Borra/hona s2000 foder?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Någon som vet någon som har rätt grejer för att hona och ev borra s2000 foder? Bilen drar lite olja dock menar många att det är så på dessa bilar.

Måste man borra till närmaste överdimension för att lösa det eller räcker en honing och nya ringar? Om man måste borra vilka kolvar kör man då? Original? Hur hade ni löst detta?

/O
Senast redigerad av hellaeus den 26 maj 2020, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Värmdö motorteknik kan borra o horna.

Ja, du måste gå upp till nästa överdimension för att få det bra.

Om du inte vill ändra kompression så kan du med fördel köpa Honda oem +0.25mm kolvar o ringar. Brukar kosta ca 10’ från staterna.

Värmdö tar ca 7’ för borrning o horning.

Sen lite packningar, nya kedja o kedjesträckare, ev nya lager o vips är man snabbt uppe i 30’+.

Om man kan mecka så hade jag hellre swappat i en Kserie som har trevligare register o med enkla o billiga medel plockar bra mycke mera effekt.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Hur mycket olja drar den och hur såg respektive cylinder ut vid komptestet?
Det är tyvärr väldigt tveksamt om det är värt att börja borra om dessa motorer, det är inte många som kan bygga ihop dem ordentligt sen heller.
Användarvisningsbild
tingelholm
HPC Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Malkolm skrev:Värmdö motorteknik kan borra o horna.

Ja, du måste gå upp till nästa överdimension för att få det bra.

Om du inte vill ändra kompression så kan du med fördel köpa Honda oem +0.25mm kolvar o ringar. Brukar kosta ca 10’ från staterna.

Värmdö tar ca 7’ för borrning o horning.

Sen lite packningar, nya kedja o kedjesträckare, ev nya lager o vips är man snabbt uppe i 30’+.

Om man kan mecka så hade jag hellre swappat i en Kserie som har trevligare register o med enkla o billiga medel plockar bra mycke mera effekt.

7000kr för borrning och horning??
Lät sjukt dyrt! acm motor här hemma tar ca 2800kr inklusive kolvringsspel
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 K20
Jazz - 2006
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det är FRM foder på F20C, antar att tingelholmaren pratar om nåt gammalt b-serie? :)
Användarvisningsbild
tingelholm
HPC Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

fonzeka skrev:Det är FRM foder på F20C, antar att tingelholmaren pratar om nåt gammalt b-serie? :)
Haha true :lol:
Vad är frm foder?vad skiljer dom mot vanliga?
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 K20
Jazz - 2006
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Fiber Reinforced Matrix står det för.
Det är en halv millimeter tjock (har sett nån skriva att den är tjockare också) "beläggning" för att minska friktion och slitage när man kör kolvhastigheter i klass med F1 motorer :)
H22 på Prelude har samma foder och Porsche har det till några motorer också tror jag.
Kräver speciella stenar för honing och antagligen lite special när de ska borras också.
Användarvisningsbild
tingelholm
HPC Medlem
Inlägg: 836
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Tack för förklaringen :D
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 K20
Jazz - 2006
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Tackar för bra info! Här kommer fler frågor! :)

Intressant med Kserie! Menar du att det skulle gå på ca 30k med ett sånt swap? Vart får man tag på en sån motor? Är det K20 som sitter i type r du tänker på då?

Vad tycker ni om att köra en K24 vev och H22 kolvar? Är det ett bra och relativt billigt alternativ?

Om man vill ändra kompression vilka alternativ på kolvar har man då? Mahle?

mvh
Senast redigerad av hellaeus den 26 maj 2020, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Varför köra k24-vev? Är din vev trasig?

Varför hålla på så när det är hela konceptet med Kserie som mqn vill åt?
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Nej veven är med största sannolikhet i bra skick. Det var bara det om man ändå har isär det så kan man få mer volym i motorn. Hade för mig att köra med k24 vev va ett billigt sätt att göra detta?

Men om det kostar 30k att slänga i en Kserie så är det kanske mer värt.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det billigaste sättet att renovera din motor måste väl va med orginalgrejer du redan har.

Har du justerbart sprut? Gör det behövs om du bygger med k24-vev. (Och även om du swappar komplett k24 eller k20).


Det kostar mer att slänga i en k24 än 30k vad jag vet. Va ha du fått den siffran ifrån?
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Ja orginal är nog billigast men jag tänkte när man ändå har isär allt kanske man med en mindre kostnad kan få lite mer effekt på köpet. Försöker bara reda ut vilka alternativ jag har och vad de skulle kosta.

