Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?
Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan
Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar
Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl
mvh Rickard
Oljeproblem b16 turbo
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 20 oktober 2014, 12:41
- Bil: Aerodeck & GSXR
- Namn: Sebastian W
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 2 times
Om jag får dra en snabb gissning så slukar oljeslangarna till turbon, samt turbon en del olja. Kan ju även vara olja till eventuell oljekylare som rinner tillbaka till tråget när motorn har stått en stund. Det skulle även förklara behovet för påfyllnad av olja efter en första start, för dessa ovannämnda system var antagligen inte oljefyllda vid uppstarten, eller hur?R-crx skrev:Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett ?
Jag har turbokonverterat en Civic eg9 och vid första provkörningen så tappar motorn oljetryck så jag tvärbromsar och stänger av den. Kollar då oljenivån och stickan är torr!! Letar efter tecken på läckage men hittar ingenting. Så jag ringer efter olja och kör lugnt hem och ställer den i garaget. Dagen efter så går jag ner för att kolla efter tecken på läckage. Men allt är torrt och fint. Kollar oljenivån igen och då är motorn helt full av olja! Alltså inget läckage. Så då kommer min fråga vart samlades all olja eftersom tråget och stickan var torr vid provkörningen. Kan tillägga jag provade en gång till med samma resultat. Demonterade då alla turborelarerade delar och provkörde. Då finns inga som helst problem oavsett hur hårt man kör
Körde med magnatec 5w30 olja så den var ju ändå rätt tunn
Kom gärna med tankar om detta, oavsett vad det är. För jag har aldrig hört/läst eller varit med om detta innan
Snabb Spec på motorn
B16a2
garrett gt3071r
Spearco intercooler
Dump Tial Q 50mm
Wastegate Tail mvs 38mm
Hondata s300
öppen vevhus ventilation
olja tagen med t-kors vid oljetrycksgivaren
Kan inte skriva mer utförligt för har inte gjort så mycket mer än så vad gäller delar
Motorn har jag inte öppnat själv utan köptes med Eagle stakar Wiseco kolvar arp acl
mvh Rickard
- Fixxe
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?
Hur har du dragit vevhusandningen?
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?
Hur har du dragit vevhusandningen?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 25 augusti 2013, 09:23
- Bil: Honda crx vtec-91
- Namn: Rickard Bolander
- Ort: Svenljuga
För att göra mig lite mer tydligt så fanns det ingen olja på stickan när jag fyllde på. Då hade bilen stått avstängd uppskattningsvis 15 min. Fyllde på tills det såg bra ut. Fyllde på ca 1,5-2 liter olja. Dagen därpå fanns det för mycket olja i motorn ( den mängd jag fyllde på). Och då undrar jag hur/varför oljan inte tog sig ner till tråget på den tiden jag stog still, tills oljan kom.Fixxe skrev:bara för att klargöra.
Dagen efter, va oljan på "rätt" nivå? Alltså samma som när du fyllt på lite igen.
Eller va det långt över max?
Hur har du dragit vevhusandningen?
Jag har öppen vevhusventilation tagit från dom 2 m28 på baksidan av blocket
- Fixxe
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Kan va vevhusandningen som ställer till det då.
Bild på hur du dragit det?
Bild på hur du dragit det?
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 25 augusti 2013, 09:23
- Bil: Honda crx vtec-91
- Namn: Rickard Bolander
- Ort: Svenljuga
Ja en bild kan jag ordna. Men enkelt förklarat så är det dessa m28-10an till en catchtank. Lyssnar på det du säger och testar original vevhus vent. Använder detta för det var så den köptes. Då förgående ägare körde på detta vis (oxå överladd) så har jag inte gjort något annat. Bara bytt slangar och tillverkat en ventilerad tank.
Men jag blev väldigt nyfiken, vill du vidareutveckla din tanke med vevhus ventilationen och vad du misstänker kan orsaka problemet? Mvh
Men jag blev väldigt nyfiken, vill du vidareutveckla din tanke med vevhus ventilationen och vad du misstänker kan orsaka problemet? Mvh
- Fixxe
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
http://hondaklubben.com/forum/viewtopic ... 12&t=75255
där är lite tips.
Nej nej, original är på tok för trång för överladdad motor!
där är lite tips.
Nej nej, original är på tok för trång för överladdad motor!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming