användarvisningsbild
DeaXu
Bil: FK2-07
Namn: Olof Bergqvist
Kontakt:

Okej då pratar vi om stötdämparna och inte fjädrarna ? Är det mesta dels elektroniska fel på instrumenten eller måste man byta ut acc reglaget m.m?
Det stämmer, fjädrarna vet jag inte någon som har haft direkt problem med. Stötdämparna fram har jag fått byta i våras pga läckage.

Kommer byta bak nästa vår då de känns svampiga och svajiga. Original dämparna skall vara av märket "Sachs" om jag inte har helt fel.

Felet som är på "kombi-instrumentet"(Radio, ACC, klocka) innebär att visa segment i displayen försvinner och kommer tillbaka lite spontant. Har för mig att den permanenta lösningen var antingen att byta ut hela displayen till en bättre av senare årsmodell eller alternativt öppna den gamla för felsökning och omlödning av diverse kondingar/kallödningar.

Tror Civinfo hade en bra tråd om detta. :)

Detta problem stör dock inte mig på något större märkbart sätt.
Ibland innebär "majoritet" bara att alla idioter står på samma sida.
dutch

DeaXu skrev:

Det stämmer, fjädrarna vet jag inte någon som har haft direkt problem med. Stötdämparna fram har jag fått byta i våras pga läckage.

Kommer byta bak nästa vår då de känns svampiga och svajiga. Original dämparna skall vara av märket "Sachs" om jag inte har helt fel.

Felet som är på "kombi-instrumentet"(Radio, ACC, klocka) innebär att visa segment i displayen försvinner och kommer tillbaka lite spontant. Har för mig att den permanenta lösningen var antingen att byta ut hela displayen till en bättre av senare årsmodell eller alternativt öppna den gamla för felsökning och omlödning av diverse kondingar/kallödningar.

Tror Civinfo hade en bra tråd om detta. :)

Detta problem stör dock inte mig på något större märkbart sätt.
Okej nu är det så att jag köpte bilen och nu när jag kör över guppar osv så känns det ganska bullrigt och guppigt typ som om bilen är tung om du färstår var jag menar ? Det är
Inte särskild mjukt när man kör vet guppar eller gropar tom på isbildningar som bildas efter snöröjningen . Är detta normalt eller är det att fälgarna är "tunga" eller är det något fel på stötdämparna/fjädrarna?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Vad jämför du med?
dutch

pasen skrev:Vad jämför du med?
Jag jämför med andra bilar generellt, det brukar oftast kännas "mjukt" när man kör över guppar osv men med Hondan känns det "hårt" typ som om det inte finns något som dämpar belastningen. Jag kan ta bilen till en verkstad men jag ser inget läckage eller dylikt vid stötdämparna och fjädrarna ser ut att vara okej.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Been thanked: 155 times

Japanska bilar har väl generellt hårdare bussningar än t.ex tyska. Detta kanske märks, men de håller också längre. Jag har ingen erfarenhet av just den modellen Civic men jag som inbiten Hondaåkare tycker de flesta andra bilar känns som att de är helt slut i chassit (även om de bara gått 3000-4000 mil).

Så det är kanske en smaksak.
dutch

pasen skrev:Japanska bilar har väl generellt hårdare bussningar än t.ex tyska. Detta kanske märks, men de håller också längre. Jag har ingen erfarenhet av just den modellen Civic men jag som inbiten Hondaåkare tycker de flesta andra bilar känns som att de är helt slut i chassit (även om de bara gått 3000-4000 mil).

Så det är kanske en smaksak.
Jo jag märker att den är väldigt speciellt tillskillnad från tyska bilar. Jag märker också att den har ett helt annat körsätt på vägen tillskillnad från tex en golf .

Jag har dock problem med min högra sidospegel , när jag trycker på knappen som ska fälla in speglarna så hår bara den vänstra spegeln in. Inte den högra . Dock så går det att skjuta in den manuellt , men frågan är om det är något fel i själva mekanismen eller kan det vara någon säkring eller så som gått?
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Troligtvis motorn som är kass. Ingen separat säkring för höger eller vänster spegelmotor
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
dutch

M Scotte skrev:Troligtvis motorn som är kass. Ingen separat säkring för höger eller vänster spegelmotor
Går det på förstärkningen som "elektronik fel" eller dylikt ? Eller kan jag köpa någon på nätet och installera den? Frågan är bara att jsg har en speciell färg på bilen och spegel kåpan måste lackas . Någon som vet hur man kan göra?
M Scotte
Kontakt:

Kåpan flyttar du över från din bil.
Tror inte det går på din försäkring men enklast måste vara att ringa ditt försäkringsbolag och kontrollera.
Då du bor i Sthlm så är det bara att kontakta närmaste hondaverkstad, tex Rosenholtz som löser delar till dig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Been thanked: 53 times

Kåpor köpes färdiglackade från Honda.

https://www.lingshondaparts.com/honda_c ... ock_05=hcr

Bild
Robin Persson |
dutch

M Scotte skrev:Kåpan flyttar du över från din bil.
Tror inte det går på din försäkring men enklast måste vara att ringa ditt försäkringsbolag och kontrollera.
Då du bor i Sthlm så är det bara att kontakta närmaste hondaverkstad, tex Rosenholtz som löser delar till dig.
Så jag behöver endast byta motorn alltså? Jag var faktiskt på en Honda verkstad och frågade om detta men då sa dem att för att byta sidospegel måste man ta isär inneskärmen på dörren osv , stämmer det?
Eller är det en lätt process?
Blitzwing skrev:Kåpor köpes färdiglackade från Honda.

https://www.lingshondaparts.com/honda_c ... ock_05=hcr

Bild
Vart kan jag beställa en sån sidospegel utomlands eller något om det finns fär billigare än i Sverige ?
M Scotte
Kontakt:

Ja för att byta spegeln måste du montera av dörrklädseln och lite annat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Kolla även detta. Kan vara relät som strular...

http://www.civinfo.com/forum/civinfo-ho ... epair.html
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15