Generator - Honda Accord 2007 med K24

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

24 februari 2018, 20:27

Hej hej allihopa, ny här på forumet! :D

Accord Type S som börjat bli lite trött vid start.
Vid tomgång så har lampor börjat pulsera och det verkar som att generatorn viner lite grann.
Ingen batterilampa eller andra felmeddelanden lyser.

Vad är detta för symptom? Köpa en ny/redan renoverad generator eller byta ut någon enstaka sak i den befintliga?
Vad skulle ni satsa på?
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3170
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

24 februari 2018, 20:38

Hur ser spänningen ut? Mät både AC och DC.
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

24 februari 2018, 21:21

Har inte haft möjligheten att kolla detta. Från imorgon står den även på Arlanda i en vecka. Nervöst :D

Vad borde dessa värden ligga på isåfall Fonzie?
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3170
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

24 februari 2018, 23:58

Med motorn igång bör spänningen ligga på ca 14V DC, men det gör den nog eftersom du inte har nån batterilampa tänd.
Du ska inte ha någon växelspänning (AC) alls, annars är diodbryggan kass på din generator.
NIzmO
Användare
Användare
Inlägg: 119
Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
Bil: Honda Civic Type-R FK2
Namn: Daniel Ollikkala
Ort: Söderköping
Been thanked: 1 time

25 februari 2018, 01:38

Verkar vara vanligt fel med generatorn.
På min förra Type s bytte jag generatorn vid 18k mil för att den börja vina och ladda lite dåligt, bytte innan den hann ge mig några problem, har läst att flera haft samma problem.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2

Time Attack
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

25 februari 2018, 10:50

Tack!

Det lutar nog mot en utbytesgenerator skulle jag tro.
Så att man inte bara står där när den lägger av plötsligt.

Har redan hänt mig en gång denna vinter :lol:

Finns det någon generator som ni rekommenderar?
Har mindre koll på dessa märker som dyker upp.
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

25 februari 2018, 18:35

Jag fick byta generator på min Accord Diesel vid 11,500 mil. Den började strula och höll ca~ 500mil innan den dog.
Batterilampan tändes och jag kunde köra en dag innan batteriet var urladdat.

Lämnade in hos christer samtidigt som stora servicen och fick ett kanonpris på original generator.
(Hade nog tur, tror den skiljer mellan diesel och bensin. Hörde att den är svår att få tag på i Europa)

Såg på facebook att det fanns bra försäljare på eBay men hittar inte länkarna.
Var utbytes från UK eller Tyskland som skulle fungera ypperligt.

Generatorn är ett barndomsfel på Accorden.

Lycka till!
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2165
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 1 time

25 februari 2018, 22:03

Har köpt renoverad org-generator två gånger från Alternatorman från Ebay uk. Funkar kanon!
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

26 februari 2018, 09:24

500 mil Lotek? Det är väl en veckas körning för dig? :lol:
Då får jag agera fort.

Tack för tips, hittar inte denna alternatorman på Ebay bland säljarna.
Men ska man kanske gå ifrån Denso? Om det är där problemet ligger?

Skulle ni rekommendera någon av dessa?

https://www.bildelaronline24.se/mapco/7644149

https://www.bildelaronline24.se/friesen/10479510

Verkar ju vara samma priser som renoverade.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3170
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

26 februari 2018, 09:49

Det här är nog alternatormannen Asse pratade om http://stores.ebay.co.uk/alternatormanshop
Men verkar vara dåligt med aktivitet där nu.
För det där ringa priset känns det nog som det kan vara värt att testa en sån fultysk.
Annars om vill du lägga ner lite mer tid på felsökning så kanske det räcker med ett par hundra för en ny diodbrygga.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5143
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

26 februari 2018, 09:51

Normalt sett så håller k24:ans generator 15.-23.000mil. Så om du köper en ny, eller en kvalitets-renoverad så håller den troligen 15.-23.000mil till. Detta bör inte vara ett problem för någon.

Då detta anses som kort livslängd inom Hondavärlden så är det tyvärr svårt att hitta prisvärda begagnade generatorer till just k24:an.

Om man vill spara pengar och är lite händig så kan man montera tex en CRV-generator från bilar med k20. Denna passar INTE direkt! Man måste skaffa en längre övre bult och sätta rätt antal brickor innanför generatorns övre bulthål. Med fördel så köper man en 1meter lång gängstång i M8 på tex biltema, den kapar man i vettig längd och använder som övre bult.
Om man inte schimsar alls, eller använder för några brickor så kommer generatorn att lossna/alternativt spricka. Men med rätt antal brickor så passar till och med multiremmen perfekt! Kontakten med de 4kablarna sitter annorlunda placerad, det är inget problem att få dit den iaf.

CRV k20 generatorn verkar hålla MINST 25.-30.000mil. Har faktiskt aldrig bytt ut nån sånn ännu.
Men har monterat en hel del sånna på Accorder.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

26 februari 2018, 09:54

Ja, se där ja!

Som du säger Fonz så lär det vara diodbryggan (verkar vara det i dem flesta fall på Accorden).
Men eftersom att det är morsans bil så vill jag helst fixa detta vid ett tillfälle och inte låta den vara stående.

Kan man köpa färdiga modellanpassade diodbryggor?
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

26 februari 2018, 10:01

Malkolm skrev:Normalt sett så håller k24:ans generator 15.-23.000mil. Så om du köper en ny, eller en kvalitets-renoverad så håller den troligen 15.-23.000mil till. Detta bör inte vara ett problem för någon.

Då detta anses som kort livslängd inom Hondavärlden så är det tyvärr svårt att hitta prisvärda begagnade generatorer till just k24:an.

Om man vill spara pengar och är lite händig så kan man montera tex en CRV-generator från bilar med k20. Denna passar INTE direkt! Man måste skaffa en längre övre bult och sätta rätt antal brickor innanför generatorns övre bulthål. Med fördel så köper man en 1meter lång gängstång i M8 på tex biltema, den kapar man i vettig längd och använder som övre bult.
Om man inte schimsar alls, eller använder för några brickor så kommer generatorn att lossna/alternativt spricka. Men med rätt antal brickor så passar till och med multiremmen perfekt! Kontakten med de 4kablarna sitter annorlunda placerad, det är inget problem att få dit den iaf.

CRV k20 generatorn verkar hålla MINST 25.-30.000mil. Har faktiskt aldrig bytt ut nån sånn ännu.
Men har monterat en hel del sånna på Accorder.

Precis, kort livslängd inom Hondavärlden. Byta en gång under bilens livslängd? Aldrig! :D
Denna Accord har gått runt 20k vid tillfället. Oklart om den bytt generator tidigare.
Legendens rasade vid 23k, men där var det nog för att kullagret (?) skar sig.
Det är ju en hel del varv dessa generatorer har snurrat trots allt :lol:

Mest intressant är det om Accorden startar på Arlanda om en vecka med generatorproblem och denna kyla. Tvivlar på det :p
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3170
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

26 februari 2018, 10:33

lowpass skrev: Kan man köpa färdiga modellanpassade diodbryggor?
Ja problemet är väl att hitta rätt bara, kanske är nåt att kika på när du väl fått bort den trasiga generatorn istället för att slänga den.
Rectifier kan du söka på för engliska träffar.
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

2 mars 2018, 21:26

Jag fick bytta precis på våran Type-s i höstast 14k på mätaren blev oem renoverad funkar som det ska igen nu dok högre pris som ni säger jämfört med andra generatorer..
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Skriv svar