30k fick jag från att du sa att det kostade det att renovera motorn så tänkte eftersom du föreslog att byta motor antog jag att det va i samma prisklass. Läste nån tråd och då landade det på ca $3600 allt som allt till ett sånt swap.

Om man gör det vill man köra K24 block och K20 topp högsta effekt? Är K24 från accord och K20 från civic type r?
Sarén
Inlägg: 185
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

hellaeus skrev:Ja orginal är nog billigast men jag tänkte när man ändå har isär allt kanske man med en mindre kostnad kan få lite mer effekt på köpet. Försöker bara reda ut vilka alternativ jag har och vad de skulle kosta.

30k fick jag från att du sa att det kostade det att renovera motorn så tänkte eftersom du föreslog att byta motor antog jag att det va i samma prisklass. Läste nån tråd och då landade det på ca $3600 allt som allt till ett sånt swap.

Om man gör det vill man köra K24 block och K20 topp högsta effekt? Är K24 från accord och K20 från civic type r?
Ballade sports har komplett swap kit för k20/k24 till S2000. https://www.balladesports.com/products/ ... 4-swap-kit. Blir väl en bit över 30k bara för det hemma.
Robin Sarén

Honda S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Innan spekulationerna drar iväg ännu mer och innan du lyfter på toppen så ta reda på vad som verkligen är fel :)
fonzeka skrev:Hur mycket olja drar den och hur såg respektive cylinder ut vid komptestet?
Balladesports bör man förövrigt undvika till varje pris.
Sarén
Inlägg: 185
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

fonzeka skrev:Innan spekulationerna drar iväg ännu mer och innan du lyfter på toppen så ta reda på vad som verkligen är fel :)
fonzeka skrev:Hur mycket olja drar den och hur såg respektive cylinder ut vid komptestet?
Balladesports bör man förövrigt undvika till varje pris.
Okej, hade jag inte aning om. Gjorde en snabb googling för att få ett pris :)
Robin Sarén

Honda S2000
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hur mycket olja drar bilen egentligen? Och hur dåligt komp pratar du om?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Har inga siffror på hur mycket olja den drar tyvärr. Har inte kört bilen särskilt mycket de senaste åren. Kompet va ett tag sen jag testade och har för mig att det va precis utanför intervallet som honda rekommenderar. En cylinder som hade lägre än de andra. Känns inte som någon markant effektförlust och har inga felkoder för misständningar eller liknande. Ska försöka ägna lite tid åt detta i helgen och köra nytt komptest bla. Hur kan jag enklast inspektera cylinderloppen? Ser man något om man tar ner tråget eller är det kamera genom tändstiftshålet som gäller?

Någon som har kört nippon racing kolvar? De har FRM vänliga kolvar som är 87,25mm till väldigt attraktivt pris. Många som verkar nöjda med dem om man läser på amerikanska sidor.

Också är det någon som provat Mahle kolvar tillsammans med F22 vev? De har en specialversion som de kallar long rod. 87,25mm och med högre komp och används med orginalstakar. Känns som en trevlig kombination som ger bättre möjlighet att varva mer pga bra rod/stroke förhållande.

Börjar bli många alternativ med väldigt olika prislappar nu...
Senast redigerad av hellaeus den 26 maj 2020, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ta det lugnt nu, du vet inte ens om det är nåt fel ju :)
Kamera genom tändstiftshålet är det som gäller för att kika på cylindrarna, har tyvärr inget bra tips på kamera.
Jag har nån superbillig variant som man kopplar till mobilen bara men det är inte speciellt bra bildkvalité på den.
Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 590
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

gör ett leakdown test, eller be någon som kan göra det.
ta oljekannan och spruta i lite olja i cylinder, blir det mycket bättre värden då så tyder det på att trycket försvinner neråt pga dåliga ringar eller repiga cylinderväggar eller dyligt.
Blåser det luft ut ur avgasröret är avgasventilerna otäta, blåser det ur gasspjället är det insugsventiler som är otäta.
Inte helt ovanligt att ventilstyrningarna på avgassidan blir dåliga och ventiltätningarna blir dåliga och den suger i sig olja i cylindrarna.
Men börja med ett leakdown test, det hade jag gjort iaf.
Anders Broman
S2000 vortech E85
cx-5 2,5
Sarén
Inlägg: 185
Blev medlem: 22 juni 2008, 20:19
Namn: Robin Sarén
Ort: Jönköping

Smidigast är att köpa min f22c med 9xxx mil på mätaren 8) Komptest: 13, 13.5, 13.25, 13.5.

