Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Drivaxel civic shuttle 4wd 1986
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Hej,
Nån som vet var man kan få tag på drivaxlar till en gammal shuttle 4wd?
Har bytt yttre drivknutar men det rasslar fortfarande.. Inre verkar inte gå få tag på
Jag har varvat hela ebay och halva internet, honda sverige ska ha 14000kr/sida så det är inte aktuellt, jag frågade om de var gjorda av guld!
Honda originalnummer:
Höger art#: 44010-sd9-000
Vänster art#: 44011-sd9-00
Nån som vet var man kan få tag på drivaxlar till en gammal shuttle 4wd?
Har bytt yttre drivknutar men det rasslar fortfarande.. Inre verkar inte gå få tag på
Jag har varvat hela ebay och halva internet, honda sverige ska ha 14000kr/sida så det är inte aktuellt, jag frågade om de var gjorda av guld!
Honda originalnummer:
Höger art#: 44010-sd9-000
Vänster art#: 44011-sd9-00
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
- Namn: Lasse Persson
- Ort: Chikanen
Jag har ju svårt att se att de skulle skilja från en vanlig civic 88-91 med samma motor.
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
14 000:-? Inte SEK hoppas jag? Billigare att specialtillverka en själv.
Vad är det för mått/antal splines/etc? Någon kan säkert mäta Civicens.
Vad är det för mått/antal splines/etc? Någon kan säkert mäta Civicens.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Jo, 14 000:- SEK per sida, alltså 28000kr för båda sidorna (!)
Ringde runt till några hondaverkstäder och priset låg mellan 12k och 14k
Det är inte Samma som till vanliga civicen, det är en specialväxellåda 5+1vxl och naturligtvis en kardan bakåt
Har ett SKF-nummer till yttre drivknut, VKJA 5724, inre har jag ingen aning om
Ringde runt till några hondaverkstäder och priset låg mellan 12k och 14k
Det är inte Samma som till vanliga civicen, det är en specialväxellåda 5+1vxl och naturligtvis en kardan bakåt
Har ett SKF-nummer till yttre drivknut, VKJA 5724, inre har jag ingen aning om
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Det är främre jag söker
Ja det är kanske värt ett försök med nytt fett men det rasslar ganska mycket så jag tror det är lika bra att byta.
Ja det är kanske värt ett försök med nytt fett men det rasslar ganska mycket så jag tror det är lika bra att byta.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag tror att även om det är special fram så kan du troligen behålla axel o inre kopp, och korset o de 3 kulorna inne i koppen kan du troligen ta från en civic/crx dserie. Crx dohc har lite grövre grejer tror jag än civicarna med sohc.
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Lite info att läsa igenom här: https://www.civicwagon.com/showthread.p ... T4WD-Axles
Kanske enbart gäller de vanligare 88-91 modellerna, dock.
Kanske enbart gäller de vanligare 88-91 modellerna, dock.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Jo det är annat för RT4wd, jag har ju riktig 50-50 4wdLärfors skrev:Lite info att läsa igenom här: https://www.civicwagon.com/showthread.p ... T4WD-Axles
Kanske enbart gäller de vanligare 88-91 modellerna, dock.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Shuttle fram till 1987 har ju en helt annan fyrhjulsdrift, efter denna modell kom väl den typen som fortfarande används på CR-V, som kopplas in när den behövs. Jag kopplar på min med en knappMalkolm skrev:Njae, hur menar du nu?duschkungen skrev:
Jo det är annat för RT4wd, jag har ju riktig 50-50 4wd
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
•Din shuttle har knapp. Dock vet i fasiken om du får 50/50 då alla diffar är öppna och att den bygger på framhjulsdrift.
•Shuttle 88 har ingen knapp men är uppbyggt likadant fast då med en viskoskoppling på kardan(istället för din knapp). Fortfarande öppna diffar o bygger på framhjulsdrift som används i första hand.
•CRV är annolunda då den har dualpump inbyggt i bakre diffhuset. Främst framhjulsdriven och när de dualpumparna vill vara med i matchen så blir den typ 70/30 eller 80/20. (Går att bygga om dualpumparna för mycke snabbare o starkare ingrepp för $120 )
Dock är det ju så att Honda inte gillar att ”uppfinna nya saker” så de använder ju samma delar eller ihopplock av allt jämt o ständigt. Jag tror inte att dina främre drivaxlar är något speciellare än mina främre drivaxlar.
Honda är som lego, man kan blanda/ändra/leka/ bygga på massa olika sätt o få det att funka.
•Shuttle 88 har ingen knapp men är uppbyggt likadant fast då med en viskoskoppling på kardan(istället för din knapp). Fortfarande öppna diffar o bygger på framhjulsdrift som används i första hand.
•CRV är annolunda då den har dualpump inbyggt i bakre diffhuset. Främst framhjulsdriven och när de dualpumparna vill vara med i matchen så blir den typ 70/30 eller 80/20. (Går att bygga om dualpumparna för mycke snabbare o starkare ingrepp för $120 )
Dock är det ju så att Honda inte gillar att ”uppfinna nya saker” så de använder ju samma delar eller ihopplock av allt jämt o ständigt. Jag tror inte att dina främre drivaxlar är något speciellare än mina främre drivaxlar.
Honda är som lego, man kan blanda/ändra/leka/ bygga på massa olika sätt o få det att funka.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Efter lite skruvning i helgen så har jag kommit absolut ingenstans
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Men jag har hittat axlar hos Rockauto, tack för tipset, blir till att beställa från USA
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 45&jsn=545
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 47&jsn=547
Tusen tack för hjälpen!
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 45&jsn=545
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 47&jsn=547
Tusen tack för hjälpen!
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Hade bara loss på ena sidan, den var ganska dålig, en kula ramlade loss till och med när jag rekade på den..
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 oktober 2009, 13:52
- Bil: Civic 1,8 2006
- Namn: Andreas
- Ort: Umeå
- Been thanked: 1 time
Hade tänkt att jag skulle gå in och säga att jag fick tag på drivaxlar från USA men jag glömde visst bort det..
Jag kan bekräfta att drivaxlar med artikelnr HO8073 och HO8074 funkar!
Jag kan bekräfta att drivaxlar med artikelnr HO8073 och HO8074 funkar!