B16A2 turbo ca max 220hk @ Civic EG hatch

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
robber
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 426
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
Bil: Civic EP3
Namn: Robin Forsberg
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

2 juli 2018, 16:35

Hej!

Har planer på att E85 samt turbokonvertera min B16A2.
Snackat med SFRO och max 220hk får jag ha i motorn.
Således måste spridare, turbo etc se ut att kunna leverera denna effekt dvs ingen jätte turbo eller 2000cc spridare etc.

Frågan till er är, vilka delar ska jag ha och vart hittar jag detta?
Delar från andra bilar som är lätta att hitta föredras.

Det jag frågar efter är

* Spridare, vilka samt cc?
* Turbo modell liten med fördelaktig flens?
* Grenrör?
* Någon som känner till smidig IC för frontmontering?
* BTR vilken modell?
* Koppling/tryckplatta? Vill gärna ha något som pallar ca 400hk så marginal finns efter bes.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 robber, redigerad totalt 2 gånger.
Robin Forsberg
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 672
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 47 times
Been thanked: 22 times

2 juli 2018, 17:18

Kul att du kan bygga på icke-originalmotorn! Ska bli kul att följa!

Lite jag lärde mig efter mycket snack med Malkolm:
-Bränslepump: finns många som inte klarar E85 så bra. Grams (bäst) och TRE (budget) är att rekommendera. Enbart Walbro 450 klarar E85 om man verkligen vill ha Walbro.
-Spridare: Honda RDX410cc tar en upp till ca. 350hk om jag minns rätt. Honda kvalitet till ett vettig pris. Dock krävs det hattar till D-/B-serie. K-Tuned tillverkar sådana.
-Bränsletrycksregulator behövs inte till RDX spridarna (den information jag hittat, vet ej om det stämmer)
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Emaaajl
Påläst
Påläst
Inlägg: 736
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 B18c N/A
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

3 juli 2018, 11:11

robber skrev:Hej!

Har planer på att E85 samt turbokonvertera min B16A2.
Snackat med SFRO och max 220hk får jag ha i motorn.
Således måste spridare, turbo etc se ut att kunna leverera denna effekt dvs ingen jätte turbo eller 2000cc spridare etc.

Frågan till er är, vilka delar ska jag ha och vart hittar jag detta?
Delar från andra bilar som är lätta att hitta föredras.

Det jag frågar efter är

* Spridare, vilka samt cc?
* Turbo modell liten med fördelaktig flens?
* Grenrör?
* Någon som känner till smidig IC för frontmontering?
* BTR vilken modell?
* Koppling/tryckplatta? Vill gärna ha något som pallar ca 400hk så marginal finns efter bes.

Tack på förhand!
Skulle säga en liten saab turbo, den bottnar du tidigt och på såsätt ingen störe effekt över 200. Spridare hade jag valt deatchwerks 550cc lr större från ddesign, är e85 kompatibla för 3700kr. Passar bolt on i obd1. Du har du tillgodo för lite större turbo senare om du vill. Även deatchwerks gröna e85 pump är billig, runt 1300kr. Ska du mappa så kan du åka vanlig b18c btr. Gällande koppling så är ju exedy grymma, har levererat fint för många såsom mig själv. Att sikta på 400hk i en oöppnad b16 är ingen vidare ide om det ska hålla, 300hk är mer vettigt, och då räcker 550cc spridare som är billigare än dom större cc. Du kan spkert få 10 olika svar till på detta, men detta är mitt svar och vad jagvhade gjort :)
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Skriv svar