Edit: Vill du ha mer effekt, skaffa kompressor eller turbo.
Robin Sarén

Honda S2000
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Jag tror att jag har bytt ventiltätningar på den, dock inte ventilstyrningar. Får kolla bland alla kvitton och se vad jag kan hitta. Om jag minns rätt så ökade inte komptrycket när jag hällde i olja i cylindern. Det tyder ju då på att det skulle vara ventilerna.

Känns som jag måste börja om lite från början så jag vet vad som är bytt och vad som är fel! Kanske gick ut lite hårt och förutsatte att cylindern va kass. :D Får väl hoppas på det bästa att något enklare är felet.

Är en cylinderläckagetestare från biltema något att ha?

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000041057

Saren: Det hade varit ganska enkelt men jag tror du vill ha alldeles för mycket pengar för din f22c tyvärr. Eller? :D
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Har du gjort regelbundna ventiljusteringar på den?
Slarvar man med det så finns det ju risk att man bränner nån avgasventil annars vilket skulle kunna förklara lite sämre kompression.
Den läckagetestaren funkar nog fint, det är M14x1.25 i tändstiftshålen och det verkar den ju ha.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Fonzeka: kan du utveckla o förklara mera utförligt om Ballade? Finns det något mera alternativ för k-swap?
hellaeus
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 maj 2010, 00:50
Bil: Honda S2000
Namn: Oscar Hellaeus

Har justerat ventilerna två ggr under mina ägor och jag har väl kört 2000mil med den eller något sånt. Men tidigare ägare kan jag inte svara på. Spelet har inte varit överdrivet tight när jag har justerat. Men ska bli intressant att köra läckagetest. Fått upp hoppet om att det är ventilerna som läcker även fast jag är lite skeptisk. Känns som det borde vara billigare att fixa.

En läckagetestare kan man inte enkelt göra en sån själv med två manometrar, en strypning och en regulator? Vad är det procenten på mätaren läser av? Procentuellt tryckfall?
Användarvisningsbild
Broman
Inlägg: 590
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

bara en grej jag såg nu, bor du i närheten kan det ju vara en tanke att låna den.
https://www.blocket.se/stockholm/UTHYRE ... w=3&last=1
Anders Broman
S2000 vortech E85
cx-5 2,5
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Malkolm skrev:Fonzeka: kan du utveckla o förklara mera utförligt om Ballade? Finns det något mera alternativ för k-swap?
Inlinepro har åtminstonde adapterplatta för lådan upplagd på hemsidan, men tror nog de kanske kan fixa helt kit också.

Anledningen att jag skrev som jag skrev är för att Ballade har extremt tveksam attityd, vissa produkter är också rätt tveksamma.
Som exempel deras TCT till S2000, många har haft problem med att den spänner kedjan alldeles för hårt och kanske förstört en hel motor pga det.
Nån annan var missnöjd med deras Hardtop och skrev om det på s2ki.
Vad gör man då, jo man drar in advokater och försöker tysta ner användarnas kritik och hotar med stämningar.
De har även försökt stämma s2ki för att de inte tar bort trådarna med kritik på deras produkter.
Tror de varit bannade på s2ki i snart ett år nu :D

hellaeus:
Tänkte också att det kanske är bättre att låna grejer eller om man är händig sätta ihop nåt eget.
Annars går det ju att bara köra in tryckluft direkt och se om det pyser mycket eller lite, men de blir ju ganska grovt test :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Just det ja, inlinepro är duktiga!
Bilagor
466B1073-0B2B-4426-B505-24A21C1C1BDF.png
CF295E53-C44C-4584-9F85-9EB47D4971FB.png
Användarvisningsbild
antonjr
Inlägg: 336
Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Ort: Tibro
Been thanked: 3 times

Och vill man inte slänga 10k på oem kolvar och 7k på en special borrning för inget extra eller krångla med K swap
Så kan man väl borra ur fodren och pressa i darton foder ? Det kostar ca 15k inkl foder. FP engines hade deckplatta till B serie iallafall och dom kan nog i värsta fall lösa en för f20c för 2-3k om dom inte har.
då kan man åka vilka smidda kolvar man vill... släng till ett par biffiga stakar.
Så kan du åka mer pulver än både din bakvagn och låda och en oem k serie nånsin kommer att palla :)
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder :evil:
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Men tveksamt om det är värt att sleva om den, om man nu inte tänkt åka mer än 5-600hk som org pallar.
Du kan ju säkert köra 3-4 gånger längre på ett väl skött originalblock, kanske mycket mer än så också :)
Skriv svar