Civic EK3 e85 budget konvertering

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

11 juli 2018, 14:00

Tjena. Tänkte bara höra om något snubblat över information eller rent av själva gjort en budget konvertering på en EK3 (D15Z6 motor, 1 tråd lambda).
Typ ta spridare och/eller BTR ifrån en annan Honda motor och bara köra på? Ville komma billigt undan men samtidigt inte riskera att något går åt skogen om det inte är 100.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 juli 2018, 23:27

Rent teoretiskt borde du kunna stoppa i 330cc-spridare och bara köra. Du borde kunna köra 350 till och med för att ge bättre kallstart. Vid arbetstemp kommer ändå lambdan reglera mot 14,7:1. Röda Saab-spridare körde jag för 15 år sedan när man ville kliva upp för NA-trim, om jag kommer ihåg rätt så var dessa 330-ngt och kostade 500kr för fyra på Saabklubben.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

12 juli 2018, 09:04

Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

12 juli 2018, 14:19

Bullet--- skrev:Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.
Tyvärr verkar det som att Prelude körde på låg ohm på dessa modellerna. Då får man leta vidare
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
robin_civic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 364
Blev medlem: 20 oktober 2009, 20:47
Bil: Civic "EK24" (EK4)
Namn: Robin Johansson
Ort: Växjö

12 juli 2018, 23:21

lite halvt OT men finns det någon liknande tråd för k20? (A)
We want REV!!
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

13 juli 2018, 10:07

Ja, jag har skrivit om det. Kommer tyvärr inte ihåg om det är i min projekttråd eller nånstans under teknik.

Jag kör min k24 med 500cc spridare, de räcker till mina 305hk iaf. (Har bytt till starkare pump). I steffos EP3 med hans gamla orginalpump räckte de til 262hk och säkert lite till.

De är Keihin-spridare som passar rakt på, behöver inte ens byta kontakter. E85 safe. Har sånna beg liggandes som är uppmätta o rengjorda på firma ifall du är intresserad.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Emaaajl
Påläst
Påläst
Inlägg: 736
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 B18c N/A
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

13 juli 2018, 21:12

Bullet--- skrev:
Bullet--- skrev:Ah okay. Rent teoretisk borde det funka. Jag har faktiskt Prelude H23 spridare liggandes och dom ligger på 320-325 om jag inte minns fel. Borde funka. Tyvärr hittar jag väldigt lite info på nätet om något gjort någon liknande "ful"konvertering på samma motor.
Tyvärr verkar det som att Prelude körde på låg ohm på dessa modellerna. Då får man leta vidare
Jag har röda saab 350cc du kan få köpa för en fem hundring. Ett par är moddade för obd1 och ett par är orörda. Dom obd1 moddade passade mina ob2 kontaker i ek4an oxå dock. Skriv pp messenger om de lockar
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

14 juli 2018, 00:34

Personligen gillar jag inte saabs röda, de har rätt storlek till mycke, men jag får aldrig till nån vettig funktion mappningsmässigt. Får gå omvägar i mappen och de är svåra att reglera på låglast/tomgång/besiktning. Alltså misstolka mig inte nu, jag får ju till det till slut när jag mappar, men de är sega o inte linjära. Modernare o snabbare är att föredra. Tex rdx 410cc är supersnabba/ helt linjära och är mycket fina på låglaster. Dock är det numera rätt svårt att köpa honda oem RDX då 95% där ute är billiga kopior.

Att kasta i ett par röda saab i en d15 utan att justera/mappa är döfött. Skaffa i så fall ett par s2000 original spridare istället.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Skriv svar