Start problem ATR

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Vaktis
Wannabe
Wannabe
Bil: Accord Type R
Namn: Staffan Östlund

15 oktober 2017, 18:14

Hej, har den stora äran av att vara ägare till en svart-lila Accord Type R-99 sedan i våras och jag har sedan dess vid några tillfällen haft startproblem. Min känsla är att det oftast har varit problem vid hög luftfuktighet och efter kortare turer men det är bara mina egna observationer. Startmotorn går runt men det är som att den inte vill "tända". Bränslepumpen surrar när jag vrider nyckeln i läge två och efter en stunds startförsök så luktar det mycket bensin utanför bilen.
Tidigare under sommaren så har motorn hoppat igång efter någon minuts start försök men senaste dagarna har jag inte fått igång den alls. När den väl har startat upp har den gått kanon fint och jämnt.
Tändstiften har jag demonterat idag och det var flödigt med bensin på dem som jag gjort rent och satte tillbaka. Var på main relay också så den eventuella felkällan borde vara åtgärdad men utan postiivt resultat. Tändstiften och tändspolen byttes för ca 100mil sedan.

Är det någon som har egna erfarenheter och idéer vad det kan vara som spökar som jag borde gå vidare med i felsökningen, känner att jag kört fast.
Staffan Ö, Örebro
Accord Type R-99
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

15 oktober 2017, 19:31

Fördelarlock o rotor.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Accord23isr
Användare
Användare
Bil: Accord 2.3i SR, EP3 Type R
Namn: Janne

15 oktober 2017, 20:03

Min h23 var trögstartad först och sen ville den inte starta alls. Problemet var fördelarlocket.
Bilar jag äger:
Ögonsten: Accord 2.3i SR -96
Brukis: Honda Civic Type R -02
"Fraktaren": Mercedes benz vito 115cdi -05
Vaktis
Wannabe
Wannabe

15 oktober 2017, 21:03

Har kollat gnistor på stiften (OK) och haft bort fördelarlocken och kollat rotorn, allt ser ut att vara i sin ordning, inget spår av olja eller andra vätskor där. Fler tips?
Staffan Ö, Örebro
Accord Type R-99
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

16 oktober 2017, 12:48

Byt fördelarlock. Fukten tyder på arr det högst troligen är det. Syns inte. Men märks skillnad efter byte.
Vaktis
Wannabe
Wannabe

16 oktober 2017, 19:33

Okej, får prova byta det och hoppas det hjälper
Staffan Ö, Örebro
Accord Type R-99
Vaktis
Wannabe
Wannabe

30 december 2017, 17:48

Jaha, då får jag anledning att lyfta frågan igen. Idag uppkom problemet igen. Motorn vill helt enkelt inte tända till. Märkte redan igår, efter ca 10min tur och ett snabbt stopp på affären, att motorn tvekade något vid uppstart och ej gick riktigt 100% rent första 10s för att slutligen något sker och den går som den ska.

Gjorde startförsök på ca 20s innan jag bytte till den nya rotor och fördelarlock som jag tagit hem sedan senaste försöken. Tyvärr hjälpte det inte. Gjorde ett antal startförsök, totalt ca 1min innan den under tvekan först gick surt/tvekande för att efter ca10s gå perfekt. Någon som har några idéer om vad det kan röra sig om? Bilen har under senaste 2mån stått i torrt varmgarage.
Staffan Ö, Örebro
Accord Type R-99
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

31 december 2017, 13:17

Så som du skriver det så verkar den ju få bränsle men inte vilja tända. Så med det skrivet så verkar felet ligga på tändningssidan. Så om fu inte kan låna/byta grejer från en annan bil så kan du ju byta fler grejer i tändsystemet.

Låter inte som tändkablar o stift, men det är alltid bra att ha fräsht.
Kan vara nånting i fördelarn. Byt hela eller testa att byta tänspolen eller/och ignitern. Förövrigt har jag en komplett fördelare liggandes.
Användarvisningsbild
Foz
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson

2 januari 2018, 21:26

På Accord av den generationen byttes det massvis med bakstycken till tändningslåset, men då stannade dom oftast under färd och all elektronik slocknade vill jag minnas.
Annars skulle jag gissa på tändförstärkaren i fördelaren, det har jag varit ute för ett par gånger, jävlades oftast när bilen var ljummen.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
Vaktis
Wannabe
Wannabe

24 september 2018, 21:33

Tänkte återkoppla till mina startproblem ovan. Problemet var inget av de förslag som jag fick. Det knepiga var att motorn startade under oftast och gick då bra för att nästa sekund inte vilja "tända" till. Problemet visade sig vara en läckande topplockspackning, kompressionsproblem, Började ana oråd när bilen började ryka en del under vintern och kylvätskan försvann utan synliga läckage. Grenrör, topp, insug och den del annat togs bort för att få bort toppen. Därefter blev toppen provtryckt för att se att inga kylkanaler spruckit och att ventiltätningarna höll tätt. Ventiltätningarna var i bra skick enligt fackkunnigt folk på custom racing i Örebro. Därefter frästes toppen ner ca 0,12mm (om jag minns rätt).

För en novis som mig blev det många timmar i garaget innan allt var monterat som det skulle. Med hjälp av Hondas elektroniska handbok ESM så var arbetet möjligt tom utan särskilt mycket motor renoveringskunskap. All info finns ju där, bara man tar sig tid att läsa allt både en, två och tre gånger. Svåraste momentet var att få ihop kamrem och balansaxelremmar i rätt position. Känslan när den startade direkt efter ihop montering var rätt fin!
Tålamod och en hel del envishet är gångbara ingredienser. Nu hoppas jag att ATR:en får leva åtminstone ytterligare 23K mil...
Staffan Ö, Örebro
Accord Type R-99
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

28 september 2018, 07:11

Hej, hatten av för att du faktiskt postade lösningen på problemet. Bra jobbat, H22 är en bitch att jobba med när den sitter kvar i bilen, jag har svårt att se hur man öht kan byta kamrem enligt föreskrivna instruktioner med motorn kvar i bilen. Gjorde du någonsin ett komp-prov innan renoveringen, och i så fall vad fick du för värden?
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skriv svar